• Mimmi69

Två ojämna veckor efter varandra!

Hur gör ni som har varannan vecka/helg nu när det blir två ojämna veckor efter varandra? Jag har bara tänkt att allt rullar på som vanligt med varannan helg, men nu har jag förstått att vissa anser att de har antingen jämn eller ojämn vecka. Jag har ju trott att det är barnets rätt att träffa den andra föräldern varannan helg, medan andra tycker att att det är jämna/ojämna helger som är "deras".

• Svar på tråden Två ojämna veckor efter varandra!
  • VildaMathilda

När får du det till två ojämna veckor efter varandra ?

• Jasusu

Det beror på vad man kommit överens om.
    Har man kommit överens om att gå efter ojämn/jämn vecka så är det ju det som gäller.
    det är 53 veckor i år.
    så det blir 53 och sedan vecka 1

• sirisdotter

Nu när du blivit medveten om att det vissa år blir en vecka 53 kan det vara anledning att ta med den detaljen i umgängesavtalet. Råkar en av föräldrarna ha schemalagt arbete kan det spela in, då räknas t ex A och B-veckor, där A kan vara ojämna veckor.
    Förstår också att man kan tänka som du, att det är barnens rätt att träffa sin förälder som är avgörande. Huvudsaken är att man i varje familj väljer ett system, som båda föräldrarna accepterar.

• onoff

men man kan väl bara byta då, så att det även blir varannan helg. Pappan hade ojämna helger 2009 och då får han ha jämna helger 2010...

• Mimmi69

Tänk vad man kan vara inkörd på det ena eller det andra. Jag menar inte att det ena är rätt eller fel, men hur ens tankar kan ställa till det för en. Nästa gång det blir vecka 53 och vecka 1 blir väl om en sådär 7 år igen
    Problemet uppstod då en arbetskamrat ville byta jobbarhelg eftersom hennes ex hade bestämt sig för att han har sina jämna veckor. Eftersom vi jobbar varannan helg så behöver hon byta jobbhelg för att få sitt liv att "gå ihop".

• Jasusu

Har man fått umgänget avklarat i rätten så är det ju inte bara att byta vecka eller år,utan då gäller det att följa domen.
    Det är super viktigt att man tänker in allt sådan här på en gång när man ska bestämma ,så det inte blir mer konflikter.

• sirisdotter
    onoff skrev 2009-11-24 19:24:25 följande:
    men man kan väl bara byta då, så att det även blir varannan helg. Pappan hade ojämna helger 2009 och då får han ha jämna helger 2010...
    Du kan var lycklig du, som tror att det är så lätt... Den gången jag minns att det var vecka 53 och vecka 1, höll uf fast vid att han skulle ha varannan helg. För mig som var schemalagd varannan vecka efter principen jämna/ojämna veckor innebar det att jag i fortsättningen aldrig fick träffa barnet någon helg. När jag jobbade min helg fick jag i fortsättningen alltid be grannar och vänner att vara barnvakt. De helger jag var ledig skulle pappan ha barnet. Det är svårt att bryta upp alla kollegors scheman för en sådan sak. (hans skäl var att han inte träffade sitt barn för att vara barnvakt åt mig, utan när det passade honom).
  • onoff

Ja, jag tycker synd om dig som måste köpslå med ett pucko som är så insnöad på jämna och ojämna veckor eller hur det nu var. Tycker att man borde ställa upp för varandra och framförallt barnen. Måste vara jobbigt för barnen som inte får träffa dig för att du jobbar. Tråkigt om han inte kan gå med på att ändra :/

• curiosa

I våra avtal som är skrivna av familjerätten så står det varannan helg oavsett veckonummer med start vecka 38. Så efter att haft ojämna helger ett längre tag så ska vi nu ha jämna istället. På jobbet flyter det oxå på på samma sett.

