• Glimra2

miljökörning/hoppa växlar..

Jag har tagit körkort ganska nyligen och har ju på bilskolan fått lära mig att hoppa över växlar, men har nu fått höra ifrån flera håll att det inte alls är bra för bilen.
    Hur gör ni andra där ute? Hoppar ni över växlar?

• Svar på tråden miljökörning/hoppa växlar..
  • Tieo

Beroende på vad för bil man nu kör och i vilket sammanhang.
    Men visst hoppar jag över växlar. Något folk gör fel i att de hoppar över 2:an och det ska man inte göra. Du ska köra på 1:an såpass att du bara får rull på bilen (max 2 billängder) och sen i med tvåan och gasa upp så du kan lägga i 4 eller 5:an. Dock ska du som max gasa upp till 50.

Det fick jag lära mig under en sån eco-drive kurs som firman hade

• Jesster

Är bilen kall och jag behöver komma upp i fart så hoppar jag inte över växlarna så mycket men är bilen varmkörd så kan jag gasa upp på 2:an för att sedan lägga i 4 eller 5.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Dripknot

Det går alldeles utmärkt att hoppa över växlar. Det mjukaste och skonsammaste för bil och växellåda är att starta på 1:ans växel, i med 2:an till ca 30-35km/h, sen upp på 3:an till 65-70km/h och därefter direkt till 5:ans växel närmdu kör 70km/h och uppåt. Så kör jag iaf, har en Saab 9-3 och det funkar hur bra som helst för min del.

Sen beter sig bilar olika vid olika varvtal. En del bilar kan utan problem köras på t ex 5:ans växel i 50km/h medans andra inte kan det. Du ska dock alltid köra på så hög växel som möjligt ur miljösynpunkt. Lyssna på bilens motorljud och kontrollera varvtal. Vid koppling/växling ska motorns varvtal inte överstiga 3000varv/minut.

Hoppas du blev lite klokare! Lycka till nu.

• Danne74

Finns det bara vridmoment så det räcker i motorn så är det inget problem.

Själv tycker jag nog att fördelen med att hoppa växlar är övervärderad, den eventuella vinsten man gör med detta äts snabbt upp av alla fartgupp där man måste växla ner till första växeln för att sedan gå upp igen igenom hela registret.

Däremot så tror jag på start-o-stopp tekniken i dagens bilar.

• Gorban

Jag har en sexväxlad diesel med rejält vridmoment och jag växlar ofta från 3:an direkt till 5:an. 4:an till 6:an är heller inga problem.

Svar på tråden miljökörning/hoppa växlar..