• Dripknot

2-åring som slår sig själv :(

Min dotter har börjat slå sig själv i huvudet och på kroppen när hon blir tillsagd. Jag tycker det känns så olustigt, hon har börjat med det beteendet den senaste veckan. Det spelar ingen roll om det är en mild tillsägelse eller en lite bryskare variant, det blir samma beteende ändå.

Jag behöver hitta en lösning på problemet. Hon är för i övrigt mycket balanserad och harmonisk. Glad och sprallig, lätthanterlig och medgörlig. En riktig mönsterunge!

Har ni några tips på hur jag kan få bukt med hennes självattacker? Misstänker att jag nog behöver ta kontakt med BVC för att få hjälp, och jag kan ju knappast vara ensam om det här problemet.

:(

• Svar på tråden 2-åring som slår sig själv :(
  • Majamjau

min gör också så...... :(

• Dripknot
    Majamjau skrev 2009-11-25 23:12:33 följande:
    min gör också så...... :(
    Visst är det frustrerande? Misstänker att hon kanske har sett något annat barn göra så och härmar. Blir att ringa BVC så fort vi är på hemmaplan igen. Så här kan det ju inte fortsätta...
  • Dripknot

Jahopp jag och en till är tydligen de enda i Sverige med 2-åringar som slår sig själva. Sjukt unikt.

• Henrik34

Väldigt vanligt. Det gör ju att man knappt vågar säga till dem... O det lär de sig de små schweinen!

Det gäller bara att förklara att man inte gör så. Vår dotter drog sig själv i håret o knep sig i kinderna men det gick över.

• mona83

Jag kan säga som så att min dotter har hållt på ett tag.
    Förut var det att hon satt och dunkade pannan i golvet när hon vart arg.
    Nu, beroende på hur arg hon blir så antingen kastar hon sig bakåt eller så biter hon sig så hårt hon bara kan.

• Henrik34

Man har ju sett o hört att det är så apatiska eller autistiska barn gör så vi blev livrädda när dottern började göra så.

• mona83
    mona83 skrev 2009-11-28 23:05:53 följande:
    Jag kan säga som så att min dotter har hållt på ett tag. Förut var det att hon satt och dunkade pannan i golvet när hon vart arg. Nu, beroende på hur arg hon blir så antingen kastar hon sig bakåt eller så biter hon sig så hårt hon bara kan.
    Men jag är inte orolig, det går över. Det är så många olika faser dom ska ta sig igenom. Hur läskigt det än ser ut så måste det vara en sån fas oxå.

Vill minnas att sonen höll på en period, men det försvann..
  • Dripknot

Jag var visst inte ensam. *puh*

Så jag ska bara låta henne fortsätta och lugnt förklara för henne att inte göra så när hon sätter igång? Idag fick hon en ordentlig omgång av sig själv, så jag satte mig på golvet och kramade om henne helt enkelt. Förklarade lugnt att man slår inte sig själv.. men inte vet jag om det hjälper =/

Kanske bara är en fas jag får lära mig hantera och leva med.

• mona83
    Dripknot skrev 2009-11-28 23:11:03 följande:
    Jag var visst inte ensam. *puh*Så jag ska bara låta henne fortsätta och lugnt förklara för henne att inte göra så när hon sätter igång? Idag fick hon en ordentlig omgång av sig själv, så jag satte mig på golvet och kramade om henne helt enkelt. Förklarade lugnt att man slår inte sig själv.. men inte vet jag om det hjälper =/Kanske bara är en fas jag får lära mig hantera och leva med.
    Jag brukar oxå prata med min dotter om att hon tex inte ska bita sig själv, hon verkligen tar i så att hon skakar, att dte gör ont. Man kan nog inte göra så mkt mera än så....
  • Ventress

Tror inte att du behöver kontakta BVC för det.Min son är snart 2 och har har tidigare gjort så när han har blivit tillsagd. Han har nypt sig och dragit sig i håret - och sen tittat demonstrativt på mig. Jag har ignorerat honom och nu gör han det inte längre. Nu lägger han sig på golvet i stället...

• vittra

Du har fått lite bra svar nu i alla fall, håller med om att du inte behöver vara orolig. Det är rätt vanligt och förmodligen är det ett uttryck för frustrationen som uppstår, tror inte det handlar om härmning utan ett primärt beteende just som uttryck för känslor. Tänk på att inte bli rädd för att säga ifrån, det är ju just i den här åldern det börjar bli viktigt att visa att det är du som är förälder, och barnet behöver ramar och förhållningsregler att hålla sig till. Försök lugna och också som sagt prata med barnet att inte göra illa sig själv, man kan göra på andra sätt osv.

Svar på tråden 2-åring som slår sig själv :(