Inlägg från: April Mamma |Visa alla inlägg
  • April Mamma

ONT under höger revbensbåge!

Monterosso skrev 2009-12-28 17:58:25 följande:
    April Mamma skrev 2009-12-28 13:37:10 följande: Tänkte på dig idag. Tråkigt att du behövde boka om men då får vi hålla tummarna den 3:e februari istället .
    Tack, gulligt av dig!
  • April Mamma
    Babybalo skrev 2010-01-07 11:37:54 följande:
    Hej och gott nytt år allihop! Här hände det grejer... Iförrgår när jag gick på toa på morgonen så var det alldeles blodigt när jag torkade mig!! Fick fullständig panik när jag insåg att det var bakifrån... Fick komma till VC på eftermiddagen och han gjorde ingen undersökning utan pratade bara, men var övertygad om att blodet kom från hemorrojder då det var klarrött. Jag fick dessutom ta ett hb som var bra, 144, och då menade läkaren att jag omöjligt kunde ha någon större blödning i tarmen... Usch! På kvällen så rann det klarrött blod ner i toan, men efter det så har det inte kommtit något mer. Jag skulle ju egentligen göra min koloskopi den 19:e, men har nu fått en snabbare tid (ett återbud) för att jag ringde och var förtvivlad, redan imorgon!!!  Känns skönt att få klarhet! På gastromottagningen så trodde de också att blödningen kom från hemorrojder, så jag hoppas på det! Ni som gjort koloskopi, hur var det? Hur gjorde de? Fick ni lugnande eller gick det bra ändå? Jag skall börja dricka Laxabon klockan 17, och är såå nervös! Jag ammar dessutom fortfarande min 1 1/2-åring och har inte lyckats få några klara besked om hur det funkar ihop med Laxabonet. Någon som vet? Gaaahh, är så orolig!
    Oj..förstår att du blev orolig,Stackare. Men det låter som hemorrojder, men bra att du fick komma in tidigare för coloskopin. Det kommer att gå bra. Håller tummar o tår!

Hör av dig i morgon och berätta!!
    KRAM
  • April Mamma

Vad konstiga mina inlägg blir...?!

• April Mamma
    Babybalo skrev 2010-01-07 14:18:16 följande:
    Tack tack! Jag hör av mig imorgon... Nu har jag ätit min sista måltid. Nu gäller klara drycker och Laxabon! Kram!
    Burr....lider med dig..men o ett tag är det min tur. Bara att bita i det sura... =)
  • April Mamma

men om ett tag ska det stå =)

• April Mamma
    Babybalo skrev 2010-01-07 14:31:04 följande:
    Ja, usch, ska bli så skönt att ha det gjort! Är riktigt riktigt nervös nu...
    Förstår det..men som sagt skönt att få det överstökat. Har intalat mig att jag skall ligga där o tänka på nått skoj som vi skall göra sen..Eller så tänker jag att jag får stå ut i ca 20-40 min, sedan så får man ju ett svar på vad det är förhoppningsvis =)
  • April Mamma
    Babybalo skrev 2010-01-08 13:54:58 följande:
    Hej tjejer! Nu är koloskopin gjord och jag har överlevt! Tarmen var helt normal, tack o lov! Inga konstigheter alls som kunde förklara varken mina smärtor eller blodet som kom härom dagen... Det känns underbart skönt samtidigt som man förstås gärna vill ha svar på vad det är som gör ont. Läkaren som utförde undersökningen trodde absolut att det handlar om IBS. Han tog även ett par vävnadsprover från tarmslemhinnan som jag får svar på om en månad. Detta gjorde han för att utesluta inflammation. Han trodde inte att jag hade det, men tyckte att man kunde passa på att ta prov när man ändå var inne i tarmen. Själva koloskopin var egentligen inte så jobbig. Jag fick rätt så ont vid ett par tillfällen, när kameran skulle passera de stora krökarna och när läkaren sprutade in en massa luft, men det var ändå uthärdligt. Läkaren var så himla lugn och gullig att själva situationen aldrig kändes jobbig på det sättet som jag trodde att det skulle. Nu pustar jag ut här och njuter av att ha en frisk tjocktarm! Trevlig helg allihop! Kram!
    Skönt att det gick bra o att det var normalt.

