• ckariin

Nyligen diagnostiserad

Hej.
    Jag har ganska nyligen blivit diagnostiserad med PCO, i augusti 2009. Var hos gyn och vi pratade lite allmänt, de enda medicinerna hon skrev ut åt mig då var Primolut-Nor. När jag sedan aktivt ville bli gravid så skulle jag höra av mig igen. Tänkte kolla med er vad för slags medicinering som kan vara aktuell?
    Biverkningar? Kostnader? Och lite sånt.

Någon mer som nyligen blivit diagnostiserad? Jag skulle gärna komma i kontakt med någon mer som känner lite osäkerhet inför framtiden. Jag har ju alltid viljat ha barn och nu känns det lite som att den drömmen kanske inte kommer bli sann. Även om jag har läst att det finns solskensberättelser här. Så ska väl kanske inte oroa mig för mycket i onödan.

• Svar på tråden Nyligen diagnostiserad
  • ckariin

Jag har inte börjat äta pregrotime än. Väntar nog med det tills efter nyår.

Hur är det med dom medicinerna, ingår de i högkostnadsksydd osv? IVF är det något man måste betala för själva också? Finns massa frågor och jag känner det inte som att de på gyn har tid för att svara på såna här frågor.

Jag hade min senaste mens i juli 2009 innan dess så hade jag min sista mens under våren 2007 så jag behöver nog väldigt mycket medicinsk stimulans för att få igång min ägglossning... hur många kurer får man ta innan läkarna ger upp?

• ckariin
    Tvillingar11 skrev 2009-11-29 12:10:46 följande:
    Ja, pergotime ingår i högkostnadsskyddet. Jag tror landstinget bekostar ett IVF, men vill man ej vänta så länge (ca 2 år) så kan man betala själv. Jag är lite som du, har nästan aldrig mens om jag ej får det framkallat med tabletter. Pergotime tog inte på mig.
    Okej, trist att det inte fungerade för dig. Hoppas det kommer göra det för mig. Tänkte försöka ta tag i min övervikt med, den ska ju ställa till med mycket besvär. Trotts alla mina tidigare misslyckade försök NÅN gång ska det väl fungera.
  • ckariin
    enlitensak skrev 2009-12-09 19:52:02 följande:
    jag är 19 och fick i dag veta att jag har pco :(
    jag är också ung, är bara 22. och ja, lite hopplöst känns det. men jag har ju inte fått någon hjälp än (ätit pregro kurer o sådär) vi ville försöka att prova att få igång mig genom viktminskning o så först.
  • ckariin
    enlitensak skrev 2009-12-14 21:24:28 följande:
    Okey, hoppas det går bra för er :) Jag är inte överviktig på något sätt så för min del skulle inte det heller hjälpa .
    jag tycker ändå det med vikt o pco är lite märkligt. finns ju många som är överviktiga som ändå kan bli gravida. så förstår inte varför riktigt alla läkare tjatar så om vikten.
Svar på tråden Nyligen diagnostiserad