• Anonym (mamma)

egenmäktigt förfarande av barn

kan någon vara snäll o förklara detta för mig EGENMÄKTIGT FÖRFARANDE AV BARN?

( tror jag stavade de rätt iaf)

vad innebär de?

när tex jag o pappan inte kan komma överens om att ge vaccin till vårt barn. o pappan går o gör de ändå även fast jag inte tillåter ( delad vårdnad)

gäller denna lagen då?

TACKSAM för svar!

• Svar på tråden egenmäktigt förfarande av barn
  • Anonym

Anonym (mamma) skrev 2009-11-24 11:16:02 följande:

kan någon vara snäll o förklara detta för mig EGENMÄKTIGT FÖRFARANDE AV BARN? ( tror jag stavade de rätt iaf) vad innebär de? när tex jag o pappan inte kan komma överens om att ge vaccin till vårt barn. o pappan går o gör de ändå även fast jag inte tillåter ( delad vårdnad) gäller denna lagen då? TACKSAM för svar!
    Varför är du emot? Pappan kanske har småbarn runt sig så att erat barn kanske bör vaccineras så det inte smittar en eventuell liten.
    Vi har gemensam vårdnad med boende här, men mamman vaccinerade barnen utan att ens tillfråga mig så jag tror inte att det kan klassas som egenmäktigt förfarande, det är ingen som kontrollerar ens VEM som kommer dit med barnen.
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2009-11-24 11:23:25 följande:
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-24 11:16:02 följande: Varför är du emot? Pappan kanske har småbarn runt sig så att erat barn kanske bör vaccineras så det inte smittar en eventuell liten. Vi har gemensam vårdnad med boende här, men mamman vaccinerade barnen utan att ens tillfråga mig så jag tror inte att det kan klassas som egenmäktigt förfarande, det är ingen som kontrollerar ens VEM som kommer dit med barnen.
    varför jag är emot behöver jag inte förklara för dig..de va inte de jag ville med tråden..
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2009-11-24 11:23:25 följande:
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-24 11:16:02 följande: Varför är du emot? Pappan kanske har småbarn runt sig så att erat barn kanske bör vaccineras så det inte smittar en eventuell liten. Vi har gemensam vårdnad med boende här, men mamman vaccinerade barnen utan att ens tillfråga mig så jag tror inte att det kan klassas som egenmäktigt förfarande, det är ingen som kontrollerar ens VEM som kommer dit med barnen.
    o nej..pappan har INTE småbarn runt sig
  • Anonym

Anonym (mamma) skrev 2009-11-24 11:26:08 följande:

o nej..pappan har INTE småbarn runt sig
    Han kanske har släkt, vänner med småbarn, eller närstående i riskgrupp.
    I vilket fall som helst så är det inte egenmäktigt förfarande av honom då pappret inte behöver undertecknas av båda vårdnadshavare
  • aleksa98

jag hade blivit TOKIG om mitt x hade gjort ngt som kan skada mina barn över mitt huvud, hade sett till att han aldrig hade haft den möjligheten att göra det igen

• Anonym

"Egenmäktigt förfarande är i svensk rätt ett brottsbalksbrott som består i att någon tar kontroll över annans egendom utan avsikt att behålla den."

Egenmäktighet med barn är när någon skiljer barnet från den andra vådnadshavaren utan dennes samtycke.

"Egenmäktighet med barn innebär att någon obehörigen skiljer ett barn under 15 år från den som har vårdnaden om det, förutsatt att gärningen inte utgör brott mot frihet.

Det utgör även egenmäktighet med barn om en av vårdnadshavarna vid gemensam vårdnad utan beaktningsvärda skäl bortför barnet.

Likaså utgör det egenmäktighet med barn om en vårdnadshavare obehörigen bemäktigar sig barnet och därigenom själv tar sig rätt.

Som egenmäktighet med barn räknas slutligen även att obehörigen skilja ett barn under 15 år från någon som vårdar barnet med stöd av LVU, förutsatt att gärningen inte utgör brott mot frihet eller främjande av flykt."

Från www.famratt.com

• farytale

Jag tror att du tänker på egenmäktighet med barn:
    Egenmäktighet med barn innebär att någon obehörigen skiljer ett barn under 15 år från den som har vårdnaden om det, förutsatt att gärningen inte utgör brott mot frihet.

Det utgör även egenmäktighet med barn om en av vårdnadshavarna vid gemensam vårdnad utan beaktningsvärda skäl bortför barnet.

Likaså utgör det egenmäktighet med barn om en vårdnadshavare obehörigen bemäktigar sig barnet och därigenom själv tar sig rätt.

Egenmäktigt förfarande är något helt annat:
    Egenmäktigt förfarande är i svensk rätt ett brottsbalksbrott som består i att någon tar kontroll över annans egendom utan avsikt att behålla den.
    Den som sätter lås på annans cykel och på så sätt hindrar ägaren att nyttja den liksom den som parkerar på annans parkeringsplats kan dömas för egenmäktigt förfarande.

• Anonym

Nej, det är inte egenmäktighet med barn. Om han däremot hade tagit med sig barnet mot din vilja och inte kommit tillbaka, då hade det varit det.

• Anonym

Även om det inte är egenmäktighet så är det bevis på dåligt samarbete och att ni föräldrar inte kan enas om vad som är bäst för barnet, vilket man ska kunna vid gemensam vårdnad.

• snillis

Till egenmäktighet med barn barn brukar enligt praxis räknas när den ena föräldern tar med barnet utomlands mot den andres vilja, typ sådana fall.
    Så det exemplet som du anger skulle nog inte falla in under den brottsrubriceringen.

Däremot är det ju synd om barnet att ni som vårdnadshavare inte kan agera vuxet och komma överens i frågor som rör barnet.

Svar på tråden egenmäktigt förfarande av barn