• Danitra

Tapetsera soffbord?

Vi behöver ett nytt soffbord men vi vill inte riktigt lägga några större summor eller mängder tid på det med tanke på hur fort det slits i vårt hem. Så det jag funderade på var att köpa ett Lack - soffbord på IKEA och sedan tapetsera översidan med någon snygg tapet/tidningsklipp och sedan lacka några lager.

Är det någon som gjort något liknande och vet om det kan funka?
  • Svar på tråden Tapetsera soffbord?
  • Stårschan

Det låter helt klart genomförbart.

Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • Danitra
    Stårschan skrev 2009-11-27 14:53:35 följande:
    Det låter helt klart genomförbart.
    Jo, du vet inget som kan bli ett problem?
    Hur ska man förbehandla ytan t ex? Är det för "glatt" som den är så det behöver åtgärdas? Eller räcker det med att rengöra den?
  • Stårschan

Jag har tapetserat en gammal garderobsdörr, du vet en sån där vit, högblank sak. Jag ruggade upp ytan med lite fins sandpapper bara, och sedan tapetserade jag som vanligt. På ett soffbord blir det ju lite mer slitage, så det gäller väl att vara extra noga med att lacka ytan. Eller lägga en glasskiva ovanpå.

Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • Fille Fjonkan

Jag hade nog ruggat ytan lite med sandpapper först för att vara på den säkra sidan.

Jag såg i något inredningsprogram en gång när någon tapetserade delar av en gammal gungstol (har jag för mig att det var). I alla fall slipade hon kanterna på tapeten försiktigt innan hon lackade. Så att skarven skulle bli utplanad och löpa mindre risk att släppa eller "fransa".

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Danitra
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-27 15:02:02 följande:
    Jag hade nog ruggat ytan lite med sandpapper först för att vara på den säkra sidan. Jag såg i något inredningsprogram en gång när någon tapetserade delar av en gammal gungstol (har jag för mig att det var). I alla fall slipade hon kanterna på tapeten försiktigt innan hon lackade. Så att skarven skulle bli utplanad och löpa mindre risk att släppa eller "fransa".
    Kanterna på tapeten?
    Hur menar du då?
  • Danitra
    Stårschan skrev 2009-11-27 14:59:54 följande:
    Jag har tapetserat en gammal garderobsdörr, du vet en sån där vit, högblank sak. Jag ruggade upp ytan med lite fins sandpapper bara, och sedan tapetserade jag som vanligt. På ett soffbord blir det ju lite mer slitage, så det gäller väl att vara extra noga med att lacka ytan. Eller lägga en glasskiva ovanpå.
    Glasskiva skippar jag nog med tanke på vad bordet kommer få utstå.
    Men ruggande och några extra lager lack ovanpå - låter bra!
  • Fille Fjonkan

Kanten där tapeten tar slut. I inslaget jag nämnde tapetserades ovansidan av lite rundade armstöd på en gungstol (tror jag det var). Och så slipade hon längst ut på tapetens kanter så att skarven mellan tapetserad yta och icke tapetserad yta planades ut.

Så om du tapetserar hela ovansidan på ett bord, men inte kanten av bordskivan, kanske det kan vara en bra idé att slipa lite på tapetens kant längst med bordskanterna. För att den ska löpa midre risk fransas upp.

Detta var svårare att förklara än jag hade föreställt mig. Hojta om jag misslyckades

• Danitra
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-27 15:10:10 följande:
    Kanten där tapeten tar slut. I inslaget jag nämnde tapetserades ovansidan av lite rundade armstöd på en gungstol (tror jag det var). Och så slipade hon längst ut på tapetens kanter så att skarven mellan tapetserad yta och icke tapetserad yta planades ut. Så om du tapetserar hela ovansidan på ett bord, men inte kanten av bordskivan, kanske det kan vara en bra idé att slipa lite på tapetens kant längst med bordskanterna. För att den ska löpa midre risk fransas upp. Detta var svårare att förklara än jag hade föreställt mig. Hojta om jag misslyckades
    Menar du att jag ska slipa efter att jag tapetserat? Ut mot kanterna?
  • Fille Fjonkan
    Danitrass skrev 2009-11-27 15:13:00 följande:
    Menar du att jag ska slipa efter att jag tapetserat? Ut mot kanterna?
    Bara på de absolut yttersta kanterna! För att få tapetens 90-gradiga lilla kant att bli mer som 45-gradig.