Fick du någon bedövning/lugnande?

Var du på Sabbatsberg? Kommer du i håg vad läkaren hette?

Trevlig helg.
  • April Mamma
    Anonym skrev 2010-01-08 15:25:25 följande:
    Hej! Per-johan Lindberg hette läkarenpå Sabbatsberg. Underbart duktig och sympatisk. Jag fick en liten dos smärtstillande, men vet inte hur mycket det verkade. Undersökningen gjorde bitvis ont tycker jag, men inte så att man inte står ut. Totalt tog den ca 30 minuter för mig. Vem är det som skall göra undersökningen på dig?
    Arnold Söderlind har jag för mig att han heter, verkade också väldigt bra. Man brukar ju känna rätt snabbt om "det stämmer" eller inte. Men jag kände absolut förtroende för honom, lung osv..
  • April Mamma
    sveaf skrev 2010-01-14 09:19:50 följande:
    Hej alla! Nu var tunntarmsröntgen gjord - allt såg bra ut enligt sköterskan men en läkare ska ju bedöma plåtarna... Då väntar bara koloskopin.... Jag har varit hos en sjukgymnast som har känt igenom mina muskler och trodde inte att det skulle komma därifrån. Jag kan hålla med om att det känns ömt och han sade att musklerna går ju precis där och fäster under revbenen så det kan absolut vara anledningen - men inte för mig trodde han. Jag skulle rekommendera att beställa en tid hos en sjukgymnast så dom får titta på dig. Det är ju bättre det och om det kommer därifrån så vet du ju det och kan säkert öva upp muskulaturen... Kram
    Skönt att det såg bra ut. Hur går en tunntarmsröntgen till? I korta drag =)
  • April Mamma
    Fruarna Svensson skrev 2010-01-20 10:13:28 följande:
    Ont under höger revbensbåge. Jag har inte läst hela tråden, men är det ingen som har sagt till er att detta är en vanlig åkomma bland gravida? Under höger revbensbåge sitter gallblåsan. När man är gravid och det blir trångt i buken blir det tryck mot den, vilket kan göra riktigt ont. Smärtan strålar ofta ut i ryggen också. Nästan som gallstensanfall. Har man dessutom gallsten i blåsan kan det bli riktiga gallstensanfall och det är ju INTE kul. ("Hellre sju förlossningar än ett gallstensanfall" som min kompis sa.) Hur som helst är det ofarligt, men tror inte det går att behandla på gravida. Det man kan göra är att undvika fet mat. Sen när graviditeten är över kan man operera om det behövs. Själv opererade jag bort gallblåsan innan jag blev gravid, men har ändå haft en del ont i området. Speciellt när bäbisens rumpa ligger och skaver mot stället där gallblåsan satt.  
    Men många har fått det innan eller efter graviditet...
  • April Mamma
    Fruarna Svensson skrev 2010-01-21 08:49:07 följande:
    Kan knappast vara nåt annat än gallsten ändå va? Har ni  fått ultraljud? Då ser man det.
    Har gjort två ul. Gallan såg jättefin ut.

Kan bara tala för mig själv, men har man gallproblem så får man oftast jätteont. Mitt onda är mer molande, ett obehag. Jag har även fått ont/obehag mer i mitten av magen nu också, mellan naveln och revbenet på höger sida. Känner en "knöl" när jag trycker där, antar att det kan vara nått brock eller fettknöl kanske..den sitter rätt djupt men den borde väl ha setts på ultraljudet om det skulle ha varit nått "farligt".
    Får även om jag sitter ner, som småhugg samt lite ilandes ont.

