• Prinsessan Leia

nekad Föräldraledighet och semester

En fråga
    får man neka Föräldraledighet (när man är ute i mkt god tid) samt betald semester?
    vad finns det för regler fr facket ngn som vet??

• Svar på tråden nekad Föräldraledighet och semester
  • M Y L F

God tid skall vara 2 månader och man får högst ta ut 3 ggr fl per år som inte kan bli nekat. Så har jag för mig alla fall.

Semester kan man däremot få nekat även om man är ute i god tid.

• Kjell2

Prinsessan Leia skrev 2009-11-27 13:48:10 följande:

En frågafår man neka Föräldraledighet (när man är ute i mkt god tid) samt betald semester?vad finns det för regler fr facket ngn som vet??
    Semester kan du alltid bli nekad. Du har rätt till att få ut dina semsterdagar under året samt tre, eller fyra, är inte riktigt säker, sammanhängande semesterveckor under sommaren, juni till augusti.

Föräldraledighet måste sökas två månader, tror jag, innan och det finns ett begränsat antal föräldraledighetsperioder, tre per år, som arbetsgivaren måste acceptera.

Så söker du t ex semester eller föräldraledighet för julen nu kan arbetsgivaren säga nej.

Lokala avtal kan förekomma.

/Kjell
  • Kjell2

Prinsessan Leia skrev 2009-11-27 13:55:37 följande:

enl mitt mans fack (trå facket) så är det 1 fl dag 1 vecka osv, jag vill ha 2 dgr vid jul och ansökt redan...har itne tagit ut fl ngt innan i år.
    Söker du till jul nu kan arbetsgivaren neka, enl fl-lagen, om det inte förekommer lokala avtal som säger annat. Bara för att trä-facket har har andra avtal betyder det inte att du har det.
  • Prinsessan Leia

grejen är att han har aldrig sagt ngn tidsbegränsning förut utan bara typ nån vecka innan, jobbar som säljare med enbart provisionslön och kräver nua ntingen inarbetat lr jobba

• M Y L F

Prinsessan Leia skrev 2009-11-27 13:55:37 följande:

enl mitt mans fack (trå facket) så är det 1 fl dag 1 vecka osv, jag vill ha 2 dgr vid jul och ansökt redan...har itne tagit ut fl ngt innan i år.
    Jag förstår inte detta med 1 dag i veckan? Om din man tex vill ha ledigt varje fredag så kan han nog inte bara bestämma det själv utan givetvis måste det vara i samråd med arbetsgivaren. I princip så väljer man ju då att gå ner i tid.

Men om han nu vill säg vara ledig 3 dagar under jul, så skulle han lagt in om det 2 månader innan ledigheten. Med andra ord han kan fråga nu, men arbetsgivaren kan neka då han egentligen är för sent ute.

Här är ett exempel:
    Om han var ledig 4 dagar dagar i våras men under 2 olika tillfällen och säg ett par dagar under sommaren så har man "förbrukat" rättigheten att ta ut FL till jul, arbetsgivaren kan neka även om man lagt in om det minst 2 månader i förväg. Man har ju redan 3 ggr under året haft sina berättigade perioder av FL.
  • Kjell2

Prinsessan Leia skrev 2009-11-27 14:04:23 följande:

grejen är att han har aldrig sagt ngn tidsbegränsning förut utan bara typ nån vecka innan, jobbar som säljare med enbart provisionslön och kräver nua ntingen inarbetat lr jobba
    Han har varit snäll förut när det inte varit viktigt. Nu när det behövs folk på plats håller han på reglerna.

Om det inte står något i era lokala avtal har du väligt liten möjlighet att få julledigt om inte chefen vill.

Hade du sökt FL i oktober kunde han inte ha nekat.

/Kjell
  • M Y L F

Ah jag tyckte att det stod TS man, men det var mannens fack som hade försökt att svara på frågan.

Precis som Kjell skriver så har nog din arbetsgivare varit snäll för att det inte inverkat på arbetet, men nu ser han kanske inte det på samma sak.

Har du inte ansökt minst 2 månader innan så kan han neka dig ledighet.

Svar på tråden nekad Föräldraledighet och semester