Men jag vet inte att det är nödvändigt. Jag bara minns att hon gjorde det i inredningsprogrammet och tänkte att det kanske kan vara bra.

I vissa lägen är det nog inte alls bra, när jag tänker närmare på saken. T ex om man köper ett svart bord och en mörk tapet. Då blir ju kanterna vita om man slipar dem...
  • Danitra
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-27 15:17:17 följande:
    Bara på de absolut yttersta kanterna! För att få tapetens 90-gradiga lilla kant att bli mer som 45-gradig. Men jag vet inte att det är nödvändigt. Jag bara minns att hon gjorde det i inredningsprogrammet och tänkte att det kanske kan vara bra. I vissa lägen är det nog inte alls bra, när jag tänker närmare på saken. T ex om man köper ett svart bord och en mörk tapet. Då blir ju kanterna vita om man slipar dem...
    Jag tänkte köpa ett vitt bord så det är ingen fara. Och det är ett jättebra tips. Jag vill gärna slippa göra om det innan bordet har gått sönder.
  • Stårschan
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-27 15:17:17 följande:
    Bara på de absolut yttersta kanterna! För att få tapetens 90-gradiga lilla kant att bli mer som 45-gradig.Men jag vet inte att det är nödvändigt. Jag bara minns att hon gjorde det i inredningsprogrammet och tänkte att det kanske kan vara bra. I vissa lägen är det nog inte alls bra, när jag tänker närmare på saken. T ex om man köper ett svart bord och en mörk tapet. Då blir ju kanterna vita om man slipar dem...
    Vita kanter mot svart bord fixar man nog lätt med lite målarfärg innan man lackar. Iden med att slipa låter sund.

Jag blir sugen på att göra ett sånt här soffbord. Vårt eget skulle lugnt platsa på de flestas "fulaste-möbeln-jag-vet"-lista. Avskavt 80-talsfuru...
  • Fille Fjonkan

Jag blir också lite sugen att testa att tapetsera någon möbel. Kul sätt att enkelt göra en trist möbel roligare och snygg. Men det får nog bli något i ungarnas rum i så fall, för vårt vardagsrumsbord älskar jag som det är

• lilla sandra

Ts, hade du tänkt göra det snart? Har ett LACK-bord som behöver piggas upp lite, men feg som jag är vågar jag inte göra nått förrän jag hör någon annan som har gjort det.

• Danitra
    lilla sandra skrev 2009-11-27 15:35:01 följande:
    Ts, hade du tänkt göra det snart? Har ett LACK-bord som behöver piggas upp lite, men feg som jag är vågar jag inte göra nått förrän jag hör någon annan som har gjort det.
    Ha ha! Jasså du tänkte använda mig som försökskanin?
    Jag ska ev köpa bordet i morgon (ska ändå ut dit då) men jag har inga bra tapeter att använda så det måste jag hitta först. Men förhoppningsvis kan jag göra det under nästa vecka.
  • Danitra
    Stårschan skrev 2009-11-27 15:28:16 följande:
    Du kan göra ett först, och så gör jag sen. Och så har "lilla sandra" två försökskaniner.
    Något tips på roliga tapeter?
  • Stårschan
    Danitrass skrev 2009-11-27 15:42:33 följande:
    Jag utgår ifrån att du vill göra det här som ett ekonomiskt alternativ, och då vill man kankse inte lägga 659 kr på den enda tapetrulle som behövs.

Jag tipsar om Rustas tapetutbud. De har mycket läckra mönster till rimliga priser. Jag har tapetserat två rum med rustatapeter, och går i god för kvaliteten.
  • lilla sandra
    Danitrass skrev 2009-11-27 15:41:21 följande:
    Ha ha! Jasså du tänkte använda mig som försökskanin?
    Självklart.
Svar på tråden Tapetsera soffbord?