• Anonym

ONT under höger revbensbåge!

Hej
    Har mått skitdåligt de sista dagarna och börjar tro att jag ska behöva leva med detta alltid - eftersom ingen av oss verkar bli av med detta. Jag börjar tro på det här med stressjukdom i alla fall. Kan det vara så tror ni? Ingenting syns ju på några prover någonstans.... Är det någon av er som har haft problem med stressrelaterade sjukdomar tidigare? Jag har haft det och även ätit antidepressiva under en tid som hjälpte de besvären (de hade dock med yrsel att göra). Nu börjar jag känna ångesten komma krypande och har även fått sömnproblem och är ständigt trött så det kanske är dags med en vända igen.......

• Anonym

Jag tycker att det låter som inflammation i gallgångarna.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-12-07 19:03:42 följande:
    Jag tycker att det låter som inflammation i gallgångarna.
    borde inte det synas på ul?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-12-07 19:16:12 följande:
    borde inte det synas på ul?
    .
    Efter att jag hade fått min yngsta dotter satt jag en dag framför tv:n och åt kycklingvingar. En stund efter måltiden, minns inte hur länge, så fick jag så vansinnigt ont under höger revbensbåge. Det gav inte med sig och när jag också började må illa och få en viss sjukdomskänsla (samt en sorts "tyngdkänsla" under revbenen så uppsökte jag sjukvård. Där trodde de att jag hade fått gallsten (stämde in på nästan alla de kriterier som visst finns: kvinna - check, blond - check, lätt överviktig till överviktig - check, fyrtioårsåldern - stämde inte, jag var 32 år då). Inga stenar hittades men väl inflammation i gallvägarna (eller det heter kanske gallgångarna). Det kunde de inte se på ultraljud, sade de, men det konstaterades vara så ändå. Utan tvivel. Den inflammationen kunde kronifieras, berättade de. Det har den inte gjort på mig. Jag hade de där besvären under ganska lång tid men känner inget av det nu (annat än efter ett julbord eller så).

Smärtorna var grymma. Det värkte under revbensbågen men också i ryggen och ett par gånger spred sig smärtan upp och över mot andra sidan av bröstkorgen. Hade jag inte vetat om vad det var jag hade så hade jag definitivt trott att jag höll på att få hjärtinfarkt.
  • Anonym

Är det någon av er som röntgat revbenen. Kanske är det där smärtan sitter. Enligt min sjukgymnast är det vanligt men broskansamlingar och inflammationer bakom revbenen i muskelfästen och skulle det vara så är det ju inte konstigt att smärtan blir värre om man dessutom har mycket gaser som trycker på. Han kunde inte utifrån att trycka på muskler och revben känna några konstigheter men tyckte ändå att jag kanske skulle be att få röntgen. Jag tycker att smärtan förstärks om jag nyser eller hostar och det tyder på muskler.

• Anonym

Hej!
    Per-johan Lindberg hette läkarenpå Sabbatsberg. Underbart duktig och sympatisk.

Jag fick en liten dos smärtstillande, men vet inte hur mycket det verkade. Undersökningen gjorde bitvis ont tycker jag, men inte så att man inte står ut. Totalt tog den ca 30 minuter för mig.

Vem är det som skall göra undersökningen på dig?

• Anonym
    Anonym (koloskopi) skrev 2010-02-03 19:21:17 följande:
    Ok då kanske jag ska göra så. Endoskopi görs på samma sätt fast med en kortare slang som oxå förs in där bak men min läkare som gjorde det såg inte tillräckligt långt så han ville ha en ordentlig undersökning där man ser bättre och på en skärm. Detta skulle blivit gjort för längesen men min remiss blev liggande på HC och det var min fam.läkare som funderade vart min remiss tagit vägen så han började söka den, då visade det sig att den inte ens blivit skickad!!!! Spec mott ringde upp förra v och ville göra detta så snart som möjligt, vilket jag förstår eftersom jag hade blod i avföringsproverna.
    Ok, jag har också haft blod o slem..men blodet kom nog fr en hemorojd, Trodde inte att jag hade någon,men det hade jag.

Tror inte att du kommer att uppleva koloskopin så mycket annorlunda. Jag tyckte att själva "införandet" var jobbigt..sen kände jag inte så mycket.
  • Anonym

Jag hade samma sak, det gjorde ont under revbenet och strålade i både mage och rugg och domnade lita här och var. Det visade sig att jag hperventilerar i kombination med att jag hade kotor i ryggen som låg fel. Ett besök till en kiropraktiker och sen var det bättre :) Det kommer tillbaka men nu vet jag vad det är i alla fall.

Svar på tråden ONT under höger revbensbåge!