• EnLitenSöt

    RMC Malmö-vad är era erfarenheter?

    Hej!

    Vi har just fått reda på att min sambos spermier är rätt så slöa och min gyn har sagt att han ska remittera oss till RMC för ytterligare provtagning inför assisterad befruktning.

    Vad är det för "ytterligare provtagning" man gör inför denna assisterade befruktning och hur lång tid kan vi vänta att det tar från och med nu tills att vi kan påbörja IVF om det är det vi ska göra? Kan det även inkludera insemination i ett första läge och är det någon väntetid för detta?

    Vad har ni för erfarenhet av RMC? Om det visar sig att vi ska göra IVF, kommer vi få göra det där eller kan det bli så att vi remitteras vidare till Öresundskliniken eller någon annanstans? Gör RMC ordentlig kompletterande utredning, eftersom min gyn inte gjort alla relevanta tester på mig (vill ju inte göra IVF pga manlig faktor som kanske misslyckas pga något hos mig som kanske kunde ha åtgärdats).

    Snälla, är det någon som har några erfarenheter så hjälp!!!

  • Svar på tråden RMC Malmö-vad är era erfarenheter?
  • birma07

    Hej!!

    Jag och min sambo var nere på RMC första gången den 25 / 8 och det gick kanonbra. Alla nere på RMC är helt underbara , de verkligen förklarar för en vad som kommer att hända.

    Hoppas att ni kommer ner till MAS snart så att ni får sätta igång.

    Lycka till // Pernilla

  • EnLitenSöt

    Åh, tack för ditt svar! Vad roligt och skönt att höra! Hade ni remitterats dit efter att ha gjort utredning någon annanstans? Hur lång tid tar det med alla prover tils man kan få hjälp med ex.vis IVF eller ICSI? Hur mycket har ni hunnit med på 3 månader?

  • Petunia2

    Håller precis på att genomföra vår andra IVF och har bara positiva saker att säga om dem.
    Lycka till på er "resa"!

  • EnLitenSöt

    Petunia1: Jag är lite vidskeplig å vill därför inte kommentera, men jag uppskattar ditt "lycka till" . Hur lång tid tog det från att ni kom dit tills att ni påbörjat ert 1a IVF? Lycka till med 2:a! Kan man göra 2 mpnader i rad eller ska man helst vänta emellan för bäst resultat?

  • Petunia2

    Tog nästan 2 mån, men det för att vi var på vårt första besök i början av sommaren och sedan skule de ha sommarstängt en månad. Så jag skulle nog säga att det bara tar en månad i vanliga fall.
    Gjorde första behandlingen i september, sedan ändrade de lite i behandlingen så jag var tvungen att vänta en menscykel emellan. Så här i efterhand kan jag nog säga att det var ganska skönt, man behövde lite tid att "samla sig" innan man började om på nytt.

  • EnLitenSöt

    Jaha, det kan säkert vara bra, kan tänka mig att det både är psykiskt och fysiskt påfrestande!? Men, när ni kom dit, var det det redan utrett och klart att ni skulle få IVF då eller beslutades det efter prover och utredning på RMC? Jag är orolig för att de säger att vi ska få göra IVF/ICSI utan att både jag och mannen är ordentligt utredda, men tar väl kompletterande prover så att de inte missar något fel som kanske går att åtgärda så att chanserna till insemination eller provrör blir större?

  • Teecee

    Hejsan!

    Jag vill börja med att säga att vi trivs med RMC Malmö. Underbara och trevliga människor. De kan sin sak. Jag blir fundersam när du skriver att du inte är färdigutredd. Det tycker jag din Gyn borde gjort innan ni blir remitterade till RMC. Ni är ju två som vill ha barn, därför bör båda få en ordentlig utredning. Det är svårt att skriva vad jag menar, men i stil med att ni ska slippa för många turer och besvikelser. Så borde ni bli ordentligt utredda innan RMC.

    Vad är det för prover du har fått lämna?

    Vår resa ser ut så här (den korta versionen):

    Jag lämnade hormonprover. För att se om jag har ägglossning. Min sambo fick samtidigt lämna spermaprov och hormonprov.

