Inlägg från: Anonym (Läpparna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läpparna)

Blygdläppsförminskning

Anonym skrev 2009-11-29 19:44:36 följande:
    Precis jag orkade inte ta den diskussionen alls ,är inte speciellt rik av mig men de är värt varje krona för min del ändå, vill käna mig ekväm med min egen kropp oh kunna stå i allmänna duschar utan att må psykiskt dåligt.De sitter mycke kvar i ett gammal förhållande jag hade med. Då va jag kanske 22år och min pojkvän då som jag hade snacka alltid illa om sitt ex hur ful och äcklig hon va mellan benen för att hennes hängde lite utanför och jag va så fiiiin,då hade jag inte så utan de kom några år senare väldigt fort och innan jag varit gravid med, så har en vän till mig tagit upp det me hur äckligt det är med stora blygläppar på tjejer och säger att det är onormalt och aldrig sätt någon ha det för och att det är säkert bara utvecklingstörda som har så osv,hon har då inte sätt mitt då men jag säger inget MEN blir mycket irriterad på hennes syn på det hela.
    Usch, förstår hur de menar. Nu när du säger det har jag varit med om nåt liknande. Jag var 16 och tittade i en Veckorevyn-tidning med min bästa kompis. De hade ett repotage om hur olika utseenden musar kunde ha. Min bästis pekade på en bild på en tjej som hade en inre blygdläpp som hängde utanför det yttre och sa "fy fan vad det där är äckligt". Plötsligt fick jag väl då svart på vitt att mina egna äckelkänslor var bekräftade.
  • Anonym (Läpparna)
    Anonym skrev 2009-11-30 09:29:20 följande:
    Ts! jag gjorde lokalbedövning,de dumma med att göra det är att dom sväller upp då så de är därför det lätt blir så att de kan ta för lite som de gjorde på mig.Jag har för mycket kontrollbehov för att bli sövd, speciellt när de fixar en där nere så är man extra vaksam.Jag kan skriva här till dig när jag kommer hem så får vi se hur ont jag har
    I början när jag läste om den här op:en (för x antal år sedan) så var det i princip bara lokalbedövning som gällde. Men sen kom det du beskriver fram... tråkigt att det hände just dig. Men tur att de inte tog för mycket - då går det ju inte att göra om!

Jag var jäkligt nervös inför narkosen. Tycker, precis som du, att det är otäckt att tappa kontrollen över min kropp. Men jag försökte även tänka mig in i att göra op:en i lokalbedövning och insåg att det nog är ganska otäckt att höra varje steg, men inte kunna se, känna eller göra någonting. Berätta! Var det inte superläskigt att ligga vaken när de grejade?

Du får hemskt gärna skriva hur du känner dig efter operation nr 2!! :)
  • Anonym (Läpparna)

Anonym (Lila) skrev 2009-11-30 10:08:54 följande:

Jag vill göra en sån op efter jag fött mitt 3:e barn. Jag har fått megastora inre läppar eftter förloss/graviditet och jag är bara 23 år. De gör dessutom ont, fastnar i trosskydd, klias och svids eftersom de gnussas emot trosan osv.Får man det betalt av landstinget då?
    Det tror jag allt du kan få! Men som jag sagt tidigare, om du har möjlighet, kontakta en privat gyn för remiss eftersom de är mindre fyrkantiga. Min privata gyn skickade mig till ett privat sjukhus (båda var dock knutna till landstinget), just för att minimera risken att få ett nej.

