• Erik02

Gratisjuristerna är inte så gratis som det låter

Hej jag har sett det efterfrågas omdöme om Gratisjuristerna och att någon till om med rekommenderar dem. Så jag tänkte skriva lite om min erfarenheter.

Jag tyckte att allt lät så bra så jag kontaktade dem om mitt ärende som var lite oklart. Jag fick besked om att motparten hade handlat fel och plötsligt hade jag stämt min motpart på 200 000kr.
    Så småningom svarade motparten och för mig var inte saken så klar längre. Jag hörde med min jurist från gratisjuristerna. Han svarade att läget var under kontroll, men ville inte kontakta motparten förrän då vi skulle träffas i tingsrätten, så att motparten inte skulle hinna förbereda sig.
    Dagen innan mötet i tingsrätten får jag kontakt med min jurist, han ska gå igenom fallet på kvällen och har inget att säga för tillfället.

Väl i tingsrätten träffar jag min jurist för första gången 30 minuter innan förhandlingarna ska börja. Han säger att jag ska förbereda mig på en uppgörelse och fundera ut hur stor ersättning jag kan acceptera.

I tingsrätten svarar motparten på min stämningsansökan, min jurist sitter tyst utan att bemöta motparten. Sedan börjar han tala och jag stelnar till när jag inser att han till stor del läser innantill från de mail som jag skrivit honom, inga egna idéer.

Min jurist vill att vi ska förlikas och föreslår en ersättning på 50 000kr. Motparten accepterar ej. Då erbjuder han 5000kr och motparten accepterar.

Jag trodde mig ha klarat mig undan med blotta förskräckelsen, nästan ingen ersättning men jag slapp i vart fall motpartens kostnader. En vecka senare dimper det dock ned en räkning från GRATISjuristerna på drygt 12 000 kr i brevlådan. Räkningen är baserad på antalet nedlagda timmar och inte på ersättningen de förhandlat fram, 1380kr per timme.

Min ersättning blev 5000 kr och de vill ha 12000 kr ? en provision på mer än 200 procent. Jag påpekar felet men de står fast vid sina krav.

Har nu kontaktat konsumentverket och konsumentrådgivningen och för att rädda andra i knipa sprider jag också informationen om mitt fall på forum som detta.

Jag återkommer med besked om hur det går

• Svar på tråden Gratisjuristerna är inte så gratis som det låter
  • Lars

Hej Erik, jag funderade på att anlita dem också. Som tur var kontaktade jag en riktig advokat också som visade att ett identiskt fall redan hade tagits upp i arbetsdomstolen. Gratisjuristerna däremot ville ta sig ann ärendet.

Det som är bra med en advokat är att de är tvingade att göra en bedömning över chanserna att vinna. Gratisjuristerna är inte advokater och de är inte heller bundna av advokaternas regler och kontroll. Gratisjuristerna gör en bedömning om du kan betala sen kör dom.
    Dessutom är det tydligen inte dyrare att anlita en riktig advokat i stället för gratisjuristerna om de nu fakturerar 1380 kr per timme.

Om du inte avtalat om något annat så gäller informationen som de ger på sin hemsida. Tänk på att bestrida räkningen och betala vad som är skäligt. Sen skadar det ju inte att klaga på gratisjuristerna för konsumentverket. Om tillräckligt många gör det så kanske de gör något åt problemet med deras marknadsföring. De flesta kommuner har en konsumentrådgivning som kanske kan hjälpa dig och ge dig lite trygghet. Jag har inte sett att ARN tagit upp gratisjuristerna än, men det kommer säkert snart.

Lycka till
    Lasse

• Erik02

Tack för tippsen

Berättade du för gratisjuristerna om det andra fallet? Vad sa de då? Fick du någon räkning?

• Jaime

Hej,

det var jag som undrade om någon hade använt gratisjuristerna i en tidigare tråd.

Tyckte det verkade vara ett intressant koncept, har själv sett en del rättstvister från åskådarbänken och även som inblandad och jag gillade själva tanken att mitt biträde bara får betalt om de lyckas. Har ofta blivit förvånad över att jurister och advokater får betalt även när de misslyckas med sitt uppdrag, dessutom till en kostnad av 1000-tals kronor i timmen.