    Vi träffade läkaren som berättade att man inte har hittat några spermier i min sambos prov. Min prover såg bra ut. Vi fick båda genomgå en undersökning av nedre region. Min sambo fick även träffa en urolog.

    I vårt fall fanns det inte mer som vårt landsting kunde hjälpa oss med. Därför blev min sambo remitterad till RMC. Obs! Min sambo inte vi som par. Vi träffade en läkare på RMC. Han gjorde en undersökning och skickade min sambo på provtagning för att se om felet var genetiskt. Tillbaka igen efter ett par månader för att få svaret. Det var genetiskt, vilket innebär att min sambo saknar sädesledare.

    Nu var jag också tvungen att ta samma prov för att se om jag också bar på detta. Skulle vi båda ha det, så blir våra ev. barn jättesjuka. Pga av att jag inte var remitterad till RMC så fick jag inte ta provet där. Det var vårt egna landsting som skulle ombesörja det. Efter mycket om och men, så tog jag provet. Jag är inte bärare av det som min sambo har. Vi fick lämna infektionsprover och jag fick även lämna prov för Rubella (Röda Hund). Fick svar per brev, allt var ok.

    Vi blev remitterade till RMC. Från sista proverna och till att vi fick komma till RMC tog knappt 2 månader. Vi var där tidigare i denna månaden, fick en ny kalldusch. Gynläkaren här hemma har glömt att informera mig om att jag är mottaglig för Rubella. Tog vaccinet för detta förra veckan, måste nu vänta med behandlingsstart till månadsskiftet Jan/Feb. Då påbörjar jag behandling för ICSI. Vi vet fortfarande inte om min sambo har några simmare. Men proverna är bra så vi är hoppfulla. Min sambo får genomgå en punktion/biopsi samma dag som jag genomgår äggplock.

    All kontakt med RMC har varit kanonbra, däremot har kontakten med Gynmott. här hemma varit katastrofal. Det har begåtts fel och de är otrevliga, osympatiska och okunniga. Det har hänt att jag har gråtit efter kontakt med dem. Min sambo har fått ringa en del samtal.

    Vi har en tråd här på FL som heter RMC Malmö del 11. Du är välkommen dit.

    Jag håller tummarna för er!

    /Teecee

  • EnLitenSöt

    Teecee: Tack så jättemycket för ditt utförliga svar! Min gyn ska ringa imorgon och då hoppas jag få svar på mina frågor och nu har jag definitivt lite mer kött på benen. Sen hoppas jag att allt går fort så att vi snabbt får komma till RMC och få hjälp. Då vi bor inom länet, kanske det går att få eventuell kompletterande utredning på RMC (jag har tagit en del prover, men jag har sett att på vissa andra ställen har dessa varit mer omfattande)? Vi får se, helt enkelt.

    Tråkigt att ni blivit så dåligt bemötta lokalt, men kul att höra att RMC är bra! Jag hoppar in i er tråd, och uppdaterar och ställer frågor allt eftersom.

    Vi hörs där!

  • smurfelina

    Hej!
    Önskar er all lycka i kontakten med RMC. Själva har vi har vi haft kontakt med dem sedan snart ett och ett halvt år tillbaka. Tyvärr har vi inte några positiva erfarenheter av RMC och enda anledningen till att vi inte har vänt oss till en annan klinik är att min sambo äntligen har gjort en testikelbiopsi och det nu finns några spermier nedfrusna, som vi sätter vårt hopp till. Under tiden som gått har vi blivit bortglömda på bokade telefontider, fått ytterst bristfällig information om vad som ska hända och blivit otroligt nonchalant bemötta, något som gjort den redan fruktansvärt påfrestande resan ännu jobbigare. Mitt råd till er att ni verkligen ringer och ligger på dem, för utlovade tider hålls sällan. "Vi hör av oss om fyra veckor" är det klassiska, vilket sedan tenderar att bli både 6 och 8 veckor innan man till sist får tag i dem och avkräver dem en tid. Hoppas innerligt att ni har bättre tur, men som sagt, stå på er!

Svar på tråden RMC Malmö-vad är era erfarenheter?