• versan
    Pysselgalningen skrev 2009-11-25 22:35:26 följande:
    Kan även vara så att det är ett företag som gjort det och säljaren tror att allt är korrekt gjort men i verkliga fallet har dom blivit lurade.Huset vi ska köpa har en firma gjort badrummet , men det är inte korrekt gjort för det. Dom har gjort en grovmiss vid ett fönster och det är vi som köpare som får fixa till det, tyvärr.
    Då drar man av dens summan från köpeskillingen innan man skriver kontraktet,
    smyg skrev 2009-11-25 20:31:09 följande:
    Ja, vi har det på papper att säljaren säger att det var fackmässigt gjort.Entrepenören som vi har anlitat nu sa att det var klart inte fackmässigt utfört. Vi har nämligen mögel
    Då har säljaren ljugit & då får han stå för kostnaderna.

Vi hade samma strul med våra säljare men tack och lov hade dom tagit en doldförsäkring så vi fick strida mot ett försäkringsbolag för att få rätt.
    Och rätt fick vi (fast många här på FL sa att vi inte skulle få det)
    Så stå på er.

Har säljaren någon doldförsäkring?
    har ni kontaktat mäklaren om detta.
    Vad säger han?
    Ta en diskusion direkt med mäklaren & framför allt fotografera ALLA skador skriv ned allt som sägs med mäklare & säljare försäkringsbolag,
    så ni har bevis vid tvisten.
    allt som sägs skriv ned det datum tid vem som sa vad osv.... (superviktigt)
    Och spela in alla telesamtal.

Så här gick det för oss.
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m38476682.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m38476682.html

Och just nu har vi en tvist med Bolaget som ska återställa alla sprängskador (kosmetiska)
  • versan
    smyg skrev 2009-11-25 20:22:04 följande:
    Vi köpte via en mäklare.Säljaren sa att all renovering var fackmässigt utfört.Vi besiktigade med Anticimex som skrev "behövs djupare undersökning" på in princip ALLTING!Vi undersökte inte vidare för att säljaren hävdade att all renovering var fackmässigt utfört och de inte hade problem.Nu har vi fått betala 100.000 kr för badrumsrenoveringen.Mäklaren sa att vi kunde be om att säljaren stod för 50% av kostnaden.Vi kontaktade dem men de vägrar och säger att det är inte deras ansvar längre.
    Fast Anticimex skrivit att en djupare besiktning skall göras så betyder det inte att ni inte har en chans alls.
    Så skrev dom om våran dränering & gillestugan.
    Och det betyder att man behöver gå vidare för att kolla upp vad som kan vara fel.
    Är det länge sedan badrummet renoverades.
    Om säljaren påstår att det är fackmanna mässigt utfört så be att ger er namnet på firman som gjort det.
    Skulle tippa på att han gjort den själv & det får man bara man utför den fackmanna mässigt.
    Har ni en försäkring så kontakta ert bolag på en gång och be om hjälp.
  • versan
    versan skrev 2009-11-25 23:25:03 följande:
    Då drar man av dens summan från köpeskillingen innan man skriver kontraktet, Då har säljaren ljugit & då får han stå för kostnaderna.Vi hade samma strul med våra säljare men tack och lov hade dom tagit en doldförsäkring så vi fick strida mot ett försäkringsbolag för att få rätt.Och rätt fick vi (fast många här på www.familjeliv.se/Forum-5-166/m38476682.htmlwww.familjeliv.se/Forum-5-166/m38476682.htmlOch just nu har vi en tvist med Bolaget som ska återställa alla sprängskador (kosmetiska)
    Här är del 2 i våran Historia.
    Blev lite fel där.
  • versan
    smyg skrev 2009-11-26 20:08:53 följande:
    Jag tänkte skriva ett brev igen till säljaren.Jag har tagit bilder och sparat alla email kontakt.Om det är någonting jag är bra på är att dokumentera
    Perfekt & ta kopia på brevet & skicka det rekomenderat.
    På så sätt kan inte säljaren säga att han aldrig fått det.
    Överlämnar du det Personligt så skall du ha en Oberonde vän/bekant med dig som kan vittna att du överlämnat brevet.

Ring ert försäkringsbolag och fråga om ni har juridisk hjälp som ni kan få.
    Har man tex fackliga föärsäkringar så brukar det finnas i dom om man har tur.
  • versan
    Lalalong skrev 2009-11-26 20:30:59 följande:
    Lägger tråden i favoriter. Vi är i en i princip identisk sits som TS. Som jag fattar det är det av stor vikt att det finns på papper att säljaren sa till oss att allt var gjort fackmannamässigt (vilket det verkligen INTE är!!)? Vi ska kolla vårt besiktningsprotokoll om det finns nedfört där. *hoppas*
    Det räcker tillock med att han sagt det muntligt så gäller det som överenskommelse men det är bra om man är flera som hört vad han sagt då annars står det ord mot ord.
  • versan
    versan skrev 2009-11-26 22:07:24 följande:
    Det räcker tillock med att han sagt det muntligt så gäller det som överenskommelse men det är bra om man är flera som hört vad han sagt då annars står det ord mot ord.
    Åtminstone sa försäkringsbolaget det till oss.
    Lalalong skrev 2009-11-26 20:54:07 följande:
    Hjärtligt tacksam för alla uppdateringar. Som sagt, våra "fall" är väldigt väldigt lika när det gäller badrummet! Kom på fler saker. Inte nog med elen och badrummet. Det fanns en panna i huset, kombi olja och ved. Oljetanken var utriven och pannan var bortkopplad från systemet av någon anledning. Enligt säljaren var det inget fel på pannan och det var bara att koppla på den på systemet igen så skulle den gå att använda. Det var förbannad lögn! Jag kan inte detaljerna, det är min man som hållt på med det där, men det var i alla fall mycket svårare än att bara koppla på den (säljaren hade kapat något på något vis...), dessutom var pannan kass! De hade ju då inte använt pannan utan värmt hela huset på bara braskaminen. Det är helt omöjligt!! Vi försökte värma huset med braskaminen vår första vinter där och det gick inte!! Jag har aldrig frusit så mycket :-/. De hade en mycket högre elförbrukning än oss (våra första byggde ju på att vi förbrukade som dem), så jag antar att de hade en hel del sånna där el-element.
    Om förbrukningen i huset blir högre än dom skrivit i Dokumenten när ni såg huset & köpte huset så kan dom bli ersättnings skyldiga.
    Sen om Mäklaren har uppgett fel siffror så kan det bli han som får stå för det.
    Men som sagt leta upp alla siffror när ni köpte huset & kolla vad ni ligger på nu.