Men det ni skriver verkar ju jättekonstigt? Sen så stämmer det ju inte alls med vad de själva skriver på hemsidan? Där står det att de "bara" ska ha 500 kronor i timman. Dessutom står det typ på första sidan att de inte driver saker utan att ha ditt medgivande?

Helt ärligt tror jag att både TS och den som svarade är i advokatbranschen och ute för att smutskasta en konkurrent. Men vad vet jag?

Själv har jag bara använt traditionella advokater och hitills har jag varit väldigt nöjd. För en lista på de jag haft med att göra (främst inom fastighetsrätt och skatter), pm:a mig.

• Erik02

Hej Jaime
    Jag har haft en del kontakter med gratisjuristerna sedan sist.
    Så här ska man tolka hemsidan enligt dem:
    Konceptet Ingen framgång ingen vinst kan man bara avtala om i vissa speciella situationer (förmodar att det bara gäller då det är sannolikt att det blir ett riktigt stort skadestånd), om man inte har ett avtal gäller inte informationen på hemsidan utan då fakturerar de 1380 kr per timme.

Ring och kontrollerar med dem! Och tala gärna om vad de säger.

När jag pratat med konsumentrådgivningen så säger de att det är näringsidkaren som ska kunna visa att ingen prisram avtalats. De säger att jag inte har något att frukta, men jag sover ändå dåligt om nätterna.
    Jag har bara haft muntlig kontakt med gratisjuristerna och det har inte gett mig någon information som avvikit från den de ger på hemsidan.

500 kr per timme anges som frånkostnad och det finns väl inget att säga om att priset blir det dubbla (1380 är inklusive moms) om man bara köper strötimmar.

Jag var med och godkände att fallet gick vidare till rätten. Jag frågade om riskerna och fick besked om att det bara var om jag förlorade målet som jag kunde drabbas av kostnader.

Nu i efterhand säger min jurist att fallet var osäkert redan från början eftersom ?liknande fall ej prövats och det saknas rättspraktis?.

Jag beklagar mina litterära svagheter, det fanns en tid när jag undvek att skriva. Du som är lite konspiratorisk kanske tror att jag smugit in ett stavfel bara för att dölja min advokatbakgrund :)

• Jaime

Bra klargörande svar!

Nä, jag fick nog uppfattningen att TS och den som svarade var samma gubbe...

Jag fick inte ihop det helt enkelt. Det var för mycket som inte hängde ihop.

För jag tror att gratisjuristerna bara är början. Vi kommer att se flera andra byråer göra exakt samma sak om något år, dvs att man bara får ersättning om man vinner.

• stoltmamma06
    Erik02 skrev 2009-12-01 19:59:34 följande:
    Hej JaimeJag har haft en del kontakter med gratisjuristerna sedan sist.Så här ska man tolka hemsidan enligt dem:Konceptet Ingen framgång ingen vinst kan man bara avtala om i vissa speciella situationer (förmodar att det bara gäller då det är sannolikt att det blir ett riktigt stort skadestånd), om man inte har ett avtal gäller inte informationen på hemsidan utan då fakturerar de 1380 kr per timme.Ring och kontrollerar med dem! Och tala gärna om vad de säger.När jag pratat med konsumentrådgivningen så säger de att det är näringsidkaren som ska kunna visa att ingen prisram avtalats. De säger att jag inte har något att frukta, men jag sover ändå dåligt om nätterna.Jag har bara haft muntlig kontakt med gratisjuristerna och det har inte gett mig någon information som avvikit från den de ger på hemsidan.500 kr per timme anges som frånkostnad och det finns väl inget att säga om att priset blir det dubbla (1380 är inklusive moms) om man bara köper strötimmar.Jag var med och godkände att fallet gick vidare till rätten. Jag frågade om riskerna och fick besked om att det bara var om jag förlorade målet som jag kunde drabbas av kostnader.Nu i efterhand säger min jurist att fallet var osäkert redan från början eftersom ?liknande fall ej prövats och det saknas rättspraktis?. Jag beklagar mina litterära svagheter, det fanns en tid när jag undvek att skriva. Du som är lite konspiratorisk kanske tror att jag smugit in ett stavfel bara för att dölja min advokatbakgrund :)
    Du ska sova gott om du står på dig och tar råd åt dig. jag har haft flera personer(ingen gratis jurister) som ville ha pengar men rätt ska vara rätt och jag har aldrig betalt för fuskt. Nu får du göra samma sak din faktura ska ha underlga för avtal och underlag för faktura dvs tim och summa. Det gäller samma sak om dom skickar inkassokrav bara bestrida och tänk på att spara alla kopior.
    Om du skciar rekomenderat men dom hämtar inet ut den då kan du skanan in i data och meila sen får dom öppna meilen och där är bevis på att dom har läst bestridan.Stå på dig

Oavsett om en faktura är falsk eller inte ska du alltid sakligt bestrida den om du anser att den inte är korrekt. Borgenären har då inte möjlighet att gå vidare med fordran till Kronofogden för indrivning, utan måste i så fall vända sig till domstol för att få ett utslag avseende fordringsförhållandet. Om fakturan är falsk brukar en domstolsprocess av naturliga skäl inte bli aktuell.

Det är alltså viktigt att du genast bestrider hela inkassokravet. Ditt bestridande ska vara sakligt, vilket innebär att du ska tala om varför du anser att kravet är felaktigt (exempelvis att du aldrig har beställt en vara eller att en tjänst har utförts bristfälligt/icke avtalsenligt).
  • stoltmamma06
    stoltmamma06 skrev 2009-12-11 21:53:14 följande:
    Du ska sova gott om du står på dig och tar råd åt dig. jag har haft flera personer(ingen gratis jurister) som ville ha pengar men rätt ska vara rätt och jag har aldrig betalt för fuskt. Nu får du göra samma sak din faktura ska ha underlga för avtal och underlag för faktura dvs tim och summa. Det gäller samma sak om dom skickar inkassokrav bara bestrida och tänk på att spara alla kopior.Om du skciar rekomenderat men dom hämtar inet ut den då kan du skanan in i data och meila sen får dom öppna meilen och där är bevis på att dom har läst bestridan.Stå på digOavsett om en faktura är falsk eller inte ska du alltid sakligt bestrida den om du anser att den inte är korrekt. Borgenären har då inte möjlighet att gå vidare med fordran till Kronofogden för indrivning, utan måste i så fall vända sig till domstol för att få ett utslag avseende fordringsförhållandet. Om fakturan är falsk brukar en domstolsprocess av naturliga skäl inte bli aktuell.

Kom lite fel text ovan
  • Erik02

Hej, det har inte har inte hänt så mycket sedan sist. Jag har bestridit gratisjuristernas krav och väntar på svar.
    Min jurist har visat ett visst mått av mod när han ringde upp mig och erkände att han faktiskt lurat mig angående vinstmöjligheterna. Han sa inte rätt ut att han lurat mig men erkände att han aldrig trodde att fallet var så säkert, som han sa till mig.
    Jag är dock lite osäker på varför han egentligen valde att ringa mig, kanske finns det möjlighet till en fredlig lösning på konflikten. Under samtalet framkom det också att han inte hade den mångåriga erfarenhet som gratisjuristerna lovat, utan var nyutexaminerad. Han tyckte dock inte att det var så alvarligt eftersom han fick allt stöd han behövde från sina chefer.

Återkommer med mer när de hör av sig igen

• Kjell2

En bekant jag har jobbar på Tingsrätt som har haft lite kontakt med Gratisjuristerna angående en stämning. Var inte en direkt förtroendeskapanade kontak som slutade med en snabbare föreläsning avseende en del rätt basala saker inom internationell processrätt och EU-rätt.

Kollar man deras hemsida så har den en del varningstecken. Inga namn eller vilka som jobbar där. Inga lista på på jurister som är advokater eller jur kand. Väldigt flummigt skrivet om faktuering mm.

De fyller säkert en funktion genom att ha ett annat erbjudande och annan faktuering än mer traditionella advokatfirmor.

/Kjell

• nygryning

Finns ju naturligtvis inga jurister eller advokater som sysslar med välgörenhet. På något sätt ska dem ha betalt. Många av dem är dessutom jävligt giriga. Anlitade en advokat för några år sedan, han skulle skriva ett kravbrev. Notan blev 22 tkr inkl moms.

Svar på tråden Gratisjuristerna är inte så gratis som det låter