• jezzy

Stenätande valp!

Min schäfervalp på 16v har börjat äta sten och mycket smågrus så fort hon är ute.
    Nån som har nån aning om varför dom gör det?

• Svar på tråden Stenätande valp!
  • hundpuss

Var försiktig så hunden inte får i sig sten bara, jag har sett stora stenar veterinärer plockat ut genom operation,
    hundar är jäkligt snabba och det kan sluta illa.
    Så ha koll på valpen

• IrreVirre

Hej har också en schäfer valp som idag visseligen är 8,5månader. Hon åt också sten som liten. Se till att hon inte äter för mycket och stora för de kan fasna i tarmarna, göra hål eller också att bajsningen inte fungerar. Jag gav frukt till våran lillan när hon ätit och vi inte hunnit med att plocka bort. Då blev bajset lite lösare och inte gjorde ont. Men ha tålamod det försvinner=)

• AKS74

När jag var liten hade vi en hund som åt sten när hon var valp. Hon hade någon slags brist och blev ordinerad benmjöl. Det hjälpte, hon slutade med stenätandet.
    Kolla med en veterinär om det kan funka för er hund också.

• jezzy

Det var det jag funderade på från början.
    Vi har inte lyckats hitta nåt foder som är bra för henne än.
    Hon äter Royal nu och har börjat äta sin egen avföring.
    Hon fick eukanuba förut och av det bajsade hon vääääldigt mycket och magrade.
    Detta påminner om en schäfertik jag hade förut, samma problem med samma foder.
    Ingen som har ett bra tips på nåt foder?
    Vi fick en provpåse hos veterinären. Men det gillar hon inte alls.

• hundpuss

Olivers petfood har smakgaranti,
    dvs gillar hunden inte maten får du pengarna tillbaka.

Riktigt bra kvalitetsfoder,
    köps på nätet.

• ming
    Vision400 skrev 2009-12-06 16:53:44 följande:
    Olivers petfood har smakgaranti, dvs gillar hunden inte maten får du pengarna tillbaka. Riktigt bra kvalitetsfoder, köps på nätet.
    Men det har ju typ all kvalitetshundmat. Bara lite mindre jobbigt att reklamera om man köper i butik.
  • hundpuss
    ming skrev 2009-12-06 17:03:34 följande:
    Men det har ju typ all kvalitetshundmat. Bara lite mindre jobbigt att reklamera om man köper i butik.
    Egentligen inte,
    jag har bytat djuraffär ett antal gånger då de inte velat ta tillbaka en öppnad foderpåse, trots att foderleverantören har smakgaranti.

Så tipset skulle väl isf vara att fråga butiken, om de tar tillbaka en öppnad foderpåse.
  • Birgitta2
    jezzy skrev 2009-11-26 19:39:42 följande:
    Hon gräver väldigt mycket när hon är ute. Sen står hon där och mummsar.Hon brukar vara ute själv ganska mycket. Så inte alltid man hinner säga åt henne.Sen brukar hon vara väldigt snabb och nypa små sten när vi är ute och går.
    Låt inte valpen vara själv under den här tiden. Du måste alltid ha totalkoll på vad den stoppar i sig.
  • jezzy

Jag fick lämna igen eukanuba på smakgaranti i djuraffären.
    Jag har stenkoll på henne nu under hennes ätperioder.

• lyckligmamma

Det var nåni nåt hundprogram som gav en hund banan när den åt sin avföring, det var nåt som fattades i vitamninväg, kommer ej ihåg riktigt. Den här valpen på 5 månader vi har hemma äter också allt.... Måste kolla hela tiden. Papper, plast, avföring , allt utan sitt torrfoder...
    Tän kte bara tipsa, man får 3 kilo gratis o hämta i en butik.
    http://www.gratiskungen.se/gratis/eukanuba-gratis-hundfoder_1545.html

• jezzy

Banan? Har jag aldrig hört talas om.
    Kanske värt o testa.
    Vi bytte foder till eukanubas lamm och ris och hon har nu ätit det i flera månader.
    Fungerar kanon.

• lyckligmamma
    jezzy skrev 2010-04-29 17:04:32 följande:
    Banan? Har jag aldrig hört talas om. Kanske värt o testa.Vi bytte foder till eukanubas lamm och ris och hon har nu ätit det i flera månader.Fungerar kanon.
    Från hundtränaren som brukar visas på tv, han som är ganska känd. Vet inte vad han hette
  • dezibel

Ananas funkar också ge när hundar äter sin och andras avföring. Enligt min vet. är det brist på nån aminosyra. Jag gav min schäfer en liten burk krossad ananas per dag och det funkade utmärkt!

Färskfoder (Nordic,klass,Prima,Fodax) är ju super till kräsna hundar med dålig mage, dåligt hull mm. Kolla deras hemsidor, där står deras återförsäljare.

• lyckligmamma
    lyckligmamma skrev 2010-04-30 06:42:01 följande:
    www.vokativ.com/artikel.php?artikel=34Kan ju läsa lite här om det kan säga något
    Andra hundägare rekommenderar att göra avföringen osmaklig genom att tillsätta banan i maten eller genom att preparera själva högen med t ex tabasco.
    Ibland kan det hjälpa att byta till ett foder med högre smältbarhet eller att ändra fodringsrutiner, t ex genom att ge mat oftare men i mindre portioner.
  • lyckligmamma
    lyckligmamma skrev 2010-04-30 06:48:54 följande:
    Andra hundägare rekommenderar att göra avföringen osmaklig genom att tillsätta banan i maten eller genom att preparera själva högen med t ex tabasco. Ibland kan det hjälpa att byta till ett foder med högre smältbarhet eller att ändra fodringsrutiner, t ex genom att ge mat oftare men i mindre portioner.
    Utöver dessa tips finns en rad med mer eller mindre beprövade metoder. En vanligt sådan är att tillsätta ananas eller papaya i maten. I dessa frukter finns ett enzym som förbättrar matsmältningen, så att det som kommer ut därbak blir mindre rikt på näring
Svar på tråden Stenätande valp!