• Anonym

2-åring med två hål i tänderna.

Min dotter på 2 år har nu fått två hål i sina tänder. En i underkäken och en i överkäken. Det är inga stora och hon verkar inte störas utav dom när hon äter eller dricker.

Jag borstar hennes tänder noga morgon och kväll. Bara godis på Fredagar eller Lördagar.
    Däremot är det ju så att jag ammar henne fortfarande. Innan hon somnar och ibland kan hon komma in i vårat rum på natten utan att vi märker det för att hon vill ha tutten.
    Jag vet inte vad jag ska göra för att sluta? För jag antar väl att det är där felet ligger?

Hur ska jag få henne och sluta känna det här tuttbehovet?
    Jag behöver verkligen hjälp, för jag får verkligen jättedåligt samvete över detta. Jag känner mig jättehemsk!

Vi har pratat med FTV och fick prata med en hygienist och dom visste inte vad dom skulle göra och skulle kontakta oss igen om några månader.
    Ni med erfarenhet: Vad gör tandläkaren åt det tro? Låter man det vara tills hon tappar mjölktänderna om några eller fixar dom till det eller drar dom ut tanden?

Hjälp!!!

• Svar på tråden 2-åring med två hål i tänderna.
  • Anonym
    Suri skrev 2009-11-27 23:43:40 följande:
    www.alltombarn.se/bebis/7-myter-om-amning-1.2...Längst ner på sidan står det att det är en myt att amning orsakar karies. Jag blev lite nyfiken eftersom jag själv ammar ett barn med tänder. Hittade andra sidor där det också stod att det är många faktorer som spelar in.Finns det inte andra saker/matvanor som kan orsaka karies hos din dotter? Småäter hon annat? Dricker hon saft/juice? Ärftlighet?
    Ja, hon får ju saft/juice vid vissa tillfällen. Ibland till middag händer det att vi dricker juice.
    Jag som liten (2-3 år) fick laga en tand pga hål. Om det berodde på dåliga matvanor eller ärftlighet från mina föräldrar vet jag inte.
  • Anonym

Ehh.. Det är nog INTE amningens fel.. Läs på amningshjälpens hemsida.
    När de ammar så tar de grepp så lixom tungan ligger över tänderna, så mjölken rinner typ ne ri halsen direkt.
    De ligger ju int edirekt o silar den mellan tänderna fram o tillbaka.
    FTV har för "gammeldags syn" på det..
    Jag ammade tills dottern var över tre, och de tjatade om att jag skulle sluta? Men det bästa för MAGEN är att äta fler gånger men mindre mängd egentligen.
    Hon hade "värre tänder" sen för hon hade börjat med nappen, så tänderna "står utåt" men DET sa de inget om..
    De sa inget innan de fick veta att hon fof ammade heller utan bara höll på o skicka hem oss..
    Har en pojke i min närhet som bet på ngt så han fick hål på två framtänder, en nere och den uppe på samma ställe lixom. Det hade gått typ "flisor" ur där..

• Anonym
    SmåläningsMamman skrev 2009-11-27 23:44:20 följande:
    hålen lagas troligen då de kan faktiskt gå ner i de permanenta sen. Men undrar om det verkligen e så farligt med att amma på natten. gjort det på båda mina länge o ingen skada vad vi märkt eller bvc/tandläkaren. Har bvc/tandläkaren sagt att det e nattmålen som e gjort skadan? Tänkte tanken att hon kankse har dåliga tänder helt enkelt bara som lätt går hål iallafall...
    Vi pratade som sagt med tandhygienisten på FTV och hon frågade om våran dotter får mycket sötsaker och vi sa att det är bara på helgerna, men att hon fortfarande nattammas. Och hon sa att jag ska försöka undvika att göra det för det är inte bra.
    Men som sagt.. Det är svårt. Jag får väl åka iväg nån helg och se om hon kan vänja av sig. Annars vet jag inte vad jag ska göra.
  • Anonym (Sus)
    Anonym skrev 2009-11-27 23:41:36 följande:
    Hon får frukost (mannagrynsvälling, en smörgås med ost och gurka och ett glas mjölk), en frukt däremellan nån timme innan lunch, lunch, mellis (två smörgåsar och ett - två glas mjölk) middag, kvällsfika om hon vill ha (en smörgås, lite yougurt ibland och mjölk) Sen är det så att hon kan inte somna utan bröstet. Hon blir helt aktiv och kan hålla igång i två timmar! Får hon inte som hon vill så skriker och gapar hon förstås och det står jag ut med, men inte våra grannar som kommer upp och klagar för jämnan.Detta är verkligen skitjobbigt och jag känner mig jättehemsk som förälder!
    Jag försår din stress och press över att din dotter inte vill/kan somna utan bröstet. Jag har en son på 1,5 som också ammas. Tidigare kunde han endast somna då jag ammade men nu har vi kört 5-minutersmetoden sedan i måndags och han somnar nu inom 5 minuter efter vi nattat honom. Han vaknar en gång under natten så vi tar över honom till vår säng men då håller jag mig från att amma honom. När han somnar ännu lättare i sinom tid ska jag skippa att amma honom när han ska vila middag med.
    Men visst är det säkert mjölksockret som är boven i dramat, jag är lite orolig över detta för vår son med.

