• trix

ONT under höger revbensbåge!

Hej allihopa! Jag hittade er tråd när jag googlade på "ont längs högra revbensbåge"
    Jag känner så igen mig med er!! Känns så skönt att ngn annan har samma symtom för jag håller på att bli galen av det här. Till skillnad från er så har jag inga barn så jag kan inte se ngt samband med ngn felbelastning el liknande..På mig började allt krångla i juli, så har haft ont sedan dess. Det började med att magen gjorde ont, som mensvärk, sedan fortsatte det och gjorde mer ont längre upp vid solar plexus och har inte blivit bättre. På mig känns det som ngt trycker längs högra revbensbågen, jag kan även ibland ha väldigt ont när jag trycker där, speciellt om man andas in samtidigt. Är det så för er också?
    Jag har genomgått gastroskopi som visade sig vara helt normalt-inte ens magkatarr (konstigt nog så som jag går och oroar mig :) ) Jag har även gjort ultraljud på galla, lever, mjälte, bukspottskörtel, kroppspulsåder..Men inget konstigt! Var helt bombsäker på att de skulle hitta cancer..Har tagit massa blodprover och dem har också varit helt normala. Även avföringsprover för att se att det inte finns blod har varit normala. Jag har även ätit Omeprazol men har mått sjukt illamående av dem och haft sömnproblem så det slutade jag med.
    Det är så frustrerande att inte veta varför man har det här obehaget. Det gör inte jätteont men det är ett tryckande obehag hela tiden, konstant. När jag sitter o exempelvis kör bil kan det trycka jättemycket och även ut i ryggen på höger sida.
    Är väldigt orolig för att det är ngn cancer eller liknande..har till och med tänkt skelettcancer eftersom det gör ont vid revbenen! Hypokondriker som man är..
    Jag har också funderat på att göra koloskopi men det tycker inte läkaren eftersom det inte är ngt konstigt med avföringen så kan det inte vara ngt allvarligare. Min läkare tror jag har IBS och jag äter nu varje morgon Inolaxol som är receptfritt. Har inte hjälpt ngt ännu iallafall. Är så orolig så jag kan inte sova, och allting känns olustigt...orkar typ inte tjata till mig mer undersökningar..HOPPAS DET LÖSER SIG FÖR OSS ALLA!! Vill ha det som det var innan sommaren !!

• trix

April Mamma skrev 2009-12-14 14:19:25 följande:

Välkommen hit =)Visst är det trist att gå omkring och inte må bra. Jag ska göra en koloskopi den 28/12...får se om den visar något.Mitt onda sitter över revbenet och ut i magen mot naveln. Känner ständigt av det, som ett molande tryck osv. Känner även av som stickningar/kliar över den området.Har också gjort ul över magen men inget konstigt hittades..Ibs? Jag trodde att man var tvungen att ha "dålig" mage för att få den diagnosen....
    Tack :)
    Verkar som man kan ha IBS och väldigt olika symtomer. Man behöver varken ha diarré eller förstoppad. Har dock haft en skärande känsla i magen vilket antagligen kan vara nerver i tjocktarmen. Men den här tryckande molande verken vid höger revben är riktigt jobbig. Kan även kännas som magen blir lite uppsväld ibland.
    Jag har också känt som stickningar över området ibland. Känns som högra sidan är tyngre på ngt obeskrivligt sätt...skumt. Intressant och se vad din koloskopi visar. Du måste berätta om hur det går!
  • trix
    Babybalo skrev 2009-12-14 17:30:58 följande:
    Välkommen hit! Ja, dina symtom låter som de som många av hos här upplever! Mina besvär började också i juli (den 6:e för att vara exakt, minns det precis ).Känns dina besvär som att någonting sitter under revbenen, typ som om någon knölat in en apelsin där? Så är det för mig... Väldigt obehagligt!Jag har genomgått ultraljud över lever, galla, njurar, bukspottkörtel, mjälte, gallan-allt normalt! Har dessutom gjort en datortomografi över buken som också den var helt normal. Nu ska jag ändå göra en koloskopi den 19 januari, mest för att jag är så himla orolig. Är även den normal så får man väl helt enkelt lära sig att leva med det här, jag vet inte. Håller med dig om att allt känns olustigt!
    Hej! Mitt började den 23 juli hehe kommer också ihåg det exakt :) Ja det känns som ngt sitter där under revbenen eller pricis jämte höger sidan av revbensbågen. Mitt känns tryckande och det är så irriterande. Jag kan nästan inte slappna av längre för jag går bara o tänker på det hela tiden och då känner man ju säkert det ännu mera..Jag skulle tro att det har med gallan o göra men ul visade ju inget så får väl lita på det. Ngn datortomografi har jag inte gjort, kanske man skulle göra det, är det svårt att få remiss till det? Har hört att det är en rätt kostsam undersökning..Min läkare säger att han tycker inte jag ska göra massa undersökningar på ett tag för han vet att jag blir så nervös inför varje undersökning också, han tror absolut inte det är ngn farlig sjukdom. Men har så svårt att inte tänka på det när man hela tiden känner ngt obehag...har mått lite illa också ibland men kanske har med oron att göra. Hade jag bara vetat att det inte var ngn fara så hade jag nog kunnat acceptera att ha ont men mitt problem är nog att jag går och oroar mig för mycket-blir en ond cirkel..
    Vill ju inte tjata inför sambon hela tiden heller-då blir han nog snart trött på mig haha :)
    Bra att du ska göra koloskopi, kan nog vara bra, även fast de säkert inte kommer hitta ngt konstigt, men kanske kommer du inte oroa dig lika mycket efter det. För det finns väl inte så mycket andra undersökningar man kan göra..