Hoppas att dom kommer fram till vad man har...eller lider av =)
  • April Mamma
    Babybalo skrev 2010-01-21 09:17:28 följande:
    Det är samma sak här. Gallan var det första läkarna uteslöt. Jag har gjort både ultraljud och datortomografi och har inget fel på gallan. Mina smärtor är inte eller hemska på det sättet som gallbesvär, utan mer som ett molande obehag. April mamma, jag har också en knöl på samma ställe som du beskriver. Denna upptäckte jag samtidigt som mitt obehag började i somras och trodde då att det var relaterat. Knölen visade sig vara min njure som sitter lägre än vad den normalt ska. Det är ganska vanligt att man kan känna njuren där när man trycker med handen. Njuren har ingenting (enligt alla läkare jag träffat) med smärtan /obehaget att göra.
    Jaha, där ser man...jag trodde inte att man kunde känna njurarna eftersom dom sitter mer bak i ryggen typ =)
    Men iofs så sist jag gjorde ul så kollade han njurarna via magen...och inte ryggen som jag trodde att man alltid gjorde.
    Jag kan få lite ont där, men det kanske beror på att jag är där och trycker till o från =)
    Får ju även om småhugg o ilningar däromkring i magen...även ont när jag sitter ner o tex matar William i sängen..som om att något kommer i klämm. Tänkte att det kanske är tarmarna som gör ont..

Tänk att få vakna o inte känna nått besvär alls..=) Drömmen....

Har köpts årskort på SATS nu, så nu ska jag träna o se om tex mina domningar i magen o ryggen försvinner..Har dock inte tränat på 5 år + många kilon så det blir lite att bita i, men skoj ska det bli. Spinning o Core i kväll =) Tjoohoo!!
  • April Mamma

Har gjort min koloskopi i dag, det gick bra..var lite jobbigt/kändes obehagligt vissa stunder. Men jag trodde att det skulle vara värrre =) Rätt coolt att se sin tarm inifrån..
    Tarmen såg fin ut...så nu är man på ruta ett igen. Känns ju skönt att det inte var nått med tarmen.

• April Mamma
    Anonym (koloskopi) skrev 2010-02-03 17:39:44 följande:
    Till aprilmamma: Såg att du gjort koloskopi idag och undrar om det gjorde ont o så? Fick du nå medicin före som avslappnande el dyligt? Fick du köra bil sen? Jag ska oxå göra en sån, men vill helst inte.
    Alltså, det är inte så farligt att göra det....jag trodde att det skulle vara mycket värre än vad det var.
    Det som känns är när dom sprutar in luft i tarmen, samt ska komma fram i en "tarm krök". Det gör liksom inte ont utan är mest bara obehagligt. Det känns som om att nån är inne i ens mage =) typ som fosterrörelser...

Jag tog ingen bedövning eller avslappnande. Men dom fäste en "ingång" i armvecket ifall att jag skulle vilja ha under undersökningens gång. Men jag tyckte inte att det var nödvändigt...har nog blivit rätt "van" med ingrepp osv sen mina rätt så komplicerade förlossningar.
    Om man tar lugnande osv så bör man nog inte köra. Man har lite ont i magen efteråt, men pruttar man ut luften så blir det bättre =)

