• lisadragon

Blå läppar, hög feber

Sonen får alltid HÖG feber när han blir sjuk och har insjuknat igen i förkylning antar jag eftersom det är svårt att se VAD som gör att han har så hög feber.
     Var till läkaren för senast några veckor sen och avslutade en pencillinbehandling för ca 10 dagar sen, han hade dubbel öroninflammation + halsont.

Igår så ändrade hans läppar färg till "blå", jag gav alvedon och färgen blev normal på 20-30 minuter. Han lekte/leker som vanligt och är ganska "speedad" som alltid..
     Vad beror missfärgningen på? Har inte sett det något mer, hans allmäntillstånd är "normalt" frånsett att han inte vill äta så mkt mer än kräm/yoghurt, smörgåsrån, druvor, russin, majs. Är ingen hejjare på att dricka men dricker frivilligt.

Han har tänder som spricker fram, känner vassa kindtänder om man sätter in fingret i munnen på honom.

Han har 40-41 grader vilket inte är ovanligt och det märks mest på att han är VARM!

Han har det ALLTID jobbigt med andningen då jag antar att han har stora polyper, man hör honom jämt med sin "väsande" andning men läkaren anser att han låter normalt *suck*.. Alla som träffar honom frågar ju om han är sjuk pga son andning. Kan det vara det som gjorde blå läppar, att han fick dåligt med syre just då?

Ringer läkaren imorrn om inte febern går ner, jag har inte ringt än just pga hans goda allmäntillstånd.

Tack för svar // Lisa

• Svar på tråden Blå läppar, hög feber
  • Hanna36

Har barnet blå läppar, kontakta sjukvården omedelbart! det är mitt enda råd..

~ Mamma till 3 goingar ~
  • gamlingen

Jag har läst någonstans om blå läppar och influensan,
    hittar det inte nu tyvärr.

RING sjukvårdsupplysningen med detsamma!

• Maj bebis

Hej!
    Det kan absolut vara att han syresatte sig dåligt, det låter som astma! Har ni utrett detta? Du skriver ju att han ofta har tungt att andas..
    Du borde åka till en barnläkare med honom , vc kan inget om barnastma så ingen ide att gå dit!

• SaramedM

sjukhus NU, blå läppar är syrebrist

• NoMercy

Tänker inte råda till nåt, men var det IGÅR hans läppar blev blå? Så skulle inte jag hetsa upp mig över det nu. MEN jag ser inte din son så det är BARA du som mamma som kan avgöra vad du ska göra.
    Det första jag tänker på när du skriver blå läppar är att han av nån anledning blev lite dåligt saturerad (syresatt), men anledningen till det tänker jag inte spekulera i.
    Men är du bekymrad är det väl lämpligt att ta en ny kontakt med sjukvården imorgon för rådfrågning.

• Aurora

astma upptäcks inte alltid så lätt...många läkare missade vår dotters astma,men sök vård nu!

• lisadragon
    NoMercy skrev 2009-11-24 22:31:11 följande:
    Tänker inte råda till nåt, men var det IGÅR hans läppar blev blå? Så skulle inte jag hetsa upp mig över det nu. MEN jag ser inte din son så det är BARA du som mamma som kan avgöra vad du ska göra. Det första jag tänker på när du skriver blå läppar är att han av nån anledning blev lite dåligt saturerad (syresatt), men anledningen till det tänker jag inte spekulera i. Men är du bekymrad är det väl lämpligt att ta en ny kontakt med sjukvården imorgon för rådfrågning.
     Hans läppar var alltså åt det blå hållet, INTE BLÅ, men han var precis som vanligt, förrutom sin höga feber.

Jag var till läkaren idag pga allt tjat från nära/kära att han är så sjuk men jag som mamma tycker inte att han är speciellt sjuk frånsett febern. Idag har han varit feberfri men hemskt ledsen och dragit sig massor i öronen.
     Kommer till en läkare som vi aldrig träffat och han lyssnar/kollar, öronen var lite röda men det kunde enligt honom vara sviter från förra öroninflammationen, han avslutade pencillinkuren för knappt två veckor sen.

Det jag nästan blev ARG för var att läkaren påstodd att ALLA barn gallskrek om man tröck vid tinningarna/bakom öronen när de har ö-inflammation.
     Jag sa då att sonen har aldrig reagerat så utan han är väldigt tålig och ser oftast oberörd ut, men nej, mitt barn skulle även skrika så fort jag la honom ner om han hade ö-f och det kunde jag heller inte hålla med om för han har haft ont i öronen många vändor och inte har han skrikit varje gång man lagt honom med ö-f!!

När jag fött bebis (inom några veckor) och återhämtat mig så ska jag kontakta sjukvåren och KRÄVA remiss till öron-näsa-hals. Jag VET att något är tokigt med polyperna, kan inte förklara men jag vet. Kanske för att jag själv haft besvären när jag var liten?
     Är öronbarn med 10 rör-operationer och 1 polyp-operation bakom mig.
     3 läkare har nu tittat på honom under hans 16 månader i livet och alla säger samma sak ang. andningen, men då sitter han ju tyst och stilla när dom lyssnar.

Ska ta med mig morsan nästa gång så jag får lite backup stöd, jag blir bara överkörd varje gång jag tar upp det. Är det verkligen så att man ska höra hur barnet andas på 10-15 meters avstånd, då har jag ändå nedsatt hörsel och hör honom klart och tydligt..

Astma finns i släkten, min mamma lät likadant när hon var liten säger min mormor och morfar, hon hade svårare astma som barn.

Tack till alla som svarat och självklart hade jag åkt direkt till sjukan om han var påverkad i andningen eller på något annat sätt men det var han INTE, utan det bara uppkom från ingenstans!