Det jag ändå tycker är konstigt när läkarna pratar om tarmarna är att det gör ju mest ont på ett ställe, hade det varit tarmarna så känns det som det skulle ha flyttat runt sig lite mer men ja jag vet inte..

Om det inte är som ngn skrev musklerna el muskelfästerna som spökar..undrar hur man kan få reda på det?
  • trix

Hej!
    Det är verkligen jobbigt att inte veta vad det är som gör ont! Jag pratade med min läkare precis och han tyckte nog också jag borde göra koloskopi nu..eftersom det inte går över så kan man utesluta sjukdomar som är tarmrelaterade. Känns som en väldigt jobbig undersökning, även att behöva ta laxeringen innan :( ..men det är väl lika bra o köra på när man ändå är igång :).
    Tarmarna sitter ju lite överallt så det kan nog vara dem som är irriterade men när jag läser om IBS så tycker jag inte det stämmer riktigt. Jag har egentligen inget fel på avföring, inte speciellt gasig, men magen svullnar upp ibland hmmm svårt att veta...En annan grej som min läkare har nämnt är att jag kan ha dyspepsi, då har man en funktionell tarmstörning som sitter i övre buken, alltså vid magsäck, tolvfingertarmen typ..fast har inga sura uppstötningar direkt.

Har ni kännt att era "smärtor" ändrar karaktär ex: molande värk, skärande (typ som ngn kör en kniv fram och tillbaka, tryckande, uppsväld? Även ont mitt i magen ibland..

Jag kan ibland må illa också och bli mätt ganska fort, men det är olika, ibland jätteaptit.

Kul att miniform tabletterna funkar selmv, kanske kan vara gaser som man inte märker man har, kanske de stannar i magen och inte kommer ut...

• trix
    sveaf skrev 2009-12-17 09:18:56 följande:
    Hej alla!Jag har ätit minifom i ett halvår ungefär - det blir bättre med gasigheten men min värk blir dessvärre inte bättre. Jag har också svårt att tro att det har med gaserna att göra. Det känns som att gasig är jag till och från inte konstant men värken finns där hela tiden. Dessutom tycker jag att det känns som att tarmarna sitter längre ned. Det som finns där jag har ont är ju magsäck, lever, och tolvfingertarm. Ibland verkar det som om läkare drar till med IBS om de inte hittar något annat, och jag vet inte om jag köper det.... Men samtidigt måste man ju lita på vad de säger. Fick brev från min läkare igår och han vill att jag gör en kompletterande röntgen av tunntarmen samt en koloskopi. Vet inte om jag orkar göra mer undersökningar men det är väl lika bra antar jag...Om det nu skulle vara IBS vi har - finns det någon medicin mot det??
    Angående medecin mot IBS så finns det tyvärr ingen. det forskas mycket på området så man kan ju hoppas att det dyker upp ngt. Har också tänkt väldigt mycket på om man ska behöva lära sig leva med magen, varje dag blir ju så mycket tuffare än vad det tidigare varit. Jag tycker man har så lite energi numera..
Svar på tråden ONT under höger revbensbåge!