• MajaLarsson

förrätt och efterrätt!?

På nyår ska vi bjuda hem lite folk, kommer att vara 10 vuxna och 2 barn.

Tänkte bjuda på en underbar gryta med oxfilé, vitt vin, grönpeppar, senap och vitlök. Pressad potatis och nån god grönsallad till.

Men vad passar att ha som förrätt och efterrätt? