• Babybalo

ONT under höger revbensbåge!

Monterosso skrev 2009-12-08 00:20:40 följande:
    Hejsan,Va gulligt att du tänkte på mig och höll tummarna. Undersökningarna gick bra men gastroskopin var lite jobbigare än förra gången jag gjorde det. Koloskopin gick bra med lugnande medicin och smärtstillande. Läkaren sa att det såg bra ut men han tog prover från bl.a. magsäcken och tolvfingertarmen. Jag fick även lämna ett nytt blodprov för bukspottkörteln, det var nåt värde där som var lite utanför normen på dom första blodproven jag lämnade. Har fått en återbesökstid den 19:e januari för att få svar på proverna. (Såg att det är samma dag som din undersökning Babybalo.) Ska hålla tummarna för dig då.Skönt att läkaren inte såg nåt fel men jobbigt att inte få svar. Undrar om man tillhör den andelen där dom inte kan hitta nåt fel, och då vet man inte riktigt hur man ska göra för att lära sig leva med det. Om det inte skulle rätta till sig av sig självt.Kram
    Hej! Vad bra att undersökningarna gick bra! Hur kom det sig att de tog prov på magsäcken och tarmen? Gör man alltid det vid en koloskopi och gastroskopi? Jag har också funderat på hur man skall lära sig leva med smärtan om de inte hittar något. Man få ju hoppas att det rättar till sig med tiden då... Vi får hålla tummarna för varandra den 19 januari! Kram!
    MoSv74 skrev 2009-12-08 09:58:16 följande:
    Jag verkar vara den enda som dom aldrig har nämnt att min smärta skulle kunna ha med tarmar och dylikt att göra.Iofs när jag vänta min yngste för 7 år sen så sa dom dt.Fick nåt acklig pulver som skulle hjälpa fast jag sa att jag var varken lös eller hård i magen.Kan ju tala om att det inte hjälpte.Hoppas det löser sej för alla er. Babybalo.Hur kommer det sej att du ska genomgå en masa undersökningar om tarmarna när do m VET att du har en rörlig njure? Konstigt tycker jag....
    Alla läkare jag varit i kontakt med (många vid det här laget) säger att min njure inte har något med mina smärtor att göra. Njuren har man ju både gjort UL och datortomografi på och den är helt normal. Njurfunktionen är tipptopp och enligt urologen så finns det inte en chans att den är orsak till mitt obehag. Även hon var övertygad om att mitt obehag kom från tarmarna... Ja, själv vet jag ju varken ut eller in!
  • Babybalo
    trix skrev 2009-12-14 13:51:30 följande:
    Hej allihopa! Jag hittade er tråd när jag googlade på "ont längs högra revbensbåge" Jag känner så igen mig med er!! Känns så skönt att ngn annan har samma symtom för jag håller på att bli galen av det här. Till skillnad från er så har jag inga barn så jag kan inte se ngt samband med ngn felbelastning el liknande..På mig började allt krångla i juli, så har haft ont sedan dess. Det började med att magen gjorde ont, som mensvärk, sedan fortsatte det och gjorde mer ont längre upp vid solar plexus och har inte blivit bättre. På mig känns det som ngt trycker längs högra revbensbågen, jag kan även ibland ha väldigt ont när jag trycker där, speciellt om man andas in samtidigt. Är det så för er också? Jag har genomgått gastroskopi som visade sig vara helt normalt-inte ens magkatarr (konstigt nog så som jag går och oroar mig :) ) Jag har även gjort ultraljud på galla, lever, mjälte, bukspottskörtel, kroppspulsåder..Men inget konstigt! Var helt bombsäker på att de skulle hitta cancer..Har tagit massa blodprover och dem har också varit helt normala. Även avföringsprover för att se att det inte finns blod har varit normala. Jag har även ätit Omeprazol men har mått sjukt illamående av dem och haft sömnproblem så det slutade jag med. Det är så frustrerande att inte veta varför man har det här obehaget. Det gör inte jätteont men det är ett tryckande obehag hela tiden, konstant. När jag sitter o exempelvis kör bil kan det trycka jättemycket och även ut i ryggen på höger sida. Är väldigt orolig för att det är ngn cancer eller liknande..har till och med tänkt skelettcancer eftersom det gör ont vid revbenen! Hypokondriker som man är..Jag har också funderat på att göra koloskopi men det tycker inte läkaren eftersom det inte är ngt konstigt med avföringen så kan det inte vara ngt allvarligare. Min läkare tror jag har IBS och jag äter nu varje morgon Inolaxol som är receptfritt. Har inte hjälpt ngt ännu iallafall. Är så orolig så jag kan inte sova, och allting känns olustigt...orkar typ inte tjata till mig mer undersökningar..HOPPAS DET LÖSER SIG FÖR OSS ALLA!! Vill ha det som det var innan sommaren !!
    Välkommen hit!
    Ja, dina symtom låter som de som många av hos här upplever! Mina besvär började också i juli (den 6:e för att vara exakt, minns det precis ).
    Känns dina besvär som att någonting sitter under revbenen, typ som om någon knölat in en apelsin där? Så är det för mig... Väldigt obehagligt!
    Jag har genomgått ultraljud över lever, galla, njurar, bukspottkörtel, mjälte, gallan-allt normalt! Har dessutom gjort en datortomografi över buken som också den var helt normal. Nu ska jag ändå göra en koloskopi den 19 januari, mest för att jag är så himla orolig. Är även den normal så får man väl helt enkelt lära sig att leva med det här, jag vet inte. Håller med dig om att allt känns olustigt!
  • Babybalo
    selmv skrev 2009-12-16 16:43:49 följande:
    Hej Jag gjorde ju ett andra ultraljud på buken förra veckan och det visade normalt men att jag hade mycket gaser i tarmarna.Jag köpte miniform tabletter och började äta dem och efter ca fyra-fem dagar kändes det bättre!!!!!!! Faktiskt inte den tryckande känslan under revbenen hela tiden!!!!!Kanske det har att göra med att tarmarna är utspända av gaser.Det känns i alla fall bättre!!!!!!!!!!Testa ni andra också och se vad ni tycker men det måste gå några dagar innan man känner resultat och jag tar fyra ggr per dag.Jag har inte känt mig jättegasig innan men sur i magen, därför trodde jag inte att det kunde vara gaser som påverkar så mycket.Det kan ju vara det + känslig tarm.Ville att ni ska veta så att ni kan testa.Vill gärna veta om ni andra får några andra diagnoser av era läkare som min läkare inte kommer på..
    Vad skönt att ultraljudet gick bra och vilka underbara nyheter med Miniformen! Helt otroligt att du fått effekt!
    Min läkare tror ju också att mina problem faktiskt kommer från tarmen. Jag har haft svårt att tro det när jag inte har några direkta problem med gaser eller så men kanske kan det vara så ändå!
    Jag skall testa att köpa Miniform imorgon. Är det samma som man ger till spädbarn i droppform?
    Är så glad för din skull att du märker en förbättring!
  • Babybalo

