gravid å dricka 2.25%glögg??
En dum fråga kanske men nu i glöggtider så undrar jag som gravid om man kan dricka lättglögg som är på 2.25% alkohol??
En dum fråga kanske men nu i glöggtider så undrar jag som gravid om man kan dricka lättglögg som är på 2.25% alkohol??
alkohol dunstar/förbränns runt 70-75 grader. Så om värmer den till det och håller glöggen så varm i 5-6 min så ska alkoholen vara borta.
O sen får de räkna in matsmältningen innan den kommer till bebben.
Jag rekommenderar dock att dricka saftglögg. Eller att koka glöggen.
Jag skulle helt klart ha druckit den. Man får ju se lite till proportionerna också. Glögg är ju inget man hinkar i sig litervis av, utan man dricker påsin höjd ett par deciliter, och inte i särskilt rask takt heller. Nolltolerans i all ära, men jag tycker att den har gått till överdrift. Barn får INTE alkoholskador av 2 dl lättglögg!
Hmm, villpåtala att det var det sista jag reagerade mest mot, att man kan inte sluta leva för att man är gravid. Inte specifikt mot alkoholen, även om det var det jag tog upp.
Jag pratade dock men en person häromdagen som sa att det måste koka ganska länge för att alkoholen ska koka bort, vi snackar nog iaf en kvart
Här kan man se vad som händer när man kokar glöggen:www.bilderochfakta.se/dryck/glogg/koka-bort-alkohol/
Hittade detta svar på blimamma.se: www.blimamma.se/kan-man-dricka-glogg-nar-man-ar-gravid.html
Är gravid och kan ta en lättöl utan att tveka, de påverkar inte min alkoholhalt i blodet överhuvudtaget. Ni glömmer ju bort att ni har en egen lever också.
En lättöl, eller en kopp lättglögg hade jag druckigt utan oro när jag var gravid. Det ger ju inget utslag i ens eget blod ens så det finns ingen chans att det skulle påverka graviditeten.
En kopp lättglögg hade jag druckit med gott samvete. Man ska självklart inte dricka sig berusad, men så lite alkohol gör varken till eller från.