• Anonym (undrar)

    Stänga av respirator...? Vem bestämmer?

    Har en kort fråga bara. När en gammal människa ligger för döden på sjukhuset och inte längre är vid medvetande, vad händer då?

    Hur långt efter att h*n blivit okontaktbar har den närmaste anhöriga rätt att bestämma att respiratorn ska stängas av? Hur går det tillväga? Hur ser processen ut? Hur snabbt kan det gå?

  • Svar på tråden Stänga av respirator...? Vem bestämmer?
  • lollipop25

    Om det är någon närstående som du känner som ligger i respirator så hör med personalen el. ansvarig läkare, förmodar att personen ligger på IVA. Det finns ju regler som måste följas och det vet dom vilka dom måste följa o vem som har rätt att avgöra om den ska stängas el. inte, om det finns make/maka t ex.

  • Anonym (undrar)

    Det är redan skett, det gick så snabbt.. jag tyckte det var märkligt.. vill inte anklaga den närmast anhöriga, vill bara veta om personen kunde bestämma att respiratorn skulle stängas av så fort..? H*n förlorade medvetandet (gammal människa) och dagen efter när vi hälsade på hade h*n ingen respirator, den hade stängts av, och ett par timmar senare var h*n död..

  • jessie79

    I våras när min morfar hade fått hjärnblödning och låg i resp fick min mamma ta beslutet.
    De röntgade hjärnan på honom flera ggr och när ingen aktivitet fanns kvar i hjärnan så pratade vi med läkarna o de sa att han inte skulle få ett värdigt liv om vi höll honom vid liv. Han skulle inte klara sig utan resp.
    Vi pratade med läkaren på fm och beslutade vi den skulle stängas av på em samma dag så det gick ganska så fort, men ett väldigt jobbigt beslut. Vi fick vara hos honom när de stängde av o han fick ta sina sista andetag själv utan apparater o till slut så orkade inte hjärtat mer. Sen gjorde de honom fin o vi fick titta på honom o ta ett sista farväl o vara med honom hur länge vi ville.

    Det var min mamma som stod som närmast anhörig eftersom min mormor låg i resp på ett annat sjukhus efter en stor operation. Tyvärr så hann hon ej ta ett sista farväl av sin make utan vi fick komma med dödsbudet när hon vaknat upp några dagar senare.
    Tyvärr så kunde hon inte flyttas till samma sjukhus så hon kunde få se honom då hon var så dålig själv. Efter 8 dagar så somnade även mormor in.

    Ursäkta att det blev långt. Hoppas jag hjälpt dig lite iaf.

  • Anonym (undrar)

    Ok, tack jessie, så det kan gå så snabbt alltså. Skönt att de fick mötas igen så snabbt iaf..

    Känns bara så skumt, dagen innan var h*n på benen, sen hamnade h*n i koma och dagen efter tas respiratorn bort. H*n hade iof cancer överallt, men ändå.. På din morfar hade de iaf röntgat hjärnaktiviteten.. Ja jag vet inte.. är ju försent nu iaf.. Ville bara veta hur processen såg ut och hur snabbt beslutet kan tas.

  • jessie79

    Ja det kan gå snabbt men vi kände att det fanns ju inget mer o göra så det var det bästa.
    ja det är skönt att det gick så pass kort tid tills dess att de möttes igen, det var ju mormor som var den svaga så undrar hur länge hon hade orkat själv. De blev ju trots allt bara 72 år båda två. Känns som lite för ungt...

    Ok, så det va cancer, men det lät som det gått väldigt fort eftersom personen i fråga va på benen dagen innan. Men det är ju närmsta anhörig som tar beslutet. Hoppas det gått till på rätt sätt iaf.

  • Cybermum

    Ja, jag tycker det är upp närmaste anhöriga som bestämmer, en person som är i ett sånt skede att de är mer ett paket/grönsak än värdigt liv, bör få välja att slippa livet , jag tycker även aktiv dödshjälp skall vara tilllåtet, enda nekelse skall vara till unga personer som vill ta självmord....

  • Anonym (I vården)

    Anonym för att jag inte vill koppla min signatur mot mitt yrke.

    Det är ansvarig läkare som bestämmer när respiratorn ska stängas. Sedan vill man såklart alltid informera närmsta anhörig innan det sker, och försöka förankra beslutet hos den anhörige.

    Det är väldigt olika hur lång tid det tar innan man har grundlag för ett beslut, ibland är det ett snabbt förlopp som i detta fallet.

    Just vilken tidpunkt man stänger respiratorn bestämmer man ofta tillsammans med anhörig, som då kan närvara.

    Det är alltså INTE den anhöriga som bestämmer om respiratorn skall stängas. Om så vore fallet skulle man ju kunna få skuldkänslor efteråt (gjorde jag rätt mot min man/fru?) eller konflikter anhöriga emellan vilket ju definitivt inte är bra!

Svar på tråden Stänga av respirator...? Vem bestämmer?