• zora6

trattkantareller?

Jag torkade trattkantareller för några år sedan. Hur länge kan dom ligga i burk inna dom blir förstörda.
    ???????????????????????????????????????????????????????????????????.
    Såg ett gott recept härromdagen o blev sugen på att använda dom nu.

• Svar på tråden trattkantareller?
  • drömhus

hämtat med hjälp av google:

Hållbarhet för torkad svamp
    Torkad svamp håller i en evighet. Eller åtminstone nästan. Du ser på svampen om den möglat, ändrat färg, känns konstig el
    ler luktar konstigt. Annars går det fint att äta. Att all mat i Sverige är bäst före märkt är bra, men betyder inte att maten måste slängas när datumet passerats. Titta, lukta och smaka! Lita på dina sinnen.

Med tiden tappar svamparna färg, smak och lukt så det är en bra idé att äta upp svamparna inför nästa säsong då du kan äta färsk svamp och torka en ny laddning. Står dina torkade trattkantareller med annan stark mat kan de ta upp smak och lukt av detta.

Förvaringen ska därför ske mörkt i låg luftfuktighet. En tillsluten glasburk i skafferiet fungerar bra.

www.torkasvamp.se

• mammatalman
    drömhus skrev 2009-11-23 19:57:38 följande:
    hämtat med hjälp av google:Hållbarhet för torkad svamp Torkad svamp håller i en evighet. Eller åtminstone nästan. Du ser på svampen om den möglat, ändrat färg, känns konstig eller luktar konstigt. Annars går det fint att äta. Att all mat i Sverige är bäst före märkt är bra, men betyder inte att maten måste slängas när datumet passerats. Titta, lukta och smaka! Lita på dina sinnen.Med tiden tappar svamparna färg, smak och lukt så det är en bra idé att äta upp svamparna inför nästa säsong då du kan äta färsk svamp och torka en ny laddning. Står dina torkade trattkantareller med annan stark mat kan de ta upp smak och lukt av detta.Förvaringen ska därför ske mörkt i låg luftfuktighet. En tillsluten glasburk i skafferiet fungerar bra.www.torkasvamp.se
    fasiken vad snabb du är. tänkte ju tipsa om den sidan :)
  • zora6

tack ska kolla hur dom verkar. Dom har alltid stått i tät glasburk med logg i skafferi så det kansle går:)

Ska göra soppa imorron tänkte jag.

• drömhus
    zora6 skrev 2009-11-23 20:07:28 följande:
    tack ska kolla hur dom verkar. Dom har alltid stått i tät glasburk med logg i skafferi så det kansle går:)Ska göra soppa imorron tänkte jag.
    mums!
  • zora6

mm såg det på halv 8 hos mig på kana4 förrra veckan. Det bara rann ur munne på mig. Skriver om det blev god. Få se när jag hinner göra den.

Svar på tråden trattkantareller?