• sirisdotter
    curiosa skrev 2009-11-26 21:42:15 följande:
    I våra avtal som är skrivna av familjerätten så står det varannan helg oavsett veckonummer med start vecka 38. Så efter att haft ojämna helger ett längre tag så ska vi nu ha jämna istället. På jobbet flyter det oxå på på samma sett.
    Så bra för er! Menar du att ni inte har ojämna/jämna veckor i era scheman på jobbet!?
  • curiosa
    sirisdotter skrev 2009-11-26 22:05:13 följande:
    Så bra för er! Menar du att ni inte har ojämna/jämna veckor i era scheman på jobbet!?
    Jag jobbar jämna helger i nuläget och sen blir det ojämna. (följer bara varannanvecka precis som med barnen)
  • maca75

Kom ihop mig en smula med lillans mamma om den saken också. Vi har visserligen inget skriftligt avtal, men en överenskommelse om att det skall vara varannan (jämn/udda, men det är ju först nu det inte stämmer med varannan) vecka, med undantag för jul/nyår som skall vara vartannat år. Jag har udda veckor och det är min tur att ha lillan över jul, så det blev en del krångel kring det där. Mamman ville att vi skulle byta enstaka dagar fram och tillbaka under större delen av december, vilket jag tyckte verkade helt vansinnigt. Jag hade inte haft några problem med att fortsätta som vanligt varannan vecka (byta jämn/udda vid årsskiftet alltså), men det ville hon absolut inte.

Det slutade med att jag sa att jag inte går med på allt flaxande fram och tillbaka. Ville hon byta jämnt så skulle vi byta hela julveckan mot hela nyårsveckan och därefter fick det rulla på som vanligt.

Ibland blir också de mest triviala saker till en stridsfråga tyvärr.

• sirisdotter
    maca75 skrev 2009-12-08 00:04:02 följande:
    Kom ihop mig en smula med lillans mamma om den saken också. Vi har visserligen inget skriftligt avtal, men en överenskommelse om att det skall vara varannan (jämn/udda, men det är ju först nu det inte stämmer med varannan) vecka, med undantag för jul/nyår som skall vara vartannat år. Jag har udda veckor och det är min tur att ha lillan över jul, så det blev en del krångel kring det där. Mamman ville att vi skulle byta enstaka dagar fram och tillbaka under större delen av december, vilket jag tyckte verkade helt vansinnigt. Jag hade inte haft några problem med att fortsätta som vanligt varannan vecka (byta jämn/udda vid årsskiftet alltså), men det ville hon absolut inte.Det slutade med att jag sa att jag inte går med på allt flaxande fram och tillbaka. Ville hon byta jämnt så skulle vi byta hela julveckan mot hela nyårsveckan och därefter fick det rulla på som vanligt.Ibland blir också de mest triviala saker till en stridsfråga tyvärr.
    Så var det för oss också. Man kan inte tänka ut i förväg att en sådan situation kan uppstå. Väldigt svårt för den som inte hamnat i tjafs om det att sätta sig in i att det kan bli något att bråka om... Just det, varannan jul/vartannat nyår gör det knappast enkare när almanackan ser ut som i år!
  • FrökenKanSjälv

Jag inser just vilken tur jag har haft i år. Vi har brukat tjafsa om allt men det har blivit bättre det senaste året. Barnens pappa har helger på jämna veckor. Nu när det blir två udda veckor så erbjöd jag att barnen kunde komma till honom helgen v52 och stanna till helgen v53, och sen kommer de till honom nästa gång helgen v2. Det passar ju jättebra att barnen får träffa pappa extra när det är långledigt och pappan var lika glad han.

• sirisdotter
    FrökenKanSjälv skrev 2009-12-08 07:00:35 följande:
    Jag inser just vilken tur jag har haft i år. Vi har brukat tjafsa om allt men det har blivit bättre det senaste året. Barnens pappa har helger på jämna veckor. Nu när det blir två udda veckor så erbjöd jag att barnen kunde komma till honom helgen v52 och stanna till helgen v53, och sen kommer de till honom nästa gång helgen v2. Det passar ju jättebra att barnen får träffa pappa extra när det är långledigt och pappan var lika glad han.
    Grattis! Det var för att jag var schemalagd ojämna veckor på mitt arbete, och det därför hade underlättat enormt för mig med flexibilitet, som det skar sig i mitt fall. Jag missunnade inte barnet och pappan att träffas, tvärtom.
  • 8nilam3

Fruarna Svensson skrev 2009-12-08 11:52:06 följande:

Men alltså ... vecka 53 och vecka 1 är ju samma vecka. Som föregås av vecka 52 och följs av vecka 2.
    Nej, det är inte så i år. Då är det olika veckor.
Svar på tråden Två ojämna veckor efter varandra!