Men berätta allt det du skrivit här, och överdriv hellre än att släta över!
  • Anonym (Läpparna)
    Anonym skrev 2009-11-30 19:43:47 följande:
    Hej Ts! Kliniken jag gjort på är väldigt trevliga så att göra lokat känns inte jobbigt alls,dom är så naturliga och mjuka,trevliga så de känns bättre en att sitta i gynstolen på vanliga kontroller, bedövningen hade jag glömt bort hyur j-vla ont de gör ,fick 3 olika smärtstillande innan + stecolid men de gjorde fruktansvärt ont ändå,jag berättade för min kirug om dig att du måste vänta 8v på återbesöket och han tyckte de lät väldigt länge och frågade mig vilken klinik du gjort din på? men de visste jag ju inte,min kirurg äger den äldsta plastik kliniken i sthlm. Jag frågade dessutom om salvan du fick om jag kunde få sådan men de får man inte i förebyggande syfte utan bara om man får jätte ont som du då.En sålänge så svider de bara och stramar,har också kikat med spegel nu och de som de tog mest på är jätte uppsvälld som att stygnen ska spricka upp när somhelst,ser lite otäckt ut,medans den de tog mindre på är knappt irriterad alls.Jag frågade också hur vanligt de är med dessa op och de görs tydligen mer och mer,de har ökat radikalt senaste 2åren sa dom,dom gör intimkirurgi minst 3ggr i veckan och ålderna på patienterna varjerar mycke också.De började tydligen öka samtidigt som jag gjorde min första -06.Själv har jag då INTE erättat för någon om detta... de är för intimt och känsligt ämne för mig och anser att de är inget som någon annan har något med att göra,mitt intima är mitt.Jag tycker man känner sig renare där nere efter förminskningen dessutom inte lika utsatt för svamp mm.
    Oj! Vad gullig du är som kollar upp saker åt mig :) Känns ju lite oroväckande att jag får vänta så länge på återbesök.... men får väl hålla koll på det själv helt själv. Läser till sjuksköterska så helt okunning är jag ju inte... 10 dagar! Gud vad skönt, började bli inställd på två-tre veckor... Men du är alltså inte alls blå då? Skönt att du slipper ha så ont som jag. Synd med Xylocaingelén att den ska vara så svår att få tag på. Vet inte hur jag hade klarat mig utan den. Jag har bara berättat för min sambo att jag gjort detta. Mina två bästa kompisar vet om att jag gjort en operation, men inte var. Känns skönt att de respekterar att jag inte vill säga, men ändå stöttar mig. Är på ett sjukhus och har praktik nu. Det är kämpigt att dölja smärtan där. Mina tabl och gel hjälper iofs jäkligt bra. Men jag går nästan haltande och ganska långsamt. Sätter och reser jättelångsamt osv. Trots det har ingen frågat. En kurskamrat har frågat om jag har ont, men inte varför.

Är du sjukskriven?
    Fick du medicin utskriven?
    (förutom gel fick jag Arcoxia (smärtis) och Antibiotika)
  • Anonym (Läpparna)

Anonym (Lila) skrev 2009-11-30 19:31:19 följande:

Ja för det är ju ingen skönhetsop. det handlar om utan om att jag har ont utav det. Visst blir det "snyggare", men hur viktigt är det att se snygg ut jämfört med bekvämlighet när vi snacka om fittan liksom:D
    Klart bekvämligheten är viktig, men för mig är det nog lika viktigt med utseendet då jag skämdes så... Känns plötsligt helt naturligt att stå naken framför min sambo. Nu behöver jag inte hålla för, bli röd om kinderna och vädjande be honom sluta titta på mig.

Han tycker att jag är knäpp, och jag håller nog med honom
  • Anonym (Läpparna)
    Anonym skrev 2009-12-01 18:45:34 följande:
    Men alltså jag har inte ont alls,de hade jag inte sist heller,de kliar bara mycket som jag skulle ha en kraftig svampinfektion så jag behöver bara alvedon men behöver inte de heller,och de sa att de är ovanligt att man får ont,kan de inte va så att du har en infektion där nu då? Hur tvättar du dig? för du ska bara tvätta med vatten.Ena sidan är jag rätt så blå på men andra inget alls,löder några droppar idag bara. Trodde inte jag skulle kuna sitta eller stå men jag känner knappt av min op alls.
    Nä, ser verkligen inte ut som nån infektion. Jag tvättar med intimtvål och vatten använder en engångshandske när jag är där ner och tvättar och smörjer. Tvålen och handsken håller bakterierna borta så gott det går. Men vad som bidrar mest till smärtan tror jag som sagt är stygnen kring klitoris. Men inte konstigt att man är extra känslig där... sedan har jag några stygn längst bak närmast rumpan också. Det området är också lite känsligt. Området där emellan, är inte alls särsklit ömt och inte det blåaste heller. Kanske har du bara gjort en ektomi där?
  • Anonym (Läpparna)
    Anonym skrev 2009-12-01 18:55:04 följande:
    Blir dom ännu längre efter en förlossning??
    Mycket kan hända med ditt kön efter en förlossning vettu!
  • Anonym (Läpparna)

Anonym (usch) skrev 2009-12-01 18:52:31 följande:

åh vilken intressant tråd..Jag har långa blygdläppar.. Ena hänger några cm utanför och andra är lite mindre men hänger ändå ut.. För alltid "tjorva" för att de inte ska skava i trosan.. Får "föra undan" dem vid samlag.. Skäms för dem.. Lyckades knöka till dem ganska ok så de låg som en "bulle" innanför de yttre när jag var yngre. Efter jag fött barn går inte det.. Jag lider av detta plus hemska åderbråck på benen och har aldrig varit med mina barn på badhuset.. Det är jätte ledsamt.. Åderbråcken ska jag få fixat via Landstinget. Visste inte ens att det andra intima bekymret kunde gå att rätta till via Landstinget.. Jag kan inte cykla och jag har ofta sveda och obehagskänslor.. För att inte tala om sexlivet, känner mig så äcklig. Jag undrar om något tappat känseln efter en sådan här op (intim)?Det vore inte heller så roligt..
    Vad jag har hört så kan man råka ut för känselbortfall. Dels kan det bli en förhårdnad efter stygnen om det vill sig illa. Men området runt klitoris är känsligast. De flesta kirurgerna rör inte de området. Ett klitorislyft hade kanske gjort resultatet snyggare i vissa fall, men det är verkligen inte värt risken.

MEN detta är risker som jag läst mig till under 4 årstid. Inget av detta nämndes för mig inför op. Å andra sidan fick jag väldigt sparsamt med info. Jag brukar vara frågvis, men den här gången ville jag bara få det gjort :P
  • Anonym (Läpparna)
    Anonym skrev 2009-12-02 05:02:36 följande:
    Ts va är en ektomi då? denna gång ehövde jag ju inte ta bort lika mycket.Hoppas verkligen inte man får en förhårdnad på blygisrana,fy Jag har inte tappat känsel alls en sålänge.
    Förlåt :P En ektomi = bortagande av något.
    Idag hade knutarna på två stygn gått upp! Drog i den lilla tråden, rätt genom blygdläppen, och vips var dem borta. Är det så läkarn menar när han säger att stygnen "faller av utav sig själv"?
  • Anonym (Läpparna)
    Anonym skrev 2009-12-02 18:51:23 följande:
    Anonym (Läpparna) skrev 2009-12-02 18:03:31 följande:
    Ja typ fast du hjälpte till lite bara men va sköööönt för dig,va de på den sidan du hade mest besvär?jag ser bara några stygn på ens men jag vet att han bedöva och skar på båda..haha!Kännde mig så befriad när jag gick från min klinik,har väntat med 2 op i 2,5år och velat fram o tillbaka om jag skulle rätta till de eller inte,om de va värt pengarna ,kände verkligen att ÄNTLIGEN! Nu är de klart och jag ehöver nog nu aldrig skämmas eller tänka på de ,ödsla energi på att tänka på de hela. Har du pratat med koiniken om återbesöket eller avaktar du?
    Nej det var ju tyvärr inte det. Men men, nu vet jag ju att det inte så där jättelång tid kvar tills alla trådar bör vara borta. Tror bestämt ett par stycken till var borta i morse. Den blåfärgen har också börjat lägga sig nu, men de sipprar fortfarande ut lite blod vilket jag ogillar...

Pga att klitoris fortfarande är svullen och gör ont, kan jag inte gå i vanliga trosor som ligger mot könet. Fick två nät-trosor från sjukhuset som jag går omkring i tillsammans med lite för stora leggings eller pösiga byxor. Förr kunde jag inte gå naken då det kändes så otäckt med läpparna. Nu tycker jag det är hur skönt och luftigt som helst :D

Nja, jag kommer nog inte ringa och be om att få komma tidigare på återbesök. Vad ska dem kolla efter som jag inte redan ser? Om det har läkt fint? Vad gör dem om det inte har gjort det?

Fick du några generella direktiv om hur länge man ska avstå från vissa träningsformer, sex, badhus etc?
  • Anonym (Läpparna)
    Anonym skrev 2009-12-03 10:01:18 följande:
    Anonym (Läpparna) skrev 2009-12-03 08:40:57 följande:
    Jag kommer inte riktigt ihåg men de känns som de borde vara 3v typ,bättre att vänta några dagar extra så 3v känns bra ör min del.Ja snart är de över för dig,hur många dagar sen va de nu du gjorde din op?Får jag fråga vilken klinik ?
    Ja... jag tar nog det säkra före det osäkra. Ska va förskiktig fram till återbesöket tänkte jag, men vi får se. På sju veckor lär det ju hända mycket!
    Idag var det exakt en vecka sen! Gjorde op:en förra torsdagen alltså. På Täby Närsjukhus. Så i mitt fall skulle jag inte kalla det en klinik precis :)
    Vad hette din klinik?
  • Anonym (Läpparna)

Nu har det gått 15 dagar sedan operation. 16 stygn av 22 sitter fortfarande kvar... Och idag är första dagen jag klarat mig helt utan smärtstillande! Nu kliar det mest. Gör ont i vissa lägen, om jag sitter konstigt eller om jag pillar lite väl länge där nere. Igår försökte vi låta mig få en orgasm genom lite smekningar utan att röra stygnen- men, läpparna fylls ju med blod vid upphetsning, och ju närmare orgasm jag kom dessto ondare gjorde det. Så det blev inget. Vi gav upp :)

Du anonyma som jag skrivit med tidigare, hur går det för dig? Har du varit på återbesök? är dina stygn borta? Har det slutat klia?

