• Anonym (Dotter)

levercancer !!!

Jag har en undran, min pappa har sen 2 veckor legat på sjukhus.
    han hade 30 liter vätska som de tappade ur hans buk och konstaterade i onsdags att han har fått Levercancer! (de konstaterade inte det då, de säger att han haft det sen 2006 men det konstiga är att jag läst brev hos honom för nåt år sen där det stod att det som var misstänkt cancer inte var det) men nu är det det iallafall och Han har sen innan: Hepatit C som har lett till skrumplever som har lett till cancer... Han är inte aktuell för varken transplantation, dialys eller operation pga dåligt hjärta.

MEN mitt problem är läkarna... de enda dom säger är "det är mycket dåligt"
    ja jo VI VET ATT DET ÄR SKITDÅLIGT men vad innebär det? kommer han ligga som en grönsak på sjukhuset resten av sitt liv, hur länge det nu varar?? Cancer kan komma och gå, ibland äter det upp en person på minikort tid, ibland längre tid. Han fick pga detta påbörjad njursvikt men med medicin och dropp har njur värdena blivit bättre men han är fortfarande jättetrött och dålig och lite förvirrad i allmän tillståndet, vilket han itne var för 2 veck sen.

Är det någon här med erfarenhet av levercancer???
    får ju ingen klarhet alls ur de j*vla läkarna och det driver mig till vansinne, och det finns "bara 2 läkare" på den avd och ingen av dom säger rakt ut hur läget är. det hade varit bättre o höra "han är dödligt sjuk och kan dö vilken dag som helst men vi gör allt vi kan" eller nåt annat, hellre det än denna ovisshet som dom bringar när dom säger "det är mycket dåligt och går inte att behandla" och farsan blir ju jätteledsen av alla oro.

Hepatit C
    skrumplever
    stor tumör på levern
    påbörjad njursvikt.
    Han är 69 år gammal.

var ska jag vända mig för mer info? hjälp mig.

• Svar på tråden levercancer !!!
  • Anonym

Nu skriver jag detta med blandade känslor. Självklart vill jag skriva till dig eftersom jag har erfarenhet av levercancer men jag kan samtidigt inte skriva något positivt känner jag.

Läs om du vill.

Jag har två ggr haft levercancer. I mitt fall handlade det inte om primär levercancer (som jag antar att din pappa också har) pga skrumplever eller annan bakomliggande sjukdom. Mig har de kunnat operera bägge gångerna men kommer det igen (vilket risken för är 50% måste de transplantera levern). Jag har i mitt fall fått höra att kan de varken operera (mig) eller transplantera så dör jag av skrumplever (som cancern leder till).

I din pappas fall har han ju redan skrumplever och kan de inte genomföra någon åtgärd (i form av de jag skrev) tror jag att han kommer att dö av detta, ja.

Hur länge du får ha din pappa i livet är omöjligt att svara på eftersom jag inte vet din pappas prognos. Som det finns många människor med cancer finns det lika många prognoser.

Av egen erfarenhet vet jag att man (tyvärr) måste sätta hårt mot hårt inom sjukvården. Kräv att få prata med ansvarig läkare, kräv att få veta hur prognosen ser ut, kräv att de är tydliga mot dig/er!

Cancerfonden har mycket bra och kunnig personal. På deras hemsida finns det både information och nr till deras stödlinje (superbra). Dit skulle jag råda dig att vända dig.

Jag önskar er all lycka och är det något du undrar som jag kanske kan svara på så gör jag gärna det.

• Anonym (Dotter)

Tack för ditt svar. igår fick vi träffa en läkare som inte ens har träffat min pappa men som via hans journal kunde ge oss raka svar som gjorde ont men hellre dom svaren än hans idiotläkares yttrande som "det är mycket dåligt".

Läkaren sa att han är i slutskedet och det kan handla om dagar, veckor eller någon månad, och att han antagligen kommer vara sängliggande sin sista tid!
    Det var svårt att säga mer specifikt eftersom sjukdomen går i vågor... och han tyckte det var VÄLDIGT idiotiskt av pappas vanliga läkare att bara uttrycka sig som "mycket dåligt" för det är till intet sägande för oss anhöriga och när det rör sig om så kort tid i livet har anhöriga rätt att få veta exakt hur det ligger till :(

min pappa vet inte om allt själv än, och vi vet inte hur vi ska tala om för honom att han ska dö, vi har valt att han ska få prata med kuratorn och få smälta det lite själv hur han nu ska göra det, och att vi sedan finns där för honom... ska prata med sjukhuset idag om hurvida hemvård är aktuellt eller inte för vem som helst blir sämre av att vistas på ett sjukhus men han ska få den bästa vård som är möjlig... äh uh.. tack för ditt svar iaf.

• Jojjekr88

Hej. Vet att tråden är gammal men är i samma situation själv just nu så bara undrar om du vill/kan berätta hur det gick för honom sedan?

Svar på tråden levercancer !!!