Gratisjuristerna är inte så gratis som det låter
Hej jag har sett det efterfrågas omdöme om Gratisjuristerna och att någon till om med rekommenderar dem. Så jag tänkte skriva lite om min erfarenheter.
Jag tyckte att allt lät så bra så jag kontaktade dem om mitt ärende som var lite oklart. Jag fick besked om att motparten hade handlat fel och plötsligt hade jag stämt min motpart på 200 000kr.
Så småningom svarade motparten och för mig var inte saken så klar längre. Jag hörde med min jurist från gratisjuristerna. Han svarade att läget var under kontroll, men ville inte kontakta motparten förrän då vi skulle träffas i tingsrätten, så att motparten inte skulle hinna förbereda sig.
Dagen innan mötet i tingsrätten får jag kontakt med min jurist, han ska gå igenom fallet på kvällen och har inget att säga för tillfället.
Väl i tingsrätten träffar jag min jurist för första gången 30 minuter innan förhandlingarna ska börja. Han säger att jag ska förbereda mig på en uppgörelse och fundera ut hur stor ersättning jag kan acceptera.
I tingsrätten svarar motparten på min stämningsansökan, min jurist sitter tyst utan att bemöta motparten. Sedan börjar han tala och jag stelnar till när jag inser att han till stor del läser innantill från de mail som jag skrivit honom, inga egna idéer.
Min jurist vill att vi ska förlikas och föreslår en ersättning på 50 000kr. Motparten accepterar ej. Då erbjuder han 5000kr och motparten accepterar.
Jag trodde mig ha klarat mig undan med blotta förskräckelsen, nästan ingen ersättning men jag slapp i vart fall motpartens kostnader. En vecka senare dimper det dock ned en räkning från GRATISjuristerna på drygt 12 000 kr i brevlådan. Räkningen är baserad på antalet nedlagda timmar och inte på ersättningen de förhandlat fram, 1380kr per timme.
Min ersättning blev 5000 kr och de vill ha 12000 kr ? en provision på mer än 200 procent. Jag påpekar felet men de står fast vid sina krav.
Har nu kontaktat konsumentverket och konsumentrådgivningen och för att rädda andra i knipa sprider jag också informationen om mitt fall på forum som detta.
Jag återkommer med besked om hur det går