April Mamma, är det imorgon det är dags? Hur går det för dig med laxeringen?
    Jag håller tummarna för dig i morgon! Lova att skriva sedan hur det har gått...
    Kramar

• Babybalo

April Mamma skrev 2009-12-27 23:02:35 följande:

Tänkte på tråden i dag... =)Jag måste skjuta upp undersökningen tyvärr...så irriterande,vill få den gjord. Men jag har haft problem med blödningar efter min sista graviditet.Så jag har ätit hormoner för att ev få bukt/kontroll på dem..och fick en jättestor blödning för en månad sedan..och så i fredags så fick jag väl mens/blödning igen...blöder jättemycket så tanken på att ligga där o bli undersökt samtidigt som man tokblöder..Nej jag tog beslutet i morse att jag måste boka om. Hoppas att jag kan få en ny tid snabbt då.Tack för att du tänkte på mig!!
    Åh nej, vad typiskt! Man vill ju bara få det gjort även om man bävar inför undersökningen! Har du fått någon ny tid?
    Kram!
  • Babybalo

Hej och gott nytt år allihop!
    Här hände det grejer... Iförrgår när jag gick på toa på morgonen så var det alldeles blodigt när jag torkade mig!! Fick fullständig panik när jag insåg att det var bakifrån... Fick komma till VC på eftermiddagen och han gjorde ingen undersökning utan pratade bara, men var övertygad om att blodet kom från hemorrojder då det var klarrött. Jag fick dessutom ta ett hb som var bra, 144, och då menade läkaren att jag omöjligt kunde ha någon större blödning i tarmen... Usch! På kvällen så rann det klarrött blod ner i toan, men efter det så har det inte kommtit något mer.
    Jag skulle ju egentligen göra min koloskopi den 19:e, men har nu fått en snabbare tid (ett återbud) för att jag ringde och var förtvivlad, redan imorgon!!!  Känns skönt att få klarhet! På gastromottagningen så trodde de också att blödningen kom från hemorrojder, så jag hoppas på det!
    Ni som gjort koloskopi, hur var det? Hur gjorde de? Fick ni lugnande eller gick det bra ändå?
    Jag skall börja dricka Laxabon klockan 17, och är såå nervös! Jag ammar dessutom fortfarande min 1 1/2-åring och har inte lyckats få några klara besked om hur det funkar ihop med Laxabonet. Någon som vet?
    Gaaahh, är så orolig!

