Inlägg från: Rosahjärta |Visa alla inlägg
  • Rosahjärta

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

TACK för att du gjorde denna tråden !

jag hade ingen aning om detta .. och jag blir förbannad över att inte de på mvc INTE informerar om att man kan just klippa av den lite senare , och att de faktist är positivt och bättre för barnet .
    Jävla myndigheter...

• Rosahjärta
    abuelita skrev 2011-02-06 22:17:39 följande:
    Du behöver inte känna dig dum, det är nämligen inte så lätt att förstå  det här eftersom man blir  vilseledd av  papperet  om donation som delas ut  på mvc,  och när de inte berättar att  sen avnavling är det bästa för barnet och att man har rätt att begära det även i Göteborg ( så vitt jag vet har  alla övriga sjukhus slutat med det)

SEN avnavling är  alltså  bättre, både för   barnet  och  mamman. Men det går inte   att begära det om man ska donera  ”navelsträngsblod” .  Då krävs nämligen TIDIG  avnavling,   vilket  är ett   ingrepp i det naturliga födelseförloppet.  Då blir  ca  50% av barnets totala blodvolym blir kvar i moderkakan istället för att pulsera över till barnet. 

Även om du har skrivit på papper har du  rätt att  ångra  beslutet att donera  ditt barns  blod.  

I det här blogginlägget  (klicka på texten)  har jag försökt sammanfatta  vad tidig avnavling innebär. 
    skriver vi alla på ett storts papper på MVC ? ja är inte riktigt säker på om ja gjort de .. nu blev ja förvirrad ..
  • Rosahjärta
    abuelita skrev 2011-02-10 19:13:36 följande:

Så vitt jag vet delar  mvc-barnmorskorna  i Göteborgsområdet  ut  detta papper  till  alla gravida :

Varför vill vi ta vara på överblivet navelsträngsblod?

Bl.a. står det så här:   ” Eftersom blodet vi samlar in kommer från Ditt barn, behövs bägge vårdnadshavarnas samtycke” .

De har alltså förstått att blodet tillhör barnet och inte mamman. Det är därför   bägge vårdnadshavarna  måste skriva under .  De  struntar tydligen i att man måste vara 18 år och väga minst 50 kg för att få bli blodgivare.  De bryr sig  uppenbarligen inte heller om  att en blodgivare  får lämna högst 10% av sin totala blodvolym per  donationstillfälle. Nyfödda  lämnar  ju upp till 50% !!!

Och de  undanhåller föräldrarna  information om att tidig avnavling krävs för donation av navelsträngsblod och  att forskning visar att det är skadligt.  Istället skriver de så här:

”Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för  ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt.”

vet inte om du svara på min fråga där . blev bara förvirrad ... får alla en chans att skriva under sånt här papper ?
  • Rosahjärta
    abuelita skrev 2011-02-10 21:07:23 följande:
    Har du något minne av att du och  barnets pappa har skrivit under något papper? Om  inte kanske han minns? 
    nee . han minns inte att vi gjort det och inte ja heller :) så.
  • Rosahjärta

HEJ ALLA ! I måndags startade min förlossning med väldigt kraftiga värkar från klockn ett på natten tills ja tillslut vid 4 tiden väckte min sambo och sa att de är nog bäst att åka in till förlossningen då jag hade gått runt med värkar med 2 minuters intervall .Trodde att de skulle klinga av , av att ja duscha lite .. men icke !
    Gick och hängde på väggen ena minuten och andra sprang runt och packade för fullt .
    Vi kom iväg ! min tapp var utplånad och öppen 4 cm ! chockad som ja var sa de att de troligen skulle bli en liten bebis de närmaste timmarna . 
    Den aktiva fasen och utdrivningsskedet tog 35 min . 

Fick sen avnavling då han låg med navelsträngen tills den blev vit i 7 min ! :) Hjärta

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!