• Tjejen83

Problem med en schäfer...

Hejsan!

Tänkte bara be om lite råd. Detta gäller egentligen inte mig, men man blir ju berörd ändå. Mina föräldrar har en scäferhane som nu närmar sig 1 år.
    Vi är all vana vid hundar, då jag och mina bröder är uppväxta med dom.
    I april förra året avled en kamrat till oss, också det en schäferhane. Han blev 12 år.
    Honom hade vi aldrig några problem med, han var lugn, snäll, go och glad.
    Nu till problemet....Jag älskar hundar, särskilt schäfrar, men jag drar mig för att hälsa på hos mina föräldrar. Max, som han heter, är otroligt jobbig. Han lyssnar inte för fem öre. Han är väldigt stor (pappan var stor), och bara dundrar fram.
    Han kan va ute och leka och springa, för att sedan komma in och vila tio minuter, men sen är han igång igen. Han har bitit sönder en plastmatta, alltså en sån som sitter fast i golvet om ni förstår vad jag menar. En ny lades in...min far var ute en timme, kommer tillbaka, mattan är uppriven. Max har märgben, vanliga tuggben, någon leksak, aktiveras ute, söker mm...
    Okay, har läst om överstimulering osv, men grejen är att, som jag skrev i början, han lyssnar verkligen inte. Man kan säga till hur många gånger som helst.
    Tycker synd om min mor, hon säger att: "Nu har jag verkligen försökt med allt, jag är van, jag vet hur jag ska göra, men nu tror jag att jag ger upp snart..."
    Max är verkligen jättefin och snäll, men vad fasen ska man göra!?
    Som sagt, vi är vana hundägare, men nu är fantasin slut.
    Ska man kontakta veterinär eller hundpsykolog?
    Någon som har varit med om detta?
    Sedan undrar jag också om någon vet orsaken till varför han inte lyfter på benet när han kissar...är han bara väldigt sen med detta?

• Svar på tråden Problem med en schäfer...
  • Garderobshylla

Är han ensamhetstränad? Med tanke på att ahn rev upp mattan medans han vare ensam.

Han är ju i värsta slyngelåldern nu, han är inte vuxen även om han ser ut så i storleken. Han är ung och oförståndig och då blir det lätt lite tokigt. Jag skulle råda er att inte ha för höga krav på honom än. Ta det viktigaste och fokusera på detta, men var inte för sträng. Han har just blivit eller är på väg att bli könsmogen och har mycket hormoner i kroppen som ställer till det för honom.

Se till att motionera och aktivera lagom. Han är som sagt inte vuxen ännu, men kan behöva utlopp för sin enorma energi.

Ang att han inte lyfter benet, vissa hanhundar lyfter inte benet, andra gör det senare. Jag ahde en schäfer som aldrig gjorde det.

• Tjejen83

Tack för svar!
    Jo, vuxen är han ju inte än, det är man ju medveten om. Och detta är väl extra jobbigt med tanke på att alla hundar som funnits i familjen, har varit "lättskötta".
    Vi är inte vana vid just detta.
    Det känns hemskt att säga det, men ibland tror man att han bara är extremt dum i huvudet...han är fruktansvärt envis... Men samtidigt så är han ju underbart söt : )
    Som du säger, hormonerna spökar osv... Bara att fortsätta försöka...

• Tjejen83

Ja, i och med att jag inte bor där så vet jag ju inte alltid hur han aktiveras. Men vad jag iaf vet är att ute kastas det boll och frisbee, han leker men deras andra hund, han får söka, vilket han är jätteduktig på, han skulle bli en utomordentlig polishund. Han har tillgång till hela den stora, inhägnade trädgården, får springa hur mycket han vill.
    Inomhus har han ju sina ben eller leksak och givetvis sin hundkompis. Men hur mycket han än leker och springer så är han inte trött. Verkar ju inte som att han behöver mer, men man vet ju aldrig... Kanske skulle vara bättre att ta det lite lugnare. Men det störtsta problemet är ju ändå att han inte lyssnar det minsta...

• hundpuss

Har dina föräldrar funderat på en unghundskurs? Otroligt lärorikt! För alla hundar, stora som små, men även deras ägare.
    Instruktören kan då också se det hela "live" och ge tips och råd.

Mina föräldrars huskytik tuggade sönder halva huset när hon var runt ett år, dörrar, böcker, skor, dörrkarmar, lister, mattor, ja you name it...
    Vissa är väldigt jobbiga i den åldern, men det blir bättre, med rätt träning och aktivering.

Min hund började inte lyfta på benet förrän han var runt 10-12 månader, ibland sitter han fortfarande ner när han kissar, om han inte har något att kissa mot (tex på en öppen gräsplan)
    Det kan säkert vara individuellt hur tidigt/sent de kommer in i det där.

Som du själv skriver så är hunden uppe igen efter en power nap, men att springa av sig lite är inte mycket för att trötta ut en tonårings-schäfer.

En "riktig hundkurs" skulle vara mitt tips. En hund som är trött mentalt är mer trött än en hund som är trött av att ha jagat boll lite.

• köttbullelydnad

Hur aktiveras hunden och ligger det på rätt nivå? Är det för lätt tycker hunden det är tråkigt, är det för svårt blir hunden stressad av sitt misslyckande. De kanske ska ta och gå lite kurser? Bara för att man har haft rasen i många år betyder det inte att alla hundar fungerar likadant

• Labbematte
    Tjejen83 skrev 2009-11-27 18:34:30 följande:
    ute kastas det boll och frisbee, han leker men deras andra hund, han får söka, vilket han är jätteduktig på, han skulle bli en utomordentlig polishund. Han har tillgång till hela den stora, inhägnade trädgården, får springa hur mycket han vill.
    Det låter som massa stressande lek men ingen hjärngympa eller egentlig motion.

Har han fått OK på HD -och AD-röntgen så kan man börja cykla på skogsvägar (inte asfalt) om han inte kan vara lös i skogen.

Vad menar du med "söka"- letar han föremål eller människor?
    Utveckla så att det blir svårare- han behöver få använda nosen ordentligt. Öka liggtiden, lägg ut på större områden. Ha ordentliga regler för söket- lär in att leta inom vissa områden och lämna av ordentligt etc.

Och så självklart- se till att föräldrarna går kurser med honom. Finns hur mycket kul som helst. Ge dem en kurs i julklapp så ha de inget val
  • Labbematte
    Tjejen83 skrev 2009-11-27 18:34:30 följande:
    ute kastas det boll och frisbee, han leker men deras andra hund, han får söka, vilket han är jätteduktig på, han skulle bli en utomordentlig polishund. Han har tillgång till hela den stora, inhägnade trädgården, får springa hur mycket han vill.
    Det låter som massa stressande lek men ingen hjärngympa eller egentlig motion.

Har han fått OK på HD -och AD-röntgen så kan man börja cykla på skogsvägar (inte asfalt) om han inte kan vara lös i skogen.

Vad menar du med "söka"- letar han föremål eller människor?
    Utveckla så att det blir svårare- han behöver få använda nosen ordentligt. Öka liggtiden, lägg ut på större områden. Ha ordentliga regler för söket- lär in att leta inom vissa områden och lämna av ordentligt etc.

Och så självklart- se till att föräldrarna går kurser med honom. Finns hur mycket kul som helst. Ge dem en kurs i julklapp så ha de inget val
Svar på tråden Problem med en schäfer...