• Pearlisen

"Fredagsmys"

Jag undrar bara lite när ni började med fredagsmys till era små.
    Vad äter dom? Godis, chips, dricker läsk, festis?

Vår tjej på 2 år har fått festis och smakat på chips om vi varit borta. Hemma brukar hon få festis och kanske någon frukt/kaka/glass.

Men när tycker ni man kan börja ge chips och godis?

Sambon och jag väntar tills vår dotter har gått och lagt sig innan vi tar fram sånt som vi inte tycker hon ska äta, men nu har hon börjat bli så pass stor att hon är uppe med oss lite längre ibland, och det vore ju mysigt om hon kunde få äta det vi gör då. Jag är kluven. vill inte börja för tidigt med det.

Tack på förhand

• Svar på tråden "Fredagsmys"
  • ElinOlsson

Popcorn kanske? Det tycker jag är ok. Då kan man ju t.o.m. utesluta saltet.
    Sen om det inte ens blir varje fredag, så tycker inte jag det är nåt farligt. Det beror ju helt på mängden hon äter också.

Klart tösen ska va med på fredagsmyyyyyyys!

• Ullis 10

Vi ger ju det - men våra barn är uppe länge om kvällarna:).

• gbgumman

Vår tjej är 2 år och tre månader och varit en chipsprinsessa i säkert ett år. Men vi har storebror så hon gör som han.

• Ullis 10

Samma här - storebror:)!

• Schnooglewookiemush

Dröjer nog några år tills vi börjar med det, sonen är 1 år och 8 månader nu.

• Disela

Vår tjej på 2½ får äta chips. Men hon vill bara ha vatten att dricka.

• Yosa

Gör som storasyster. Så han har fått godis och popcorn och salta pinnar tidigt. Han älskar "Innar" (=Pinnar)

• Pearlisen

Vår tjej är inte så väldigt förtjust i gottisgrejer. Hon har fått smaka pinnar oxå (glömde bort) men dom spottar hon.
    Popcorn tycker jag är lite läskigt med skalen.
    När hon var mindre åt hon ganska ofta Majsbågar, men hon har tröttnat på dom tror jag.

• Pearlisen

jajust, hon har smakat choklad från sin kusin. (han tjuvstartade sin chokladkalender) det tyckte hon var gott. men är det så bra med choklad tycker ni?

• Disela
    Pearlisen skrev 2009-11-27 19:29:43 följande:
    jajust, hon har smakat choklad från sin kusin. (han tjuvstartade sin chokladkalender) det tyckte hon var gott. men är det så bra med choklad tycker ni?
    nja, choklad är det ju massor av socker i. Om det är det man vill undvika.
  • lejonkungen

Vår son är 3 1/2 och vi har haft fredagsmys i ca 2 månader nu. Vi dricker saft och äter oftast popcorn, ibland glass eller kex.  Vi har fortfarande inte börjat med godis, han har aldrig smakat chips heller. Vi börjar dock känna att det kanske börjar bli dags för honom att få smaka även sådant snart. Vi börjar vårt fredagsmys vid 18 eftersom han går och lägger sig vid 19-19.30.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Leo ♥¸.?°´¯) ♥
  • Ullis 10

Mina är 3 och 7, vi tar fram snask o chips o nåt gott att dricka vid åtta när idol börjar! Mys!

• Ullis 10
    Disela skrev 2009-11-27 19:31:50 följande:
    nja, choklad är det ju massor av socker i. Om det är det man vill undvika.
    Vi gör ju inte det (undviker det). Allt är ok att njutas av i rimlig mån här!
  • SandraLinnea

Min dotter som är 14 månader äter majskrokar och vindruvor :) Till det vill hon ha vatten.

• Zelmania

Min knodd fredagsmyser inte än men jag äter massor med frukt när jag fredagsmyser =)

• Josefina

Barn på 7,6 och 1.5 år :) Fredagsmyset består av tacos(helst varje fredag om barnen får välja varje gång) och sen popcorn eller ostbågar och vatten eller min hemmgjorda vinbärssaft. Det har inte ngt med att göra att de inte får dricka läsk, de tycker bara inte om det utan vatten m citron i är det godaste de vet. Och jag klagar inte :)
    Jag har inte börjat m fredagsmys förens i sommras, och då var ju de två största rätt stora. Lilltjejen myser ju så klart hon med.

• tebax

doppa morötter och gurka i en god dipp. Då kan hon ju vara med i köket och förbereda det också. Det brukar nog uppskattas. Det är ju både nyttigt och gott. Chips är ju väldigt salt. Men det är nog inte "farligt" om du ger det lite då och då.

• HopeNeverFades

om man väljer att ge godis säger tandläkaren att det bästa man kan ge är choklad. det fastnar inte i tänderna och "sköljs" snabbt ur munnen även om det blir som en "gegga". dvs choklad är "bra godis" för tänderna.

• Anna U 77

Reklam är läskigt, vår tjej, knappt 2,5 år tjoar glatt att hon vill ha fredagsmys i soffan när vi går förbi chips hyllan i affären ;)
    Hon får äta chips när vi har gäster och hon är uppe senare än vanligt, tycker även om salta pinnar och grönsaker med dipp. Vindruvor och torkad frukt älskar hon :) Dock har jag hört att det för tändernas skull egentligen är bättre att äta choklad än exempelvis russin eftersom russin fastnar i tänderna vilket inte choklad gör. Hon får väldigt sällan godis och aldrig läsk typ coca cola.

• Izze

Fredagsmys går bort hos oss. Vi har snacks ibland men det är när vi blir sugna, oavsett om det är en fredag eller tisdag. Vår dotter på drygt 2 har fått poppcorn ibland och Mer att dricka.

Svar på tråden "Fredagsmys"