• Anonym (undrande)

Hur testa sig??

Hej. Vet inte vart jag skulle lägga det här men gör ett försök!

Vet någon av Er erfarna här på fl hur man kan gå till väga för att testa sig hur "fertil" man är?
    Jag och min sambo planerar inte barn ännu, men vi vill ju ha såklart om ett par år.
    Så vi pratar bara om det än så länge.
    Men nu börjar jag bli lite nervös för jag har ätit p piller i ca 11 år och är rökare :S
    Är det något som påverkar nåt enormt? såklart kommer jag ju sluta röka när barn blir mer planerat!
    Men just det här med p piller, hur mycket påverkar det möjligheten att skaffa barn?
    Vart kan man testa sig och är det jättedyrt?
    Hoppas någon kan hjälpa mig att blir lite klokare :)

• Svar på tråden Hur testa sig??
  • Kjell2

Tror inte den offentliga sjukvården kommer ta emot er för en test. De vill att man ska ha försökt utan framgång i ett år innan de börjar utreda och göra tester.

Kolla med någon privatklinik så kanske de kan hjälpa er. Din sambo kan kanske få lämna ett prov och sen kan de alltid kolla upp din ägglossning.

När gjorde vår utredning sa de att p-piller bruk inte påverkar möjligheten att få barn efter man slutat och kommit in i en normal rytm.

/Kjell

• Anonym (undrande)

Det betyder alltså att man inte kan gå till gynekologen och kolla upp sådant? Det trodde jag, jösses vad oerfaren man är

• Kjell2

Anonym (undrande) skrev 2009-11-26 12:32:59 följande:

Det betyder alltså att man inte kan gå till gynekologen och kolla upp sådant? Det trodde jag, jösses vad oerfaren man är
    Du kan säkert gå till en privat gynekolog för att kolla upp men då lär det kosta. Sen är nog inte alla tester helt tillförlitliga om du samtidgt äter p-piller.

De inom offentlig sektor har nog lite mer viktiga saker att lägga sin tid på.
  • Anonym (undrande)
    Du kan säkert gå till en privat gynekolog för att kolla upp men då lär det kosta. Sen är nog inte alla tester helt tillförlitliga om du samtidgt äter p-piller.De inom offentlig sektor har nog lite mer viktiga saker att lägga sin tid på.
    Ja jo det har du nog rätt i.
  • Mymlan80

Om du slutar med p-piller ett tag innan ni ska börja försöka så har du ju möjlighet att testa själv med ägglossningstest från ex. apoteket.

Liten BF 091117
Svar på tråden Hur testa sig??