• Babybalo
    April Mamma skrev 2010-01-07 11:52:46 följande:
    Oj..förstår att du blev orolig,Stackare. Men det låter som hemorrojder, men bra att du fick komma in tidigare för coloskopin. Det kommer att gå bra. Håller tummar o tår!Hör av dig i morgon och berätta!!KRAM
    Tack tack! Jag hör av mig imorgon... Nu har jag ätit min sista måltid. Nu gäller klara drycker och Laxabon! Kram!
  • Babybalo
    April Mamma skrev 2010-01-07 14:19:10 följande:
    Burr....lider med dig..men o ett tag är det min tur. Bara att bita i det sura... =)
    Ja, usch, ska bli så skönt att ha det gjort! Är riktigt riktigt nervös nu...
  • Babybalo

Hej tjejer!
    Nu är koloskopin gjord och jag har överlevt!
    Tarmen var helt normal, tack o lov! Inga konstigheter alls som kunde förklara varken mina smärtor eller blodet som kom härom dagen... Det känns underbart skönt samtidigt som man förstås gärna vill ha svar på vad det är som gör ont.
    Läkaren som utförde undersökningen trodde absolut att det handlar om IBS. Han tog även ett par vävnadsprover från tarmslemhinnan som jag får svar på om en månad. Detta gjorde han för att utesluta inflammation. Han trodde inte att jag hade det, men tyckte att man kunde passa på att ta prov när man ändå var inne i tarmen.
    Själva koloskopin var egentligen inte så jobbig. Jag fick rätt så ont vid ett par tillfällen, när kameran skulle passera de stora krökarna och när läkaren sprutade in en massa luft, men det var ändå uthärdligt.
    Läkaren var så himla lugn och gullig att själva situationen aldrig kändes jobbig på det sättet som jag trodde att det skulle.
    Nu pustar jag ut här och njuter av att ha en frisk tjocktarm!
    Trevlig helg allihop!
    Kram!

• Babybalo
    Anonym skrev 2010-01-08 15:25:25 följande:
    Hej!Per-johan Lindberg hette läkarenpå Sabbatsberg. Underbart duktig och sympatisk. Jag fick en liten dos smärtstillande, men vet inte hur mycket det verkade. Undersökningen gjorde bitvis ont tycker jag, men inte så att man inte står ut. Totalt tog den ca 30 minuter för mig. Vem är det som skall göra undersökningen på dig?
    Oj, jag blev visst anonym! Ja, jag tror att de är superduktiga där allihop!
  • Babybalo

Hej alla!

Sveaf, vad skönt att allt såg bra ut enligt sköterskan! När skall du göra din koloskopi? Mina symtom stämmer inte heller med ibs, det  verkar som att det är något läkarna drar till med när de uteslutit allt annat... Jag får inte de karaktäristiska kramperna som lättar eller försvinner efter att man varit på toa. Men vad vet jag? Kanske är det ibs iaf?

Jag ömmar också över muskelfästen, men det har jag gjort så länge jag kan minnas. Jag tror inte att det kommer därifrån i mitt fall, men det kan ju absolut vara värt att kolla upp. Skall boka en tid till sjukgymnast!

Kram på er!

• Babybalo

Det är samma sak här. Gallan var det första läkarna uteslöt. Jag har gjort både ultraljud och datortomografi och har inget fel på gallan. Mina smärtor är inte eller hemska på det sättet som gallbesvär, utan mer som ett molande obehag.

April mamma, jag har också en knöl på samma ställe som du beskriver. Denna upptäckte jag samtidigt som mitt obehag började i somras och trodde då att det var relaterat. Knölen visade sig vara min njure som sitter lägre än vad den normalt ska. Det är ganska vanligt att man kan känna njuren där när man trycker med handen. Njuren har ingenting (enligt alla läkare jag träffat) med smärtan /obehaget att göra.

• Babybalo

Hej på er alla i tråden! Hoppas att ni mår bra!
    Aprilmamma, vad skönt att koloskopin gick bra! Jag är i Thailand nu och av den anledningen har jag inte svarat på dina meddelanden. Har inte haft tillgång till internet förrän nu... Hur som helst så har jag varit här i värmen nu i två veckor och mitt magonda är faktiskt ganska bra för tillfället. Känner nästan ingenting. Kanske är det värmen?
    Kram på er!

Svar på tråden ONT under höger revbensbåge!