Angående pannan så är pannan inte supergammal och säljaren har sagt att den fungerar så skall den ju göra det.
    så kontakta dom och kolla även om dom har tagot en doldförsäkring vid försäljningen.
    Den kan verkligen vara guld värd.

• versan
    Jaime skrev 2009-11-30 07:51:19 följande:
    Ursäkta men vad förväntar du dig för svar av anticimex? Deras affärsmodell bygger ju på en stege där första steget är en överlåtelsebesiktning där man kommer att riska allt. Först i nästa etapp går man mer på djupet. Nä. Shape up nu, spotta i nävarna och sätt igång. Kontakta mäklarna och få dom att verifiera per mail att de har hört eller sett att säljaren hävdat att det var hantverksmässigt. Ta kontakt med en fackman på våtrum (helst en besiktningsman på fukt och inomhusmiljö, finns ganska många, pm:a mig om du vill ha förslag). Sen skickar du över brev till säljarna. Och skicka det via mäklaren så du involverar han/henne.
    Håller med!
    Ta i med Hårdhandskarna.
    Anticimex gör ju allt för att hålla sin rygg fri.
    Och jag betvivlar att en säljare skulle gå med på att man börjar riva upp deras kakel innan en försäljning blivit gjord.
    Ojj! Mögel nä tack behåll huset.
    Skulle inte tro det.  
    Sen kan man vara efterklok & komma på efter att man skulle ha skrivit en klausul i kontraktet om våtrummen tex...
    Men men nu är ju läget som det är så då gäller det att ta tjuren vid hornen.
    Skicka brevet både till säljaren & mäklaren.
    Dubbla kopior.
    Sen skall du ha originalet själv.
    Sammanställ en pärm lägg i alla kvitton på grejer som ni nu tvingas lägga
    ut själva för att återställa badrummet.
    All komunikation skall ni lägga in i pärmen.
    Ta även kontakt med konsument Ombudsmannnen i er Komun.
    Där kan man få mera tips osv...

I våran Deklaration (En fördjupad undersökning rekomenderas.)
    + att det stod också (En dränering rekomenderas inom en 5årsperiod) eftersom vi hade fuktskador vid socklarna.
    men säljarna sa hela tiden att detta hade kommit förra sommaren (2år sedan) och det var ingen fara.

Så stå på dig.
    Hade säljaren köpt en Dold försäkring via mäklaren???? 
    Och låt oss veta hur det går.
  • versan
    Jaime skrev 2009-11-30 14:44:39 följande:
    apropå doldafelförsäkring. De är lite olika struktur på de olika försäkringslösningarna som mäklarna kränger. Men i grund och botten är de flesta mäklares försäkring en ren personförsäkring för säljaren. Dvs försäkringsbolaget tar över säljarens ansvar minus en självrisk. mao ganska dåligt för en köpare. Fundera själv vem du vill ha som motpart, en privatperson som säljer 2-3 hus i hela sitt liv, eller ett försäkringsbolag som lever för att processa?
    hehe... Vi fick rätt mot försäkringsbolaget.
  • versan
    Jaime skrev 2009-11-30 17:15:21 följande:
    Imponerande!
    Hehe... Men så har jag en sambo som är superDuktig på att skriva lika krångliga Dokument som dom.
    Skulle tro det berodde på det.
    Vi fick igen flera Hundra tusen kronor för att vi Vann.
    men det var nervpirrande under tiden.
  • versan
    smyg skrev 2009-11-30 20:14:02 följande:
    Bra jobbat, Versan!Vi kommer inte gå vidare. Jag vill så gärna men jag får inget stöd från mannen.Där rökte 150.000 kronor
    Men varför!!!!
    Det kostar ju er skitmycket. {#lang_emotions_surprised}
    Måste ju säga att gud vad synd för dom pengarna kunde ni ha gjort mcyket roligt för.
    kan du inte övertala honom?
    Sambon min sa också från början att detta är en smäll vi får ta & då sa jag ALDRIG i LIVET.
    Jag övertalade honom att kämpa & det är vi glada för i dag.
    kram
    Versan
  • versan

Visst kan man göra själv & säga att det är fackmannamässigt utfört men skulle det bli problem & en Auktoriserad firma säger att det är fel utfört så får man som säljare av huset stå för det.
    Då träder inte försäkringsbolaget in med hjälp.
    Och viktigt vid en sån renovering när man själv gjort är att skriva upp allt man använt vilka medel=primer man satt på väggarna, val av ytskikt osv... Sen är det viktigt att man har tagit bilder på olika underlagen och momenten man gjort osv...

Svar på tråden Köpte hus som var inte fackmässigt renoverad