• Minli

Kan öroninflammation orsaka balanssvårigheter?

Min dotter på 6 mån har öroninflammation i vänstra örat. Jag fick veta det igår då jag akut sökte hjälp p.g.a. att hon rycker med huvudet (mest mot vänster). Det ser hemskt ut när hon rycker, som om huvudet/nacken krampar. Eller som om man sätter en nyfödd som inte kan hålla huvudet uppe att sitta.

Läkaren skrev ut antibiotika och sa att ryckningarna berodde på öroninflammationen, vilket jag lite misstänkte. Men grejen är att jag ingenstans kan hitta info om att balansen kan försämras...

Så om någons barn har tappat/fått dålig balans av öroninflammation så skulle jag verkligen uppskatta om ni delade med er. Så att jag kunde slappna av lite, för det ser så hemskt ut då hon ser ut att helt tappa kontrollen över nacken och huvudet...

• Svar på tråden Kan öroninflammation orsaka balanssvårigheter?
  • The Black Lady

Jo, de kan få problem med balansen eftersom balansnerven sitter i örat....

• Minli

Tack för svaret Jo alltså balansen sitter ju i örat så man tycker ju att det skulle höra ihop. Jag har hittat massor med sidor om öroninflammationer, men ingenstans står det att det är ett symptom att balansen försämras. Min lillasyster var ett "öronbarn" och hon hade aldrig nåt liknande symptom. Därför är jag lite orolig trots att vi varit till läkare för de kunde ju inte med 100% säkerhet säga att det var inflammationen, även om allt tyder på det. För hennes balans är verkligen stundvis så illa att jag som sagt körde henne akut till läkare igår. Och typiskt nog så var hon okej då vi kom fram, men senare på kvällen och idag på morgonen vinglar och rycker hon igen. Och som mamma gör man ju inte annat än oroar sig...

• Minli

Någon annan som varit med om detta..?

• fiffiobella

Vår 2-åriga dotter har också vinglat som om hon vore lite berusad i några dagar. Hon ramlade ner från en bänk och slog huvudet i kullersten i fredags men vi har varit på sjukhuset två gånger sedan dess och hon har inte ens en bula i huvudet och verkar pigg och frisk i övrigt (som du också skriver var hon extra alert på sjukhuset) så de skickar bara hem oss men de upptäckte dock att hon var svullen i öronen och hade ganska mycket vax i ena örat. Så de trodde att det berodde på det. Nu har det gått snart 5 dagar sedan fallet men jag kan inte sluta oroa mig. Hur gick det för er?

• fiffiobella

Oj ser nu att denna tråd har några år på nacken... men kanske någon som har varit med om något liknande och kan svara ändå?

Svar på tråden Kan öroninflammation orsaka balanssvårigheter?