Tack igen
     Mvh. Lisa!!
  • lisis

Heter det inte polypen? Dvs det är en, inte två. Körteln bakom näsan - det är väl samma sak? (Min dotter har opererat bort den nämligen)

• lisadragon
    lisis skrev 2009-11-26 22:05:57 följande:
    Heter det inte polypen? Dvs det är en, inte två. Körteln bakom näsan - det är väl samma sak? (Min dotter har opererat bort den nämligen)
     Oj, det vet jag faktiskt inte, trodde det var två men om det är en då är det en körtel :). Har alltid fått höra polyperna, men ska kolla info så jag inte pratar i nattmössan mer. Tack för infon!
  • jessamy

Har bara läst TS. Blåa läppar = cyanotiska läppar kan ma få om man ej kan syresätta sig ordentligt. vilket kan vara svårt när man har hög feber tex. Men ring sjukvårdsrådgivningen och fråga!

• jessamy

Nu såg jag att du skrivit längre ner!!! Då behöver du inte bry dig om mitt svar. Hoppas du får remiss till öron näsa hals.

• TvåTrollungar

Min dotter har också haft blå läppar vid ett par tillfällen och hon hade också konstigt ljud vid inandning och snarkade mm (är i stort sätt borta nu). Om det ger med sig direkt så behöver du inte göra så mycket åt det. Om det inte är så att han har problem med andningen på grund av sin sjukdom han har just nu?

• TvåTrollungar
    TvåTrollungar skrev 2009-11-28 09:46:15 följande:
    Min dotter har också haft blå läppar vid ett par tillfällen och hon hade också konstigt ljud vid inandning och snarkade mm (är i stort sätt borta nu). Om det ger med sig direkt så behöver du inte göra så mycket åt det. Om det inte är så att han har problem med andningen på grund av sin sjukdom han har just nu?
    kolla om det är stridor (ljudet) sök på you tube! det kan bero på laryngomalaci eller någon som är omogen vis struplocket och det är i stort sätt alltid ofarligt och växer bort, det var troligen det som orsakade min lillans ljud och blåa läppar. och vi har sökt för det flera gånger för att det låter så otäckt men varje gång vi for dit så lät hon aldrig. Vi fick prova astma medicin men det hjälpte inte heller.
  • gamlingen

Halsmandlar (tonsiller) och polyp bakom näsan är två olika saker.

Tonsillerna ser man som skrovliga utbuktningar eller klumpar på vardera sidan av gomseglet.
    Polypen är en liten grej som sitter bakom näsan, den förekommer bara hos vuxna och inte hos alla människor.

Tonsillerna kan vara förstorade, då har man svårt att andas genom näsan, andas med öppen mun och snarkar ofta när man sover. De kan bli så nedsatta att de inflammeras om och om igen. Om man har t ex halsfluss ser man inflammationen som vita små "proppar" i håligheterna på tonsillerna.

I min familj är det många som har förstorade tonsiller OCH en form på käkparti och svalg som gör det svårt att andas genom näsan. Själv fick jag delar av tonsillerna bortopererade när jag var ca 13 år. Sedan tog dom bort hela när jag var 30. Två av mina syskon och min äldsta son har gjort liknande operationer.
    Vuxenoperationen upplevde jag som mycket besvärlig, men jag har blivit mycket friskare. Har ytterst sällan allvarligare infektioner numera och är mkt glad att jag gjorde det.

Läs om halsmandlar/tonsiller
    sv.wikipedia.org/wiki/Tonsill

Läs om polyp:
    www.netdoktor.se/barn/

• lisadragon
    gamlingen skrev 2009-11-28 13:07:51 följande:
    Halsmandlar (tonsiller) och polyp bakom näsan är två olika saker. Tonsillerna ser man som skrovliga utbuktningar eller klumpar på vardera sidan av gomseglet. Polypen är en liten grej som sitter bakom näsan, den förekommer bara hos vuxna och inte hos alla människor. Tonsillerna kan vara förstorade, då har man svårt att andas genom näsan, andas med öppen mun och snarkar ofta när man sover. De kan bli så nedsatta att de inflammeras om och om igen. Om man har t ex halsfluss ser man inflammationen som vita små "proppar" i håligheterna på tonsillerna. I min familj är det många som har förstorade tonsiller OCH en form på käkparti och svalg som gör det svårt att andas genom näsan. Själv fick jag delar av tonsillerna bortopererade när jag var ca 13 år. Sedan tog dom bort hela när jag var 30. Två av mina syskon och min äldsta son har gjort liknande operationer. Vuxenoperationen upplevde jag som mycket besvärlig, men jag har blivit mycket friskare. Har ytterst sällan allvarligare infektioner numera och är mkt glad att jag gjorde det. Läs om halsmandlar/tonsiller sv.wikipedia.org/wiki/Tonsill Läs om polyp: www.netdoktor.se/barn/?_PageId=671
     Tack för informationen och för sidorna!!
     Mina polyper opererades bort när jag var väldigt liten, ca 2-3 år tror jag. Dom tog dom samtidigt som en rör-operation.
     Kanske att sonen har polyper om det är ärftligt? Han låter iaf precis som jag gjorde när jag var liten har jag fått höra.

Jag borde nog ta hand om mig själv och låta ta bort mina halsmandlar :S.. Läste den där sidan och den stämmer otäckt bra på mig, jag måste ta tag i det sen, dom ville ta bort halsmandlarna akut när jag var 14 år men jag vägra, så läkarrädd att jag knappt våga mig gå till läkaren då.

Sonen är iaf bra från sin förkylning men hans humör har störtat totalt, får leta efter argare barn just nu, och detta är väl bara en försmak på 2års trotsen *huga*.

Tack alla som svarat!
Svar på tråden Blå läppar, hög feber