• Sokkerkakan

Ultraljud i vecka 8+0 - vad såg ni?

Jag har nu lyckats bli gravid igen efter ett missfall och är nu såklart jätteorolig för att även denna graviditet ska sluta i missfall!

Därför har vi bokat in ett privat ultraljud hos Ultraljudsbarnmorskorna den 11 december, jag kommer då att vara i vecka 8+0 och det är alltså ett vanligt ultraljud och inte vaginalt.

Nu undrar jag, om det finns en levande bebis därinne, är det garanterat att man ser den då? Vad jag har fattat det som är att hjärtat börjar slå i vecka 6 men att man väntar till vecka 8 med ul för att inte skapa oro, för att man säkert ska kunna se/höra ett foster då.

Någon som själv har gjort ett ul kring den veckan och kan dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Ultraljud i vecka 8+0 - vad såg ni?
  • AannaH

jag såg något litet litet i v 8 o det är ett vaginalt man gör..

Robin -97 Nemo -05
  • Sokkerkakan
    AannaH skrev 2009-11-23 18:15:09 följande:
    jag såg något litet litet i v 8 o det är ett vaginalt man gör..
    Ok.. jag kommer som sagt inte att göra ett vaginalt utan ett utanpå magen! Det va väldigt viktigt att jag inte kissar innan, för urinblåsan gör tydligen att det syns tydligare..

Ingen annan som har varit på vanligt ul i vecka 9 (8+0)?
  • Sokkerkakan

Så här skriver de på sin hemsida:

Tidig bestämning av graviditetslängd
    Ultraljudet utföres abdominellt (utanpå magen) från
    cirka 8 graviditetsveckor. Kan till exempel utföras
    vid osäker graviditetslängd.

www.ultraljudsbarnmorskorna.se/ultraljud.html

• knådd

Jag gjorde vanligt UL (alltså INTE vaginalt) redan i 7+3. Och då såg de en hinnsäck, en liten larv och ett pickande hjärta.

• Pyresson

man gör vaginalt,och man ser bebisen (ser ut som en sjöhäst) att hjärtat slår ser man tydligt!

• Denim

Jag gjorde också ett privat UL i v. 8+0. Den kliniken gjorde inte heller vaginalt utan "vanligt" UL och man såg foster, hjärtslag, 'knoppar' som var början till armar och ben klart och tydligt.

Lycka till!

• AannaH

jag läste ju som jag själv ville trodde du frågade om UL eller vaginalt. Men det stod ju att du inte skulle ta vaginalt..lycka till iallafall

Robin -97 Nemo -05
  • Sokkerkakan

Tack för alla svar!

Kan knappt vänta.. åååh är såå nervös!!!

• Utlandssvensk76
    Sokkerkakan skrev 2009-11-24 20:34:10 följande:
    Tack för alla svar!Kan knappt vänta.. åååh är såå nervös!!!
    Lycka till ska nog ga jatte bra!!! Ska pa mitt forsta UL den 15 dec ar da bara pa 6+5 men hoppas att fa se hjartslag anda.
  • MyPrecious

Vi var på ett tidigt ul pga av en missed abortion hade hade tidigare när barnet dog i v 17... Me på tidiga ul i v 8 såg vi formen av ett foster och fick se ett litet hjärta slå..

• AnAngel

gjorde vul i v 8+4, man såg en liten mini människa, såg klart och tydligt två armar och två ben, eller stumpar, såg ju inga fingrar eller tår, haha...och ett tydligt hjärta som slog . Den vifta på sina små "armar". Läkaren sa att de är inte så vanligt att den är så rörlig just när man tittar på den så tidigt, men vår va de som tur va (va så nervös innan.... haft ma i Juli)

• Niillis
    MyPrecious skrev 2009-11-28 19:00:22 följande:
    Vi var på ett tidigt ul pga av en missed abortion hade hade tidigare när barnet dog i v 17... Me på tidiga ul i v 8 såg vi formen av ett foster och fick se ett litet hjärta slå..
    låter ju hemskt i v 17
    BF 2010-06-19
  • Sokkerkakan

Vi såg en liten böna med ett snabbt litet hjärta!!!

• Mumsi

Vi gjorde ett vanligt ul i vecka 8+4 och såg då inget som liknade en minimänniska utan mer en liten klump och så såg vi hjärtat som pickade på, i vecka 12+1 såg vi en liten minimänniska. Lycka till, med totalt tre missfall bakom mig vet jag hur tiden sniglar sig fram till dagen för ul och hur nervös man är.

Svar på tråden Ultraljud i vecka 8+0 - vad såg ni?