• AasaC

Ni som har Facebook: När låter ni era barn skaffa ett eget FB-konto?

Nu riktar jag den här frågan enbart till de som själva använder sig av Facebook, eftersom jag inte är intresserad att höra FB-motståndare säga att de aldrig kommer tillåta sina barn att gå med på FB. Det är inte det jag undrar.

Det är så att min son är 9 år och går i 3:an och han berättade nyligen att två av hans klasskompisar har Facebook och brukar spela Maffawars där, typ. Han säger inte rakt ut att han också skulle vilja gå med på FB. Det skulle han aldrig säga. Vi har tidigare sagt att vi tycker han är för liten och han är ingen person som tjatar, utan accepterar våra regler.
    Men jag vet att han är bra sugen. Han har ju sett när jag spelat spel på FB och tycker nog det verkar roligt. Sen, när han fick reda på att kompisarna också spelade där, så blev han nog ännu mer sugen.

Så därför undrar jag lite hur ni andra tänker angående detta ...

Vid vilken ålder är det lämpligt? Är det bara vi som är löjliga, som inte tillåtit honom det än? Eller är jag helknäpp, som ens överväger att han kanske skulle kunna skapa ett FB-konto?

• Svar på tråden Ni som har Facebook: När låter ni era barn skaffa ett eget FB-konto?
  • Stårschan

Jag vet inte. Jag skulle inte vilja ha min dotter hängades på FL, just för att man själv ju är ganska frispråkig där, liksom flera av hennes klasskompisars föräldrar. Jag vill liksom ha henne därinne MINDRE än jag skulle vilja ha med henne på vuxenfest, av någon anledning. Men det kan man förstås lösa genom att inte adda varandra som vänner. Men finns det inga andra fora för barn?

Vet inte riktigt när jag skulle vilja släppa in henne...

Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • AasaC
    Stårschan skrev 2009-11-27 15:19:02 följande:
    Jag vet inte. Jag skulle inte vilja ha min dotter hängades på FL, just för att man själv ju är ganska frispråkig där, liksom flera av hennes klasskompisars föräldrar. Jag vill liksom ha henne därinne MINDRE än jag skulle vilja ha med henne på vuxenfest, av någon anledning. Men det kan man förstås lösa genom att inte adda varandra som vänner. Men finns det inga andra fora för barn? Vet inte riktigt när jag skulle vilja släppa in henne...
    Det är ju lite så jag tänkt också ... att det kanske inte är riktigt barntillåtet där. Det är den motiveringen jag haft till sonen ... att allt på Facebook inte är riktigt barntillåtet.
    Men så tänkte jag att eftersom hans klasskompisar har, så ...
    Jag funderar ju lite då hur deras föräldrar har tänkt ... om de har några särskilda regler, om de inte bryr sig eller om de inte vet om det.
  • Sladdisen
    AasaC skrev 2009-11-27 15:13:11 följande:
    Nu riktar jag den här frågan enbart till de som själva använder sig av Facebook, eftersom jag inte är intresserad att höra FB-motståndare säga att de aldrig kommer tillåta sina barn att gå med på FB. Det är inte det jag undrar.Det är så att min son är 9 år och går i 3:an och han berättade nyligen att två av hans klasskompisar har Facebook och brukar spela Maffawars där, typ. Han säger inte rakt ut att han också skulle vilja gå med på FB. Det skulle han aldrig säga. Vi har tidigare sagt att vi tycker han är för liten och han är ingen person som tjatar, utan accepterar våra regler.Men jag vet att han är bra sugen. Han har ju sett när jag spelat spel på FB och tycker nog det verkar roligt. Sen, när han fick reda på att kompisarna också spelade där, så blev han nog ännu mer sugen.Så därför undrar jag lite hur ni andra tänker angående detta ...Vid vilken ålder är det lämpligt? Är det bara vi som är löjliga, som inte tillåtit honom det än? Eller är jag helknäpp, som ens överväger att han kanske skulle kunna skapa ett FB-konto?
    Jag har två döttrar 11 och 15 år och båda har facebook. Eftersom jag själv oxå har facebook så är jag naturligtvis vän med dom och kan på så sätt se vad som skrivs i deras bloggar. Kanske inte tillräckligt men en annan lösning är att man sitter med lite då och då helt oanmält och att man har tillgång till deras lösen ord. Min lilla använder det mest till att spela spelen som finns där. Kanske är jag en dålig mamma för det men det handlar nog mycket om komunikation förälder-barn. Bara mina tankar.

