• smyg

Köpte hus som var inte fackmässigt renoverad

Vi har köpt ett hus som var inte fackmässigt renoverad. Vi måste renovera om pga vattenskador.
    De som ägde huset vägrar betala. Ska vi be om juridisk hjälp?
    Hur gör man?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-26 19:47
    Vi köpte via en mäklare.
    Säljaren ljög och sa att all renovering var fackmässigt utfört.
    Vi besiktigade med Anticimex.

• Svar på tråden Köpte hus som var inte fackmässigt renoverad
  • smyg

Vi köpte via en mäklare.
    Säljaren sa att all renovering var fackmässigt utfört.
    Vi besiktigade med Anticimex som skrev "behövs djupare undersökning" på in princip ALLTING!

Vi undersökte inte vidare för att säljaren hävdade att all renovering var fackmässigt utfört och de inte hade problem.

Nu har vi fått betala 100.000 kr för badrumsrenoveringen.
    Mäklaren sa att vi kunde be om att säljaren stod för 50% av kostnaden.
    Vi kontaktade dem men de vägrar och säger att det är inte deras ansvar längre.

• smyg

Ja, vi har det på papper att säljaren säger att det var fackmässigt gjort.
    Entrepenören som vi har anlitat nu sa att det var klart inte fackmässigt utfört. Vi har nämligen mögel

• smyg
    Pysselgalningen skrev 2009-11-25 20:26:18 följande:
    Ja, ni ser tyvärr ut att ha trampat ner i klaveret Finns det besiktningspapper på att det behövs fördjupad undersökning så tyder det på att nått kan ha varit fel och ni skulle undersökt saken innan ni köpte huset. Så tyvärr så är det ni som får stå för det då det inte är ett dolt fel eftersom det finns i protokollet.
    Hur kan man göra en fördjupad undersökning utan att ta isär hela badrummet?
  • smyg

Vi hörde från grannen att säljaren renoverade badrummet själv. Säljaren är förresten ingen våtrumsexpert och sitter på kontoret på Volvo istället.

Jag bad om namnet på firman och säljaren sa att hon inte kom ihåg. Lögn! Hon ville säkert inte säga till.

Våran försäkring vill inte betala någonting eftersom det inte var fackmässigt gjort.

Jag ringde mäklaren (m2) men de ryckte på axlarna och sa att de hade ingenting att göra.

Jag ringde Anticimex och de hade inget svar om hur vi skulle ha undersökt djupare utan att ta vecka all kakel och klinkers.

• smyg
    versan skrev 2009-11-25 23:25:03 följande:
    Så stå på er. Har säljaren någon doldförsäkring? har ni kontaktat mäklaren om detta. Vad säger han? Ta en diskusion direkt med mäklaren & framför allt fotografera ALLA skador skriv ned allt som sägs med mäklare & säljare försäkringsbolag, så ni har bevis vid tvisten. allt som sägs skriv ned det datum tid vem som sa vad osv.... (superviktigt) Och spela in alla telesamtal. Så här gick det för oss.
    Jag tänkte skriva ett brev igen till säljaren.
    Jag har tagit bilder och sparat alla email kontakt.
    Om det är någonting jag är bra på är att dokumentera
  • smyg
    versan skrev 2009-11-26 20:22:05 följande:
    Perfekt & ta kopia på brevet & skicka det rekomenderat. På så sätt kan inte säljaren säga att han aldrig fått det. Överlämnar du det Personligt så skall du ha en Oberonde vän/bekant med dig som kan vittna att du överlämnat brevet. Ring ert försäkringsbolag och fråga om ni har juridisk hjälp som ni kan få. Har man tex fackliga föärsäkringar så brukar det finnas i dom om man har tur.
    Tack så mycket versan, jag blir så inspirerad!!!
  • smyg
    Lalalong skrev 2009-11-26 20:30:59 följande:
    Lägger tråden i favoriter. Vi är i en i princip identisk sits som TS. Som jag fattar det är det av stor vikt att det finns på papper att säljaren sa till oss att allt var gjort fackmannamässigt (vilket det verkligen INTE är!!)? Vi ska kolla vårt besiktningsprotokoll om det finns nedfört där. *hoppas*
    Lalalong, jag uppdaterar dig så snart som möjligt. Jag ska skriva klart ett brev till helgen och skicka iväg den på måndag. Jag fick tips om att ge dem 2-3 veckors tid att svara.
    Jag hoppas kunna få svar innan Lucia.

Jag kommer inte gå vidare och anlita en advokat och detta brevet är min sista chans/hopp... och hoppas att de blir lite skrämda och betala.

Det handlar inte om pengar längre utan en princip sak att de ljög!
  • smyg

Jag blev paff idag när jag pratade med Anticimex. Han tyckte inte att jag skulle gå vidare med detta eftersom det är slöseri med energi och tid. Han tyckte att vi hade en plikt att lyssna på Anticimex när de sa att en fördjupad undersökning behövdes, även om det skulle betyda att klinkers skulle tas bort.
    Däremot har entraprenaden sagt att han skriver gärna ett brev där han beskriver utfört arbetet, och då kommer jag använda det för att visa att badrummet inte var fackmässigt utfört.
    I brevet kommer jag be om namnet på företaget som de påstår har utfört arbete fackmässigt.

• smyg

Bra jobbat, Versan!

Vi kommer inte gå vidare. Jag vill så gärna men jag får inget stöd från mannen.
    Där rökte 150.000 kronor

Svar på tråden Köpte hus som var inte fackmässigt renoverad