Hoppas det löser sig för er! Och du, ha inte dåligt samvete!! :)
    Lycka till!
  • Anonym

Försök undvika saft/juice till maten. Ge mjölk eller vatten istället. Det är mycket syra i juice som fräter på tänderna.

• Suri
    Anonym skrev 2009-11-27 23:45:55 följande:
    Ja, hon får ju saft/juice vid vissa tillfällen. Ibland till middag händer det att vi dricker juice. Jag som liten (2-3 år) fick laga en tand pga hål. Om det berodde på dåliga matvanor eller ärftlighet från mina föräldrar vet jag inte.
    Hon verkar ju inte småäta direkt heller. Vad jobbigt för er. Men det finns små barn med karies som inte ammas. Min kompis ena son har haft jättemycket hål. Lillebror har inga. De säger att det är en kombination av dålig emalj och något med saliven. Han äter bra och de borstar noga. Som de gör med sin andra son som inte har några hål.

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete för att du nattammar. Det är ju faktiskt något som är väldigt nyttigt för ditt barn jämfört med mycket annat hon stoppar i sig. Så tänker jag själv.
    Juice fräter jättemycket på tänderna så det ska ni nog sluta med. Det verkar som att när tandläkare får reda på att barnet fortfarande ammas så struntar de att leta efter andra orsaker till karies.
  • Anonym
    SmåläningsMamman skrev 2009-11-27 23:44:20 följande:
    hålen lagas troligen då de kan faktiskt gå ner i de permanenta sen. Men undrar om det verkligen e så farligt med att amma på natten. gjort det på båda mina länge o ingen skada vad vi märkt eller bvc/tandläkaren. Har bvc/tandläkaren sagt att det e nattmålen som e gjort skadan? Tänkte tanken att hon kankse har dåliga tänder helt enkelt bara som lätt går hål iallafall...
    Gör man det på så små? Eller ja, dum fråga kanske..
    Men hur blir det då med bedövning? Sövs barnet ner?
    Det låter läskigt isåfall. Usch!
  • Marma
    Anonym skrev 2009-11-27 23:48:15 följande:
    Vi pratade som sagt med tandhygienisten på FTV och hon frågade om våran dotter får mycket sötsaker och vi sa att det är bara på helgerna, men att hon fortfarande nattammas. Och hon sa att jag ska försöka undvika att göra det för det är inte bra.Men som sagt.. Det är svårt. Jag får väl åka iväg nån helg och se om hon kan vänja av sig. Annars vet jag inte vad jag ska göra.
    tycker fortfrande konstigt att de sagt att det e ammningens fel. För jag tror inte det o som nån sa gå in på ammningshjälpenshemsida. Kan finnas många andledningar varför hon fått dom hålen, som nån sa bitit i nåt hårt, född med dåliga tänder osv. Men ska du sluta förbered henne helt enkelt att idag ska vi sluta med ammning(eller vad ni kallar det) o förbered dig på lite bråk från henne.
    När jag ammade så sa det inget att det kunde vara skadligt tex, de sa att det bara var bra o inte alls skadligt på nåt sätt...
  • Anonym

ts
    FTV vet inte ett skit om sambandet mellan nattamning och hål i tänder, de frågar enbart de föräldrar vars barn har hål i tänderna ang. ammning, men egentligen borde de givetvis fråga alla ang. ammning för att se ett sammband.
    vill du fortsätta amma så gör det utan dåligt samvete. skulle jag dra in på något så skulle det nog vara sötsakerna, helt och hållet. inte ens på helgen. hon är 2 år och har inget "behov" av godis öht.

vad använder ni för tandkräm?

