• ELHU

Hur ta bort vårtor på fingrarna??

Vår 5-åring har sedan 1 år tillbaka ungefär fått vårtor på ringfinger + långfinger..
    Jag personligen tycker det är mkt äckligt..
    Vi har köpt medel från apoteket.. sånt som man kan "Frysa" bort vårtan med.. ska räcka med nån behandling, men 2 paket har gått åt utan att de försvinner!!

Har även använt upp en hel flaska med sån som man penslar på.. även nu påbörjat en ny flaska med starkare innehåll..

Vi mjukar upp vårtorna i vattnet, filar o får bort gammal yta osv.. Sen behandlar vi.. Gör detta morgon o eftermiddag!

Vi får ner toppen på dom så de lejar med resten av fingret. men sen händer inget mer.. skulle man missa en dag så växer de snabbt upp igen!

Har varit till bvc.. "Sätt på ett plåster bara så försvinner de".. Eller hur?!
    Rådfrågat på apoteket..
    Även ringt vårdcentralen men de gör inget åt vårtor nuförtiden sa de..

HUR GÖRA NU?? han får ont på dom ibland oxå.. vill ha bort dom nu!

• Svar på tråden Hur ta bort vårtor på fingrarna??
  • snuttP

Ring till en hudläkare och få en tid!! Dom kan mycket mer om huden än vad vc och bvc kan.

• carola1977

Jag hade en vårta på ett finger. Gick till en hudläkare som skar bort den under lokalbedövning. Det var ju 15-20 år sedan, men testa om du kan hitta någon privat hudläkare eller tom skönhetsklinik som gör det om nu vc vägrar.

• Sea star

FRÅN SITEN OM NÖJDA KUNDER:

"Efter år av frustrerande, plågsamma, obehagliga, smärtsamma och fruktlösa behandlingar av sonens handvårtor hittar vi Vårtfri! Nu efter 7 behandlingar finns inga synliga märken kvar av en enda av de ca 15 envisa vårtorna som han har haft på fingrar och i nagelband under lång, lång tid. [...]
    Kort sagt, vi är så lyckliga över att eländet är över och att vara vårtfri är den bästa julklappen av alla säger den 10-åriga sonen själv. // Susanne K"

• ELHU

Men kan man få tid hos hudläkare på sjukhus utan remiss från vårdcentral?

• ELHU

Tack för svaren!

Sea Star: ska nog testa detta.. dyrt men kan vara värt det, absolut!

• farytale

Min dotter hade en stor vårta på höger knä när hon var liten. På bvc sa dom åt oss att den skulle försvinna. Den spred sig så det blev 18 st på benet, hon fick även på fingrarna. Vi gjorde inget åt det, då dels dottern inte ville, dels pga det BVC sagt.

I somras började vi pensla på ACo vårtmedel, på den stora och några av de som var ganska stora. Vi tänkte att vi tar det pö om pö. På händerna tog vi inget.
    Vi pensla och pensla och en dag var dom vi penslat borta. Men även de andra! Även på fingrarna!!

Vet inte hur det gick till, men vi är nöjda :)

Hon var 3 år när hon fick dens tora vårtan och nu är hon 9 år.

• lisis

Testa Transversal vårtplåster! Min åttaåring blev av med 14 vårtor. Men kolla åldersgräns.

Den där frysmojen funkade inte för oss heller.

• ELHU

Åldersgräns från 14 år på plåstrena..

Från 6 år på de där ACO-medlen.. har kört med de även fast han inte har "åldern" inne..

• lisis

Ojdå, var åldersgränsen på Transversal 14 år... men det var skolläkaren som rekommenderade så det var nog inte så farligt.

• snuttP

Vårtor försvinner av sig själv.. Vissa på ett halvår andra kan det ta 10 år för.. Man vet aldrig.

Ja man kan gå direkt till en hudläkare, men väl en privat sådan då. Många har ändå högkostnadskort, mm. Finns bla en jätte bra i Helsingborg.

Något som min svärmor gjorde på grabbens mollusker va att pensla med ion-silver. I min värld som hudterapeut så fungerar det INTE!! Men tro det eller ej.. dom försvann.. Så kanske kan detta va nåt för dig. Billigt är det också!!

• lisis

Nu kollade jag på paketet på Transversalplåstren och det står "rekommenderas ej till barn under 6 år". Så om femåringen är stor till växten eller snart fyller sex borde det vara ganska riskfritt att prova. Men fråga på BVC eller apoteket.

• TjockKatt

Jag hade på nagellack på den jag hade som liten. Gick bort efter ett par veckor då den "kvävdes" eller nåt. Värt att prova kanske?

• lisis

Just det ja! Nu minns jag. Innan vi köpte Transversal testade vi med såna där... va heter dom nurå... typ skavsårsplåster som är liksom klibbiga. I en grön förpackning. Det tog faktiskt bort dom flesta vårtorna, det vara bara på dom största och envisaste som vi behövde använda Transversal.

• vampyria2

Du kommer tro att jag driver med dig men jag lovar att mitt tipps funkar, sätt på nagelack så det täcker hela vårtan. Efter ca tre dagar så är vårtan död och man kan pilla bort den.
    Det var en hudläkare som berättade det för mig när min ena dotter hade problem med vårtor, även en dotter till har haft det sen och vårtorna försvan för att aldrig komma tillbaka igen {#lang_emotions_dreamer}

• ELHU

Får tacka för alla svar!

Känns som det man provar o köper från apoteket ska hjälpa.. men icke!

Så nu ska ska vi prova era huskurer:)

• JimmieM

tjena! jag har en vårta på pekfingret.. Sjukt irriterande! blir så frustrerad så jag klipper bort hela skiten ibland så det blöder... men då börjar det se fint ut men sen efter 1 veckas happiness så kommer den jäkeln tillbaka! "vårtfri" har jag testat men den Gör så jävla ont att jag inte kan somna plus att den bygger bara lager som ser ut som bränt hud..  går i 8an nu så det  är lite pinsamt.. ge mig görna tips! MVH Jimmie Magnusson

• LadyViolette
    JimmieM skrev 2013-05-24 08:19:15 följande:
    tjena! jag har en vårta på pekfingret.. Sjukt irriterande! blir så frustrerad så jag klipper bort hela skiten ibland så det blöder... men då börjar det se fint ut men sen efter 1 veckas happiness så kommer den jäkeln tillbaka! "vårtfri" har jag testat men den Gör så jävla ont att jag inte kan somna plus att den bygger bara lager som ser ut som bränt hud..  går i 8an nu så det  är lite pinsamt.. ge mig görna tips! MVH Jimmie Magnusson
    Genomskinligt nagellack funkar kanon, den kvävs och försvinner. Pensla en dutt varje dag tills den är borta
Svar på tråden Hur ta bort vårtor på fingrarna??