• Fialoppa

Äppelkaka Sånga-Säby! Recept?

Min farmor brukade göra en så väldigt god äppelkaka.
    Den heter Sånga-Säby tror jag.
    Det är en platt deg/smet/botten med äppelskivor vackert lagda ovanpå som tegelpannor.
    Kakan smakar lite citron (citronskal). Tror att det är ägg, fett och mjöl i degen.

Någon som känner igen denna kaka? Den är platt och inte "pajig" utan mer som en kaka.
    Mitt hopp står till er alla kära allvetande FL:are!
    Kramar från en förväntansfull Fialoppa

• Svar på tråden Äppelkaka Sånga-Säby! Recept?
  • Fialoppa

Ingen som vet????

Hoppas hoppas på svar....

/Fialoppa

• KvastHilda

Jag googlade lite och hittade det här. Inte äpple, men det står ju att de "varierar efter säsong" och citron är det i också!

Tarte Sånga Säby
    "Variera fyllningen efter säsong. Tänk på att sockermängden kan variera beroende på fruktens egen sötma.?

Du behöver:
    300g smör
    4 dl vetemjöl
    2 dl havregryn
    2 dl socker
    skalet av en lime eller citron
    3 dl skivade rabarber
    3 dl jordgubbar
    1 msk potatismjöl
    1 msk socker (välj själv hur söt pajen ska vara)
    3 dl vispgrädde

Gör så här:
    1. Kör smör, mjöl, havregryn och socker till en deg i en blandare. Mot slutet tar du i rivet skal av en citrus. Platta ut degen och lägg på ett fat. Ställ svalt i två timmar.
    2. Tryck ut hälften av degen i botten på en pajform. Lägg i jordgubbar och rabarber, strö över potatismjölet blandat med önskad sockermängd.
    3. Kavla ut resterande del av pajdegen och lägg som ett lock över frukten. Baka av i ugn i ca 35 minuter på 175 grader.
    4. Vispa grädden och tag i önskad smaksättning, till exempel vaniljsocker. Gör små strutar av smörpapper och fyll dessa med en klick grädde. Tryck ner en strut i varje bit tarte.

• Fialoppa

Hej KvastHilda!

Tyvärr var det inte det receptet jag sökte för det var inte havregryn i och inget lock på kakan... Vet att det var ägg i kakan också...

Skicklig du måste vara på Google för jag hittade inget bra alls...

Receptet du hittade låter dock jättesmaskigt, ska prova receptet snart.

Tack för hjälpen!
    Kram från Fialoppa

Svar på tråden Äppelkaka Sånga-Säby! Recept?