• Anonym
    Suri skrev 2009-11-27 23:56:34 följande:
    Hon verkar ju inte småäta direkt heller. Vad jobbigt för er. Men det finns små barn med karies som inte ammas. Min kompis ena son har haft jättemycket hål. Lillebror har inga. De säger att det är en kombination av dålig emalj och något med saliven. Han äter bra och de borstar noga. Som de gör med sin andra son som inte har några hål.Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete för att du nattammar. Det är ju faktiskt något som är väldigt nyttigt för ditt barn jämfört med mycket annat hon stoppar i sig. Så tänker jag själv. Juice fräter jättemycket på tänderna så det ska ni nog sluta med. Det verkar som att när tandläkare får reda på att barnet fortfarande ammas så struntar de att leta efter andra orsaker till karies.
    Oj. Hur gammal är hennes son som har haft mycket hål?

Ja, jag får nog börja bli mer nogrann med drycker till måltiderna, sen får jag nog ringa tillbaka till FTV på måndag så jag kan få träffa en tandhygienist igen.
  • Marma
    Anonym skrev 2009-11-27 23:56:58 följande:
    Gör man det på så små? Eller ja, dum fråga kanske..Men hur blir det då med bedövning? Sövs barnet ner?Det låter läskigt isåfall. Usch!
    vet inte exakt med hål nu men bara lärt mig att hålen kan gå från mjölktänder till permanetna sen. När min skulle dra ut en tand så fick han bedövning i rumpan helt enkelt (han var drygt 2år då) så han blev typ groggy/full. Barnet ska enligt tandläkaren inte komma ihåg nåt men nu min skrämselproaganda :-P min son kommer ihåg att de drog ut tanden o att det gjorde ont osv så nu han skiträdd för tandläkaren....så får se hur det blir nu, sist skrev han konstant o läkaren fattade inte varför (samma som drog ut tanden då)
    Så bedövningen inga större grej o undrar ifall de inte kan göra det ganska smidigt med småbarn om de verkligen vill.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-27 23:57:29 följande:
    tsFTV vet inte ett skit om sambandet mellan nattamning och hål i tänder, de frågar enbart de föräldrar vars barn har hål i tänderna ang. ammning, men egentligen borde de givetvis fråga alla ang. ammning för att se ett sammband.vill du fortsätta amma så gör det utan dåligt samvete. skulle jag dra in på något så skulle det nog vara sötsakerna, helt och hållet. inte ens på helgen. hon är 2 år och har inget "behov" av godis öht.vad använder ni för tandkräm?
    Vi använder antingen Sensodyns barntandkräm (med bamsetryck på.) Tror den heter så? Eller så kör vi med Ica's egna barntandkräm.
  • Suri
    Anonym skrev 2009-11-28 00:00:48 följande:
    Oj. Hur gammal är hennes son som har haft mycket hål? Ja, jag får nog börja bli mer nogrann med drycker till måltiderna, sen får jag nog ringa tillbaka till FTV på måndag så jag kan få träffa en tandhygienist igen.
    Nu är han 9 och har fortfarnde väldigt lätt för att få hål. De är supernoga med hans tänder och jag lovar att han inte nattammas längre
  • livet leker
    Anonym skrev 2009-11-28 00:03:37 följande:
    Vi använder antingen Sensodyns barntandkräm (med bamsetryck på.) Tror den heter så? Eller så kör vi med Ica's egna barntandkräm.
    tänk på att det är viktigt att barnet inte ska svälja flour, det är bra för tänderna men ett gift för kroppen, en tandkrämstub innehåller tillräckligt i mängd för att döda ett spädbarn berättade min dotters tandläkare.
  • Anatha

Jag tycker ni ska ta dottern till en andra gtandläkare för att få ett andra utlåtande. Jag har hört skräckhistorier om tandläkare som har hittat massa hål på barn som vid ett andra utlåtande visar sig inte vara något alls.

Sen tycker jag att ni ska tala om för era grannar att en tvååring kan föra liv och att de får gilla läget. Jag tror inte det finns något fall där klagande grannar ens fått lite rätt när de gnällt på de ljud som små barn gör. Barn låter och det är ok även i flerbostadshus.