• Anonym (Läpparna)

Men det var väl lite klantigt ;) Tur att du fick en ny så snart då! Hänger ena läppen fortfarande utanför då? Mina är inom de inre, men ena är lite mindre än den andra. Fast det gör inget. Jag är lite svullen tror jag, svårt att säga. För mig har det också varit värst på kvällarna, då kan det både klia och ömma. På morgonen kan det dock klia tills jag blir tokig! Så man kommer snabbt ur sängen och in på toa iaf ;)

• Anonym (Läpparna)
    Anonym skrev 2009-12-12 09:01:25 följande:
    Haha ja man springer till toa på morgonen ja den ena är utanför,alltså högst upp vid klitoris är de så,fattar inte va han läkaren sysslar med??? jag vet inte om de e så att de är för att jag har ett ärr där från förlossningen men då borde han sagt de.
    Nu har jag "bara" 14 av 22 stygn kvar! Skönt när det händer grejer... nu kan jag nästan torka mig normalt och inte bara dutta om du förstår hur jag menar.

Hur gick återbesöket? För inte missade du det väl igen? Vad sa läkaren?
  • Anonym (Läpparna)
    Anonym (usch) skrev 2009-12-28 19:28:42 följande:
    Syns ärren på de inre blygdläpparna mkt?Jag har hängläppar, har alltid känt mig ful och så skaver det.Ändå tvekar jag, är rädd att mista känslen osv.Jag har långt till Stockholm. Jag undrar om man klarar av att resa direkt efter op eller har man svårt att gå, sitta osv??
    Där råder det delade meningar! "anonym" som svarade dig hade inte så ont, medan jag som gjorde op:en ungefär samtidigt, hade läskigt ont! Fick morfin med mig hem, samt lokalbedövningssalva. Var sängliggandes i 3-4 dagar. sista dagen gick jag ut på en mycket långsam promenad á 200 m. det gick haltande framåt.

Så det är uppenbarligen olika! Men absolut värt besväret. Smärta går ju över, men blygdläppar som man vantrivs med, försvinner inte av sig självt.

Angående känseln, tror jag det är en sällsynt komplikation. Be kirurgen bara ta bort läpparna, och inte röra klitoris, så minskar risken ännu mera! Min kirurg var dock och skar bort hud runt klitoris, kan vara därför jag hade så rysligt ont, men känseln har jag allt kvar!
  • Anonym (Läpparna)
    Söta Nasse skrev 2010-01-13 10:22:02 följande:
    Jag har bokat tid för bröstförstoring 25 feb och tror att jag ska göra en blygläppsförminskning samtidigt. Ska till kirurgen på konsultation på fredag och ska ta upp det då. Borde ju få lite rabatt när jag gör det samtidigt som brösten. Är väl skönt att slippa ha en massa ont efteråt, då man får en massa starka saker pga brösten.Hoppas bara att jag får bra rabatt också.Mina är ganska långa, några cm och skaver och kliar och är i vägen vid sex. Inte så jäkla skönt när läpparna är på väg in liksom. Jag har även en del hud mellan snippan och anus som jag vill ha bort i samma veva, liksommbakre delen av blygläpparna eller det som binder ihop dem.Vore skönt att ta allt på en gång, då jag ändå lär vara förlamad pga brösten, men det kanske blir skitjobbigt då man är så begränsad pga brösten att man har svårt att göra rent ordentligt i början. får se vad kirurgen säger. Ska till proformaclinic i sthlm.
    Jag har två kompisar som gjort bröstförstoringar, ingen av dem var led av smärtan precis! Så i bästa fall kommer inte du heller göra det :)

