• yatzy

Dumma tvättmaskin!

Har en bosch tvättmaskin som smutsar ner min tvätt med jämna mellanrum. Har letat högt och lågt efter ett filter att rengöra, men det verkar inte som om det finns. Har kört tom maskin på 90 gr för att rensa den, har kört med rensmedel ... det hjälper en liten stund, men inte bra nog.
    Fler som upplevt samma problem? Vad gjorde ni åt saken i så fall? Är så trött på att behöva tvätta om saker hela tiden!

• Svar på tråden Dumma tvättmaskin!
  • The Black Lady

Varför inte ringa en reparatör, det är ju uppenbarligen något fel på den.....

• Pysselgalningen

Vilken modell är det då?

• yatzy

WFG 2860 heter den.
    Det blir väl reparatör snart om jag inte får bra tips!

• Pysselgalningen

wfg? inte wfl då?

• Pysselgalningen

Kika om du har en lucka framtill på höger sida längst ner, det borde du ha om den är frontmatad iaf.
    Där finns en slang som man bör tömma då och då samt filtret intill som ska tömmas.
    Jag får göra det 1-2ggr per år.

• yatzy

Visar sig att hela bottendelen går att plocka bort - en enda lång lucka alltså. Hittat slang, och en större sak som går att vrida - och då rinner det ut vatten. Det är väl inte det som är filtret? Får väl be maken se på det när han kommer hem - han är duktigare på sånt än jag. Jag kan nog plocka isär, men han klarar oftast att få ihop det efteråt också!

• Pysselgalningen
    yatzy skrev 2009-11-24 09:37:06 följande:
    Visar sig att hela bottendelen går att plocka bort - en enda lång lucka alltså. Hittat slang, och en större sak som går att vrida - och då rinner det ut vatten. Det är väl inte det som är filtret? Får väl be maken se på det när han kommer hem - han är duktigare på sånt än jag. Jag kan nog plocka isär, men han klarar oftast att få ihop det efteråt också!
    Gå in på boschs hemsida och kika på intruktionsböckerna!

Slangen ska tömmas och det kan ta en stund. Sen är den där större saken filtret
  • yatzy

Vår gamla maskin finns inte kvar på boschs hemsida ... så instruktionsbok får vi klara oss utan.
    Har fått tips om att köra en maskin med citronsyra på 90 grader - ska testa och se hur det går. Har torkat mellan trumma och gummibälg (var faktiskt ganska rent) och tömt slangen.
    Fortfarande inte hittat något som liknar ett filter ...

• gulledosen

Ser att det var ett tag sedan du skrev denna tråd men undrar SÅ om du hittat någonstans att rengöra??? Jag har nämligen en precis likadan tvättmaskin som dig med samma problem, å jag blir galen då det blir dessa äckliga kletiga grå fläckarna. Har inte heller hittat något sätt att rengöra den, gjort som dig men ingen bättring blir det. Blir inte fläckar på varje tvätt men var 5:e kanske. Håller nu på att kolla på ny maskin men vill gärna höra om du löst problemet??

Svar på tråden Dumma tvättmaskin!