• Anonym

Min son är 3 år och han har hål i nästan varje tand på överkäken,
    framtänderna börjar bli svarta o ruttna bort.. :S
    Han nattammades fram till 3 veckor sedan, då jag fått höra att det är
    pga det han fått så många hål..
    äter inte mycket sött, men tyvär mycket frukt..
    hans morfar har jätte dåliga tänder,
    hans kusin har jätte dåliga tänder..
    Och han har alltid haft dålig andedräkt, surt saliv antar jag,,
    vi är noga med bortsning men endå har han så många hål..

• livet leker
    Anonym skrev 2009-11-30 00:21:35 följande:
    Min son är 3 år och han har hål i nästan varje tand på överkäken, framtänderna börjar bli svarta o ruttna bort.. :S Han nattammades fram till 3 veckor sedan, då jag fått höra att det är pga det han fått så många hål.. äter inte mycket sött, men tyvär mycket frukt.. hans morfar har jätte dåliga tänder, hans kusin har jätte dåliga tänder.. Och han har alltid haft dålig andedräkt, surt saliv antar jag,, vi är noga med bortsning men endå har han så många hål..
    Läs mera om syra-bas balansen (googla) geom att tänka på vad man äter kan det hjälpa honom och tänderna blir bättre!
  • Anonym

Vår doter är 3 år och hade 2 ganska stora hål när vi var på rutinkontrollen. Vi har alltid varit noga med tandborstning och hon har inte ätitionödigt mycket sött osv men hål fick hon tyvärr ändå. ;-( Tandläkaren berättade att hon har en sk "störning" på sin emalj som uppkommerredan under fosterstadiet som gör den för porös och inte så stark som emaljen annars ska vara, sk hypoplasmi (tror jag det hette {#lang_emotions_undecided}) Kändes trist att hon skulle tvingas genomlida tandlagning så tidigt och jag var rädd att det skulle leda till tandläkareskräck men vår tandläkare var sååå duktig för att inte tala om dottern som låg och gapade trots att tårarna rann på henne ;-( Gjorde så ont i mammahjärtat. Nu får hon flourtabletter varje kväll samt att hon oftare blir kallad till sk flourlackering för att försöka hjälpa till att stärka emaljen lite. Har vi tur är det bara mjölktänderna som är drabbade men det kan tyvärr påverka de permanenta tänderna också tydligen. Kanske något att fråga om ni som har småttingar ed hål i tänderna?

• Anonym

Var verkligen intressant för mig att läsa den här tråden och jag fick en tankeställare...

Min flicka är 3 år och brukar sitta och borsta tänderna själv...jag försöker hjälpa till men hon vägrar ofta och jag får hålla i  henne hårt...inge kul alls...och ibland ger jag upp...bättre att hon borstar lite själv än inget alls...

När hon borstar själv så ska hon borsta snappt hon har sett på pippi att dom gjorde så där...så det låter...

Är rädd att hon ska skada emaljen på sina tänder om hon borstar för hårt. (jag har gjort så på mina egna tänder och fått en emaljskada)

Men sen är det så här ...att min envisa granne kommer och ger henne godis jätte ofta och jag har sagt vänligt  ifrån men hon räcker fram godiset till henne innan jag hinner göra något....

Efter jag läst i tråden nu så kommer jag vara mycket bestämd med att hon inte ska äta mycket godis eller sött. (har varit noga med det ,men jag får höra komentarer att jamen lite godis gör väl inget och hon får ju nya tänder sedan m.m)

Och jag har tyvärr  hoppat över någon kväll med borstningen då hon hunnit somna efter vällingen som hon alltid dricker innan hon somnar.

Men nu ska jagvara jätte noga...inget godis,kakor,julmust förejul...

Men tyvärr fick hon en chokladkalender av grannen också så då blir det ju den chokladbiten varje morgon *tycker inte om* (borstar tänderna efteråt)

Trodde inte så små barn kunde får hål i tänderna...tänkte mer på att inte ge henne dåliga godisvanor och så...inte så jätte mycket på tänderna....( tänkte att hon inte fått dom permanenta tänderna än) men nu gör jag verkligen det.

Verkligen bra med fl där man kommer till insikt och får tankeställare om saker och ting genom att läsa i trådarna här...

Svar på tråden 2-åring med två hål i tänderna.