• Tikovka

Riktigt grönt bajs! Varför?

Har förstått att bebisar kan bajsa grönt ibland och att det kan bero på att de fått i sig mycket av den söta förmjölken. Min son har haft det så ibland...men nu hade han det hela dagen igår, riktigt grönt var det. Han mår bra och tycks inte ha minsta magknip, så jag har väntat på att det ska minska av sig själv.
    BVC har inte telefontid längre idag, men någon här kanske har erfarenheter och kan komma med råd eller möjliga förklaringar?

Är det något galet med min mjölk? Något jag ätit? Något med hans mage? Vi gav sempers magdroppar, men slutade för några veckor sedan eftersom han inte har problem med magen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 10:54
    Någon som vet om detta kan betyda att han tar upp näringen sämre från mjölken? Han är som sagt pigg och glad.

• Svar på tråden Riktigt grönt bajs! Varför?
  • Tikovka

Ingen med erfarenhet, verkar det som....
    Puff, puff, hoppas!

• Liverithe

Vet inte vad det beror på men så var det för oss också när vår tjej var ca 3 månader, verkligen illgrönt. På bvc sa de att det inte var något att oroa sig för.

• Tikovka

Åh, tack!
    Ja, han är också 3 månader. Ringde BVC, de svarade trots att det inte var telefontid, och de sa samma sak : ) Skönt...för det är verkligen läskigt spenatgrönt!

• Viggo 090730
    Igår bajsade min son riktigt GTÅTT bajs.. Såg ut som blålera... Jag trodde inte mina ögon först :) men så skrev nån här på FL att det berodde på att han ätit blåbärspure!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Mamma till Viggo 090730 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Mariah78

Det kan även vara tecken på infektion. Är din bebis förkyld? Min 3 månaders fick grönt bajs när han vart lite förkyld. Men det är även normalt att det blir grönt av mycket slem som dom får i den åldern.

Maria

• Littlestar83

Grönt bajs kan betyda att det har gått för fort genom tarmarna... sa min bvcsköterska! Men det är ingen fara... min son hade oxå det... Jag fick tipset o köpa lamolac tror jag det hette... sempers ersättning...

• Littlestar83

Slarvade o läste visst inte ordentligt, jag hakade upp mej bara på grönt bajs... :)
    såg att du ammade nu :) Då vet jag nog inte :) Sorry!

• Malena C

Vår son hade grönt bajs ibland under de första tre månaderna och varje gång såg jag till att amma längre från ett bröst och ibland samma bröst ett par gånger i rad för att undvika den söta förmjölken som är mer laxerande. Det hjälpte för oss.

• sararara11

min 4 månaders har bajsat grönt sen han föddes. har frågat på bvc och de sa att så länge han växer och mår bra så är det ok. han vägde 8,6 kg och var 66 cm lång vid 4 mån kollen, så det verkar ju inte vara några problem. ;)
    Har även kört sempers magdroppar sen födseln - fått för mig att de stärker immunförsvaret - verkar funka bra!

• Goldie

Ja, barnläkaren sa till oss att grönt är okej. Vår son fick grönt kring 6-veckorsåldern, hon sa att det är levern som kommer igång och gör galla. I vårt fall hade det inget att göra med att han inte fick i sig den feta mjölken, det bara var så ändå. Ifall bebisen inte mår dåligt av det så tycker jag det är onödigt att försöka få honom/henne att äta längre...

Svar på tråden Riktigt grönt bajs! Varför?