• Anonym

ärver barnen föräldrarnas skulder?

Mina barns pappa har väldigt mkt krediter och lån. Kan barnen drabbas av detta, alltså behöva betala igen dom sen?

• Svar på tråden ärver barnen föräldrarnas skulder?
  • gamlingen

Svar: nej.
    Mar ärver inte skulder.

• Anonym

Nej, man ärver inte skulder, men de försvinner inte heller. Alla tillgångar i dödsboet ska i första hand gå till skulder innan arv betals ut.
    Så barnen kan "drabbas" i 2: hand.

• kjempejente

2 år efter att min pappa hade avlidit kom ett brev från kronofogden till mig, adresserat till min pappas dödsbo om ett inkassokrav på en skatteskuld.
    När jag ringde till kronofogden och bestred detta så sa dom att dom är tvungen att skicka ut detta krav och på något sätt "hoppas" att jag ska betala trots att jag inte har någon skyldighet att göra det.
    Man ärver ej skulder men man ärver inga pengar heller i detta läget...

• gamlingen

Självklart kan man inte ärva pengar, om det inte finns några pengar.

I bouppteckningen tar man upp alla tillgångar och alla skulder. När man betalat skulderna får arvingarna det som blir över. Om det finns saker (bil, hus, annat värdefullt) ska dessa säljas för att betala skulderna om det behövs.)

Som sagt, man kan inte ärva något som inte finns.

• Kjell2

Vad som händer ibland är att man ärver ett belånat hus. Då tar man över de befintliga lånen på huset.

Sen kan man, om man inte gör bouppteckning mm på rätt sätt, bli ansvarig för dödsboets skulder.

Men i övrigt, som riktigt har påpekats ovan, ärver man inte skulder. Skulder avskrivs heller inte vid dödsfall, förutom CSN. Så finns det lite tillgångar och mycket skulder blir det inget kvar att ärva.

I praktiken brukar man dock få ärva lösöre om det inte har någo stort värde även om det finns mycket skulder.

/Kjell

• gamlingen

Just det;
    du/man måste se till att få professionell hjälp med bouppteckningen. Ofta kan begravningsbyrån ordna en sådan,
    annars kan man vända sig till banken, som också har kontakter.

Svar på tråden ärver barnen föräldrarnas skulder?