Kramiz!
  • AasaC
    Sladdisen skrev 2009-11-27 19:30:30 följande:
    Jag har två döttrar 11 och 15 år och båda har facebook. Eftersom jag själv oxå har facebook så är jag naturligtvis vän med dom och kan på så sätt se vad som skrivs i deras bloggar. Kanske inte tillräckligt men en annan lösning är att man sitter med lite då och då helt oanmält och att man har tillgång till deras lösen ord. Min lilla använder det mest till att spela spelen som finns där. Kanske är jag en dålig mamma för det men det handlar nog mycket om komunikation förälder-barn. Bara mina tankar. Kramiz!
    Tack för svaret. Hur gamla var de när de fick det?
    Min son är nog också mest intresserad av spelen där ... och jag skulle nog vilja vara vän med honom om han hade det också. Bara att jag kanske i så fall skulle få tänka efter lite mer vad jag publicerar på min sida.
    Han har ju, som sagt, inte tjatat alls. Men han har ju antytt, så jag antar att det blir mer aktuellt så småningom.
  • Sladdisen
    AasaC skrev 2009-11-27 19:59:54 följande:
    Tack för svaret. Hur gamla var de när de fick det? Min son är nog också mest intresserad av spelen där ... och jag skulle nog vilja vara vän med honom om han hade det också. Bara att jag kanske i så fall skulle få tänka efter lite mer vad jag publicerar på min sida.Han har ju, som sagt, inte tjatat alls. Men han har ju antytt, så jag antar att det blir mer aktuellt så småningom.
    Båda två har skaffat det nyss och jag är vän med båda två så jag ser vad som skrivs på deras logg. Sen väljer du ju att vara vän med de du vet bara använder FB på det sätt som det var meningen från början. Be honom fråga dej varje gång han får en förfrågan om vänskap så kan du oxå vara med att välja. Du kan ju se om han blivit vän med någon som du inte fått frågan om eftersom du ser hans vän-lista. Det går att hålla koll som sagt, det enda du inte kommer åt är hans mail och det som sägs på chatten men som sagt mailen kan du ha koll på om du kräver hans lösenord. Har han msn? Nu säger ju verkligheten tyvärr att ingen går säker någonstan idag tyvärr men det är bara att blanda sig i sina barns liv så mycket som möjligt istället för att sätta hinder. Kramiz
  • Smillas

Min som blir 10 och ville ha FB för att kunna spela farmwill med sina kompisar men jag anser att han är alldeles för liten. Han blev sur men något ska ju barnen ha kvar när de blir "vuxna"..

• Polly S

är det inte 13-årsgräns på det?

• Tutilure
    Polly S skrev 2009-11-27 21:33:26 följande:
    Tänkte precis fråga efter åldergränsen. För jag har för mig att det finns en sådan.
    Jag skulle nog gå efter den tror jag.
    Pengar kanske inte kan köpa lycka, men de kan köpa väldigt mycket tillfredsställelse!
  • AasaC
    Polly S skrev 2009-11-27 21:33:26 följande:
    Vet inte alls. Tänkte för båda sonens kompisar som har det är 9 år, så om det är åldersgräns på 13 måste det ju vara rätt lätt att ljuga om det i så fall, då.
  • mulligamamman

jo det är 13 års gräns men det är ju bara man fyller i ett annat födelsetal....min dotter på 9 år har sagt hon vill ha det men NEJ....anser inte att hon har nåt där att göra då det är mkt som inte är barnvänligt!

finns väl en åldersgräns av nån anledning också!

Svar på tråden Ni som har Facebook: När låter ni era barn skaffa ett eget FB-konto?