• Anonym

gravid å dricka 2.25%glögg??

En dum fråga kanske men nu i glöggtider så undrar jag som gravid om man kan dricka lättglögg som är på 2.25% alkohol??

• Svar på tråden gravid å dricka 2.25%glögg??
  • TheMother

Det skulle jag absolut inte göra. Det spelar ingen roll att det är glögg, det är ju alkohol i det iaf. Och glögg kokar man ju inte, man värmer ju bara på det tills det är lagomt varmt, så det är ju inte så att man kokar bort alkoholen.

Mamma till Anton 080920
  • TheMother

Nolltolerans är vad som gäller med alkohol när man är gravid.
    Det är sen när man ammar som man kan dricka lite utan att det skadar (så länge man kan hantera sitt barn säkert ändå).

Mamma till Anton 080920
  • Anonym

men om man nu kokar det ist då?? De flesta glögger är ju ändå på 2.25%

• Pretty Banana

Jag tror att om du bara dricker en liten mängd (ett litet glas) så är risken att det skulle skada ditt barn minimal. Men jag hade inte gjort det i alla fall, jag är en sådan där människa som inte tar några risker alls i onödan, även om de är små.

• Pretty Banana
    Anonym skrev 2009-11-26 22:37:33 följande:
    men om man nu kokar det ist då?? De flesta glögger är ju ändå på 2.25%
    Kokar du glöggen så är det helt ok
  • Anonym (L)

Jag är gravid och köper blossas 2,25% och kokar den. Har provat alkoholfri glögg men den var inte drickbar så nu kokas det istället...

• TheMother

Då borde det ju vara lugnt. Kan annars tipsa om Blossas saftglögg, den är faktiskt helt okej

Mamma till Anton 080920
  • Miss Skellington

Om du bara dricker en normal glöggmugg så är det ingen fara. Den innehåller mindre alkohol än två alkoholfria (0,5%) 33cl öl. Jag dricker en mugg glögg då och då med gott samvete. Ska se om jag hittar uträkningen som visar detta.

• Anonym

Att dricka glögg med 2.25% alkohol är ju som att dricka en lättöl. Och lättöl drack jag ibland under mina graviditeter, båda mina barn är högst normala. Det är vansinnigt så långt det har gått med denna alkoholdebatt när det gäller gravida. Ta för tusan ett glas glögg om du tycker att det är gott. Man kan inte sluta att leva för att man är gravid.

• Anonym
    TheMother skrev 2009-11-26 22:42:35 följande:
    Då borde det ju vara lugnt. Kan annars tipsa om Blossas saftglögg, den är faktiskt helt okej
    fast oftast är ju de röda å min mage har alltid bara klarat av de vita glöggerna =/
Svar på tråden gravid å dricka 2.25%glögg??