Inlägg från: väntar o längtar |Visa alla inlägg
  • väntar o längtar

Tips på snyggt kök!!

Vi har kök/matrum/vardagsrum i ett i vinkel. Köksluckor i amerikansk al och vitvaror i aluminium. Du är välkommen in i mitt bildgalleri för en liten titt.

• väntar o längtar

Just det! Upphöjd diskmaskin är ett måste i mina ögon.

• väntar o längtar

Tack!

Upphöjd diskmaskin är när du har den ovanpå en låda eller en hög sockel. Du kan se ovandelen på bilderna hos mig. Om jag skulle vara tvungen att välja mellan ex.vis upphöjd diskmaskin och upphöjd ugn så hade jag vald diskmaskinen. Man stoppar ju i disk hur många gånger som helst under en dag. Ugnen använder jag sparsamt. Tolka det som du vill... *ler*

Lådor som Catta tipsar om är också kanon. Vi har lådor överallt under diskbänken utom vid diskhoarna. Numera finns dock även lådor för att ha under diskhon hos många köksleverantörer.

Vi valde även bort hörnskåp. Hatar verkligen att mecka ut saker ur såna. Spelar ingen roll att det finns en massa snitsiga lösningar för det - det är bara blääää. Så vi har tomt i vårt hörn under bänkskivan. Må vara slöseri på yta men det är det värt tycker vi.

Aluminium (borstad) är mycket smidigare (inte några fingeravtryck) än rostfritt.

Idag hade jag valt en induktionshäll dessutom men då för nästan 4 år sen när vi gjorde beställningarna så förstod jag inte hur bra det är.

Vi valde dessutom stenskiva i svart granit. Supersmidigt att bara kunna ställa ifrån sig kastruller och plåtar hur som helst. Plus att man inte behöver vara rätt för fläckar efter vatten och matslabb.

Vårt kök har inte heller så mycket bänkyta därför valde vi en nersänkt spishäll utan kanter. Det gör att vi får mer yta att ställa ifrån oss saker på och att det ser ut att vara mer än det är.

Klinkersgolv valdes snabbt bort då jag är mycket i köket och det är ganska hårt att gå/stå på om man är där mycket. Vi har lackad parkett och det fungerar kanon.

Hmm... är det nåt mer specifikt du undrar så hojta till.

• väntar o längtar

Plus att man inte behöver vara rätt för fläckar efter vatten och matslabb.

Ska såklart stå RÄDD inte RÄTT.

• väntar o längtar

Ska se om jag kan förklara på ett korrekt sätt...

Induktionshällen blir inte varm utan den värmer kastrullen och innehåll via magnet. Därför kan man inte använda vilka kastruller som helst.

Fördelarna är:

1. snabb reaktion på reglering, jämförbart med gasspis
    2. du kan lägga handuk, skärbräda etc på spisen utan att det börjar brinna
    ... finns säkert flera...

Nackelen är:

1. dyrare än vanliga glashällar

• väntar o längtar

Näe, det ska vara kastruller/pannor med magnetisk botten. Vilket många kastruller har. Man kan ju alltid prova med en vanlig magnet och se om den fastnar. En köksmagnet borde ju funka...

• väntar o längtar

Alltså, med lite tur har man "rätt" utrustning utan att man vet om det.

• väntar o längtar

HelenaS

Tror desstuom att de ska vara helt plana i botten, men är inte helt säker på det.

• väntar o längtar

Jag smög in och tjuvkikade hos Frulan... man ser det krossade kaklet i bakgrunden på en av bildern...
  • väntar o längtar

Är man extremt nyfiken och kritiskt granskande eller...? *borde kanske söka för det*

• väntar o längtar

Svar på ditt senaste inlägg TS:

Vi har ljust grå väggar och rätt stora öppna ytor plus många stora fönster. Hade vi valt ett vitt kök så hade det blivit sterilt och kallt skulle jag tro.

Jag skulle nog göra tvärtom... separat kök - vitt och öppet - trä.

Svar på tråden Tips på snyggt kök!!