ONT under höger revbensbåge!

April Mamma, är det imorgon det är dags? Hur går det för dig med laxeringen?
Jag håller tummarna för dig i morgon! Lova att skriva sedan hur det har gått...
Kramar
April Mamma skrev 2009-12-27 23:02:35 följande:
Hej och gott nytt år allihop!
Här hände det grejer... Iförrgår när jag gick på toa på morgonen så var det alldeles blodigt när jag torkade mig!! Fick fullständig panik när jag insåg att det var bakifrån... Fick komma till VC på eftermiddagen och han gjorde ingen undersökning utan pratade bara, men var övertygad om att blodet kom från hemorrojder då det var klarrött. Jag fick dessutom ta ett hb som var bra, 144, och då menade läkaren att jag omöjligt kunde ha någon större blödning i tarmen... Usch! På kvällen så rann det klarrött blod ner i toan, men efter det så har det inte kommtit något mer.
Jag skulle ju egentligen göra min koloskopi den 19:e, men har nu fått en snabbare tid (ett återbud) för att jag ringde och var förtvivlad, redan imorgon!!! Känns skönt att få klarhet! På gastromottagningen så trodde de också att blödningen kom från hemorrojder, så jag hoppas på det!
Ni som gjort koloskopi, hur var det? Hur gjorde de? Fick ni lugnande eller gick det bra ändå?
Jag skall börja dricka Laxabon klockan 17, och är såå nervös! Jag ammar dessutom fortfarande min 1 1/2-åring och har inte lyckats få några klara besked om hur det funkar ihop med Laxabonet. Någon som vet?
Gaaahh, är så orolig!
Hej tjejer!
Nu är koloskopin gjord och jag har överlevt!
Tarmen var helt normal, tack o lov! Inga konstigheter alls som kunde förklara varken mina smärtor eller blodet som kom härom dagen... Det känns underbart skönt samtidigt som man förstås gärna vill ha svar på vad det är som gör ont.
Läkaren som utförde undersökningen trodde absolut att det handlar om IBS. Han tog även ett par vävnadsprover från tarmslemhinnan som jag får svar på om en månad. Detta gjorde han för att utesluta inflammation. Han trodde inte att jag hade det, men tyckte att man kunde passa på att ta prov när man ändå var inne i tarmen.
Själva koloskopin var egentligen inte så jobbig. Jag fick rätt så ont vid ett par tillfällen, när kameran skulle passera de stora krökarna och när läkaren sprutade in en massa luft, men det var ändå uthärdligt.
Läkaren var så himla lugn och gullig att själva situationen aldrig kändes jobbig på det sättet som jag trodde att det skulle.
Nu pustar jag ut här och njuter av att ha en frisk tjocktarm!
Trevlig helg allihop!
Kram!
Hej alla!
Sveaf, vad skönt att allt såg bra ut enligt sköterskan! När skall du göra din koloskopi? Mina symtom stämmer inte heller med ibs, det verkar som att det är något läkarna drar till med när de uteslutit allt annat... Jag får inte de karaktäristiska kramperna som lättar eller försvinner efter att man varit på toa. Men vad vet jag? Kanske är det ibs iaf?
Jag ömmar också över muskelfästen, men det har jag gjort så länge jag kan minnas. Jag tror inte att det kommer därifrån i mitt fall, men det kan ju absolut vara värt att kolla upp. Skall boka en tid till sjukgymnast!
Kram på er!
Det är samma sak här. Gallan var det första läkarna uteslöt. Jag har gjort både ultraljud och datortomografi och har inget fel på gallan. Mina smärtor är inte eller hemska på det sättet som gallbesvär, utan mer som ett molande obehag.
April mamma, jag har också en knöl på samma ställe som du beskriver. Denna upptäckte jag samtidigt som mitt obehag började i somras och trodde då att det var relaterat. Knölen visade sig vara min njure som sitter lägre än vad den normalt ska. Det är ganska vanligt att man kan känna njuren där när man trycker med handen. Njuren har ingenting (enligt alla läkare jag träffat) med smärtan /obehaget att göra.
Hej på er alla i tråden! Hoppas att ni mår bra!
Aprilmamma, vad skönt att koloskopin gick bra! Jag är i Thailand nu och av den anledningen har jag inte svarat på dina meddelanden. Har inte haft tillgång till internet förrän nu... Hur som helst så har jag varit här i värmen nu i två veckor och mitt magonda är faktiskt ganska bra för tillfället. Känner nästan ingenting. Kanske är det värmen?
Kram på er!