Oroa dig inte, det kommer att gå bra.
  • April Mamma
    Anonym (koloskopi) skrev 2010-02-03 18:05:06 följande:
    ok tack aprilmamma Jag är oxå "van" med undersökningar o dyl och har gjort en endoskopi utan nå medicin. men det här är ju ett större ingrepp. Har lite problem att få hämtning efter ingreppet, därav min undran om medicin. bor ca 4 mil från sjukhuset. Hoppas få det här överstökat snabbt!
    Om du väntar en stund efter och tar det lungt osv, käkar nått efter...så är det inga problem att köra.
  • April Mamma
    Anonym (koloskopi) skrev 2010-02-03 18:05:06 följande:
    ok tack aprilmamma Jag är oxå "van" med undersökningar o dyl och har gjort en endoskopi utan nå medicin. men det här är ju ett större ingrepp. Har lite problem att få hämtning efter ingreppet, därav min undran om medicin. bor ca 4 mil från sjukhuset. Hoppas få det här överstökat snabbt!
    Hur görs en endoskopi?
  • April Mamma
    Anonym skrev 2010-02-03 19:27:27 följande:
    Ok, jag har också haft blod o slem..men blodet kom nog fr en hemorojd, Trodde inte att jag hade någon,men det hade jag. Tror inte att du kommer att uppleva koloskopin så mycket annorlunda. Jag tyckte att själva "införandet" var jobbigt..sen kände jag inte så mycket.
    haha..råkade trycka på anonym =)
  • April Mamma
    Pepisson skrev 2010-02-03 19:36:50 följande:
    Kan jag hoppa in här? Jag har haft ont på höger sida, cirka 10 cm från revbensbågen, i höjd med naveln i snart 6 år från och till. Har varit på akuten och inlagd p g a magsmärtor tre gånger, sista gången förra hösten, men de har aldrig hittat något. De tror alltid att det är blindtarmen och AT-läkarna gnuggar händerna när de ser mig, men operation blir det aldrig. Det enda är att jag har höga värden av vita blodkroppar. Det börjar med kramper och magont och sen blir det outhärdligt efter cirka 12 timmar. Jag känner att jag har "någonting" i magen, det är en knöl där, men har aldrig gjort röntgen. De har kollat alla värden, jag har kanonvärden i övrigt. Aprilmamma: du beskrev min åkomma väldigt bra.
    Ok =) Men jag har inte direkt ont, utan mest ett obehag...och nu är domningarna värst. Känns som om att någon lägger ett organ el nått i handen och trycker ihop...

Men läkaren tror att det är sklettrelaterat, från bröstryggen. Jag har gjort 2 st ul på bukorganen så om det var nått knas där inne så borde det ju synts tycker man. Eller bör man "tjata" till sig en röntgen..?! Jag testar med träning i ca 6 mån o om det inte ger sig så får jag gå vidare...
    Det känns som om att hela min mammaledighet har har kretsat runt detta hittils..trist.

Men om det vore blindtarmen så borde det väl inte komma o gå tycker man, eller hur?
  • April Mamma
    Anonym skrev 2010-02-04 01:58:12 följande:
    Jag hade samma sak, det gjorde ont under revbenet och strålade i både mage och rugg och domnade lita här och var. Det visade sig att jag hperventilerar i kombination med att jag hade kotor i ryggen som låg fel. Ett besök till en kiropraktiker och sen var det bättre :) Det kommer tillbaka men nu vet jag vad det är i alla fall.
    Ok, ett besök till kiropraktorn ska jag göra...

Hyperventilerar, vad innebär det?
  • April Mamma
    Babybalo skrev 2010-02-07 16:59:58 följande:
    Hej på er alla i tråden! Hoppas att ni mår bra! Aprilmamma, vad skönt att koloskopin gick bra! Jag är i Thailand nu och av den anledningen har jag inte svarat på dina meddelanden. Har inte haft tillgång till internet förrän nu... Hur som helst så har jag varit här i värmen nu i två veckor och mitt magonda är faktiskt ganska bra för tillfället. Känner nästan ingenting. Kanske är det värmen? Kram på er!
    Nämen, är du i Thailand, Åhh så avis jag blir =) Skönt att det magonda också har lite semester.

Ang meddelanden så är det ingen fara, jag hittade ju papprerna från sabbatsberg =) tack ändå. Fick lite "panik" när jag inte först visste hur jag skulle dricka dessa läskiga 4 l laxabon...Blää=)

Njut av värmen...här hemma är det fortf kalla vintern..
Svar på tråden ONT under höger revbensbåge!