• Anonym (Läpparna)
    Anonym (Vill_också) skrev 2010-02-03 22:06:09 följande:
    Hej hej. Jag lägger mig i här. :) Är 23 år och har stora funderingar på en förminskning. För mig handlar det om obehag och skav, inget annat. Har aldrig "förstått" att det är något onormalt att ha långa inre blygdläppar, men skönt är det inte. Visste knappt man kunde göra något åt det. Men, nu vet jag och vill göra.  Efter att ha läst tråden så har jag endast en fundering; hur sjukskriver man sig för en sån sak? Och vad säger man till sin chef? ;)
    Vad har du för jobb? Jag hade som sagt praktik som ssk på ett sjukhus. Mycket spring, lyft och konstiga arbetsställningar. Det var jobbigt, men det gick om man var försiktig, och saktade ner tempot trots att alla runt omkring stressade. Ingen på arb.platsen visste vad jag hade gjort. Min studentkompis visste att jag gjort ngn typ av operation, men inte vad (hon frågade inte heller) Men hon märkte väl att jag gick lite konstigt. Men som sagt. Ingen annan påpekade det!

Ang sjukskrivning sa den ssk jag talade med i telelfon innan op:en, att man högst brukade få vara hemma en vecka. Och för det behöver du ju ingen sjukskrivning, du kan lika gärna ha en vanlig virusinfektion som inte vill släppa. Skulle du behöva vara hemma längre, kan läkaren skriva ett sjukintyg där man inte uttalar sig om exakt vad det beror på. "Sjukskrives pga rörelsesvårigheter" etc. Tala med läkaren innan så ska du se att det blir det minsta problemet :)

Lycka till!
  • Anonym (Läpparna)

Okej, låter lite xtra tungt jämfört med mig. Men som du säkert har läst är det inte ens alla som har haft särskilt ont efter op:en. Verkar nästan bara vara jag som fick med mig morfin och lokalbedövning hem och var sängliggandes i 4 dagar. Men det var ju framförallt för att kirurgen var vid klitoris och skar. Där är ju känsligt. Annars kliar det mest. Men visst. Man får ju vara försiktig så att stygnen inte spricker... Nåja nog om det. Ja du kan prata med en vanlig gynekolog, men då får du föreberda dig på att verkligen förklara hur J*kla Bekymmersamt och jobbigt det här är för dig. "Du orkar inte mer och det har varit inte stort steg att ens komma hit och prata om det". Landstingen ÄR fyrkantiga och tror att man framförallt söker för estetiska skäl. Jag gick till en privat som var kopplad till landstinget. Kostade inte mer, men gyn dr:n var mer förstående. En annan grej som jag lärt mig efter både studier och av verkligheten är att du måste trycka på att du besväras i din vardag. Du kan inte cykla/rida/gå på spinning etc eftersom läpparna svullnar upp och gör så fruktansvärt ont. Jag sa att min dröm var att genomföra ett triathon, men att detta inte var möjligt pga av cyklingen :) Det var ingen lögn, men inget jag har som mål att göra till sommaren heller direkt...

• Anonym (Läpparna)
    Anonym (Vill_också) skrev 2010-02-07 00:22:52 följande:
    Haha okej.. Mitt problem e ju mer att jag alltid, för att ens kunna gå, måste "trycka" upp dem för att de inte ska skava när jag går. Detta gör jag tiotal gånger om dagen.. De borde väl räcka.. Annars får man väl som sagt lösa det på annat håll.. Ska nog ringa gyn redan på mån... Men jag går på regelbunda besök på gyn för jag o sambon försöker skaffa barn o jag har pco så.. kan man flika in det där kanske? Eller det kräver kanske en egen tidsbokning? :)
    Jag tycker det borde räcka. Men jag tror ändå du tjänar på att spä på lite extra...
    Du kan flika in det när du ändå är där!
  • Anonym (Läpparna)

Oj, ser att tråden levde vidare utan min vetskap :) är en periodare på FL så blev lite överaskad! Nu var det ju snart 3 år sedan jag gjorde min op och ar således svar på de funderingar jag hade när jag var mitt i det. Stygnen satt tre veckor ungefär, knutarna luckrades upp när området under läkt, så ag fick hjälpa till att dra ut dom med hjälp av pincett. Det var lite obehagligt, ja ;). Att jg tog bort skinn runt klitoris gjorde smärtan närre under läkningsperioden. Kunde inte ha vilka trosor som helst då jag var fruktansvärt öm och minst lilla som nuddade gjorde så ont så ont. När det blev dags att prova på att ha sex med killen igen, var det ett nytt underliv att lära känna för att få orgasm, men jag vande mig ganska snabbt. Är så glad att ag gjorde det! Mitt nakna liv ar verkligen blivit så mycket bättre

Svar på tråden Blygdläppsförminskning