Hej, tråkigt att du fick vänta, men jag hinner inte alltid med.
Nu till din son. För det första kan man inte skynda på mognaden. Mognaden sker i sin egen takt, det man kan göra är att stödja honom så att han får möjlighet att ta till sig det som sker runt omkring. Om man stressar honom så kan mognaden snarare försenas.
Om han är omogen ifråga om att orka lyssna, hålla koncentrationen etc, så behöver han få detta anpassat till vad han orkar. Förmågan till att orka lyssna på en genomgång av läraren varierar. En del barn orkar längre stunder medans andra barn orkar väldigt korta stunder. Det är lärarens uppgift att se vilken grupp av barn det är och att anpassa genomgångar och information till vad barnen klarar av. Om det bara är din son som inte orkar lyssna, så kan han kanske han vara hjälpt av att bli igångsatt först med sitt arbete och att läraren tar det andra med barnen sedan.
Det viktiga är att din sons självkänsla inte blir nedbruten och att ansvaret på att orka lyssna och sköta sig inte läggs på honom.
Detta är i första hand skolans uppgift, din uppgift är att stötta honom och tro på att han gör sitt bästa och att han är kompetent och duktig när kravnivån är rätt. Är den inte det så är det skolan som får anpassa.
Om det är så att din son har fått mycket skäll och negativ uppmärksamhet under dagen, så kan det vara bra att som förälder tänka att han behöver få positivt bemötande och vila. Det är lätt att som förälder fortsätta det negativa samtalet om läraren skickat med sådant hem.
Hälsningar Anneli