• Sofus

Fotobok som pekbok?

Hejsan alla!

Jag skulle vilja göra en fotobok som är som en pekbok, dvs en som tål hårda tag och lite tuggande (den ska skickas till vårt adoptivbarn som är ett år så hxn kan vänja sig vid hur vi ser ut), någon som har något tips? Jag kunde inte hitta något när jag googlade.
    Vi har funderat lite på om man kunde laminera foton och sätta ihop med ringar eller något men är rädd att barne skär sig i munnen när hxn tuggade på laminerade sidor.

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Fotobok som pekbok?
  • MalinAnnaJosefine

Jag har aldrig sett det, men vilken underbar idé :)
    Men kan du inte gå till en fotoaffär och se om dom kan hjälpa dig på bästa sätt?

• Sofus

Jo, kanske. Eller så skulle man kunna maila alla fotoföretagen och fråga. Jag tror inte bara adoptivföräldrar skulle vara intresserade av sådana pekböcker, visst vore det kul även till befintliga, biologiska barn alltså?

• inze
    Sofus skrev 2009-11-25 08:36:47 följande:
    Hejsan alla!Jag skulle vilja göra en fotobok som är som en pekbok, dvs en som tål hårda tag och lite tuggande (den ska skickas till vårt adoptivbarn som är ett år så hxn kan vänja sig vid hur vi ser ut), någon som har något tips? Jag kunde inte hitta något när jag googlade. Vi har funderat lite på om man kunde laminera foton och sätta ihop med ringar eller något men är rädd att barne skär sig i munnen när hxn tuggade på laminerade sidor. Tacksam för alla tips!
    Kan ni inte laminera och sedan knyta (t o m sy) ihop med tygband. Då blir det ju inget vasst.

Ett annat alternativ som vi hade när barnen var små var ett litet vadderat fotoalbum (10x15) med plastfickor.
  • Sofus
    inze skrev 2009-11-25 09:37:12 följande:
    Kan ni inte laminera och sedan knyta (t o m sy) ihop med tygband. Då blir det ju inget vasst.Ett annat alternativ som vi hade när barnen var små var ett litet vadderat fotoalbum (10x15) med plastfickor.
    Hm, jag tänkte att det är vasst mot lilla gommen med laminatbladen men jag kanske är helt överbeskyddande och hysterisk när jag tänker så?

Hur hittar man sådana där vadderade fotoalbum? Är de "barnsäkra"?
  • hipphipphurra

på min sons förskola har alla barnen foton med sina nära och kära att titta på om de skulle vilja det. Vi fick ta med de foton vi ville ha så laminerade personalen dem. Funkar jätte bra även till de mindre barnen och alla är så stolta över sina album. De har klippt kanterna lite rundare och gjort ett hål att sätta ett snöre i, alla har en egen krok med sin familj på.

• Mumu

Härlig idé ! Om du fortfarande vill laminera så kan du ju ta ett så tjockt laminat som möjligt och så klipper du kanterna runda. Då borde det inte bli farligt vasst - lite skärpa finns nog kvar ändå dock.

Om man ska sätta ihop laminerade blad så är det bra med en spiralbindare, men det kanske man inte går och köper bara för en gång så där.

Bäst just nu: Min rosa minipc!
  • Sofus
    Mumu skrev 2009-11-25 10:17:43 följande:
    Om man ska sätta ihop laminerade blad så är det bra med en spiralbindare, men det kanske man inte går och köper bara för en gång så där.
    Jag kan nog låna en sådan men undrar om inte barnet kan riva sig på spiralen?
  • Mumu
    Sofus skrev 2009-11-25 10:24:22 följande:
    Jag kan nog låna en sådan men undrar om inte barnet kan riva sig på spiralen?
    Nej, det tror jag inte. I alla fall inte på de spiraler vi har till våra bindare i skolan, det är rätt mjuka platsspiraler. Men det kanske finns olika. Vill man inte spiralbinda kanske man kan göra hål och binda ihop med mjuka tygband istället.

Häftigast av allt vore dock om det fanns nån fotofirma där man kunde beställa en riktig, tryckt pekbok i tåligt material, som du efterfrågade i första inlägget. Det vore nog en affärsidé, för jag har då inte sett några som har en sån produkt ännu.
    Bäst just nu: Min rosa minipc!
Svar på tråden Fotobok som pekbok?