• pop77

3-punkts elle 5-punkts bälte?

Hej!

Kolla lite på bilbarnstolar till vår kommande bebis. Och vad jag förstår så finns det både 3-punkts och 5-punkts bälte att välja mellan. Vad ska man ta? Kan ni rekomendera en bra bilstol. Tack på förhand.

• Svar på tråden 3-punkts elle 5-punkts bälte?
  • lottan81

Dom är lika bra (enligt babyproffsen) = lika säkra om det skulle hända något.
    Skillnaden är mera att i 5 punkt kan du inte alls röra sig men du kan det lite grann i 3 punkts.
    Så har dom förklarat detta för mig, så de ska inte vara så stor skillnad med andra ord.

• cicci85

Jag valde 5-punktssele. En Akta Graco Logico S med bas, supernöjd!

• kakdeg

Jag tror att vi väljer mellan Acta Graco Logico och Brio primo. Den första är väl 5-punkt och den andra 3. Var osäker på om det var bättre med 5!
    Men om 3 är lika bra så kan väl Brio Primo vara ett bra alternativ eftersom den är billigare och kanske lite lättare att bära runt på, mindre skrymmande eller?

• lottan81
    kakdeg skrev 2009-11-28 23:29:42 följande:
    Jag tror att vi väljer mellan Acta Graco Logico och Brio primo. Den första är väl 5-punkt och den andra 3. Var osäker på om det var bättre med 5! Men om 3 är lika bra så kan väl Brio Primo vara ett bra alternativ eftersom den är billigare och kanske lite lättare att bära runt på, mindre skrymmande eller?
    Ur säkerhets synpunkt är dom precis lika bra.
    Så där tycker jag att du ska gå på den som känns bäst o hålla i/ta i o ur.
    Jo den verkar vara lättare o bära runt på än den andra men har du testat o bära på dessa modeller i affären?
    Du kanske tycker helt annorlunda om du provar dessa modeller.
  • kakdeg

nej jag har bara sett på dom. ska göra det nästa gång! det börjar dra ihop sig nu =)
    är det 2010-årsmodeller man köper nu i butikerna? kanske man kan köpa 09-modeller på rea efter jul eller har de redan sålt ut dem?

• mammaNena

jag SKULLE valt en acta igen, en likadan som vi hade till vår dotter (dock uppdaterad i färg och modell) men när han i affären visade hur mycket bättre britax basen satt i bilen, gentemot actas, så valde vi att byta märke. + att britaxen har ett väldigt smidigt system när man ska höja bältet. finns 8 steg och man behöver inte koppla loss och dra om bältet som på en acta, utan det sitter en "mojäng" bak på stolen som man flyttar upp och ner.

• mimspims

Vi valde mellan en Brio Primo med bas och en Britax babysafe plus med bas. Britaxen kändes helt klart mycket säkrare, den har ju också 5 punktsbälte så det blev den. Än sålänge är vi nöjda med valet men vi har ju inte hunnit använda den ännu :)

• lottan81
    kakdeg skrev 2009-11-29 15:23:28 följande:
    nej jag har bara sett på dom. ska göra det nästa gång! det börjar dra ihop sig nu =) är det 2010-årsmodeller man köper nu i butikerna? kanske man kan köpa 09-modeller på rea efter jul eller har de redan sålt ut dem?
    Jag vet inte vilken årsmodell som säljer nu i butikerna men vet att vissa har rea redan nu på stolarna.
    Men man kan ju tycka att de borde va som både bilar o vagnar = 2010 modellen kommer på hösten.
    Själv ska vi köpa våran efter jul /januari, o jag va såå säker på att välja en duo logic2 men den blir det nog inte.
    Visst den e bra men den verkar ej lika stadig o bära o klumpigare än andra modeller.
    Sen kan man ju i o för sig ha den till 18kg men nja som de ser ut nu blir det nog en annan men vilken vet jag inte ännu.
    Ska kolla / känna på de modeller som finns 1 gång till innan jag bestämmer mig för vilken de blir.
  • kakdeg

vad kostar britax babysafe plus med bas?

vi ska iallafall använda bas, bältad eller isofix, det verkar ju väldigt smidigt!

Svar på tråden 3-punkts elle 5-punkts bälte?