• mysis78

bra trappgrind?

Är det någon som har någon bra trappgrind ni är nöjda med och kan rekommendera? Är Ikeas båda varianter bra?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden bra trappgrind?
  • nano
    Alexi skrev 2009-11-24 21:39:05 följande:
    Jag tycker en fällgrind är de absolut bästa, de är enkla att öppna med en hand och är ur vägen när de är uppfällda. Plus att de är bland de billigaste att köpa. www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php
    En sån har vi också. Funkar jättebra. Inte en chans att dottern får upp den men vi vuxna kan öppna den med en hand om man nu inte har båda händerna lediga (dotterna i den andra tex...)
  • mysis78

Ja de verkar ju jättesmidiga. Vet ni om de finns att köpa på babyproffsen?

Några andra som har erfarenhet?

• Alexi

Vi har kiddy guard. Den funkar jättebra så till vida att den är helt ur vägen när den är öppen osv. Nackdelen är att man inte kan öppna den med en hand utan att det låter helt galet mycket. Men den är väldigt bra att sätta i öppningar där andra grindar inte passar.

Måste fråga er andra som har fällgrindar. Håller sig era uppe av sig själva även när ni använt dem ett antal månader? Vår var av den trögare varianten som håller sig uppe men nu, efter ca 5-6 månaders användning, håller den sig inte uppe längre utan vi har fått sätta en spärr på den.

• Åsa78

Hade till en början en fällgrind från babyproffsen. Efter bara någon månad så hade vi dragit åt alla skruvar ett x antal gånger och när jag upptäckte att jag bara kunde lyfta upp den utan att släppa på spärren först var måttet rågat.

Köpte då en Kiddyguard grind och den är den bästa anser jag. Lätt att både öppna och stänga med 1 hand och barnen kan inte öppna.

Rekommenderar starkt kiddyguard.

När jag gick till babyproffsen och klagade på fällgrinden så svarade de.. ja den är ju inget bra om man ska öppna den flera gånger per dag..

kunde de inte sagt det från början!

• Åsa78

Mina föräldrar har införskaffat Ikeas grind och den är oxå bra!

• mysis78

ojdå det lät ju inget vidare angående grinden från babyproffssen..:( har precis fått två sånna i julklapp....

• Åsa78

Jag hoppas de har förbättrat den sedan dess. Det var våren 2007 som jag var inne och klagade...

• Vitros

Åsa78: du kan öppna Kiddyguarden med en hand mao? Jag har tvillingar och mao sällan någon hand över ;) men att behöva ha TVÅ händer för att öppna känns lite dumt på ett ställe där man går hela tiden. Tycker den verkar bra annars

Hur skruvar man fast den i väggen? Är lite ledsen för att förstöra vår fina 20-tals trappräcke med fula skruvar men det måste ju vara säkert...
  • Alexi

Man kan öppna kiddy guard med en hand men den låter förskräckligt då, nästan så dottern blir rädd, det är någon form av barnsäkerhetsgrej som ska göra att den varnar om den öppnas så...

Den skruvas med två skruvar på varje sida.

• Åsa78
    Alexi skrev 2010-01-09 23:06:48 följande:
    Man kan öppna kiddy guard med en hand men den låter förskräckligt då, nästan så dottern blir rädd, det är någon form av barnsäkerhetsgrej som ska göra att den varnar om den öppnas så...Den skruvas med två skruvar på varje sida.

Vitros skrev 2010-01-09 21:51:00 följande:
    Åsa78: du kan öppna Kiddyguarden med en hand mao? Jag har tvillingar och mao sällan någon hand över ;) men att behöva ha TVÅ händer för att öppna känns lite dumt på ett ställe där man går hela tiden. Tycker den verkar bra annars Hur skruvar man fast den i väggen? Är lite ledsen för att förstöra vår fina 20-tals trappräcke med fula skruvar men det måste ju vara säkert...
    Ja med en hand och lite hjälp av ena foten så funkar det kanon.
    Jag har inte tvillingar,men för tillfället har jag ena handen gipsad och stränga order att inte ens stötta med den. Sedan en tös på 16 månader som gärna blir buren.

Grinden har vi skruvat fast i räcket och sedan är det 2 "hakar som sitter med 2 eller 3 skruvar i väggen...

Angående ljudet när man öppnar med 1 hand....det blir en vana, låter inte så hemskt anser jag..
  • Vitros

Åsa78: tack för svar. Testade faktiskt hos en kompis i helgen och de verkade nöjda, så en sådan får det bli!

Jobbigt med gipsad arm/hand, hoppas det läker fort!
Svar på tråden bra trappgrind?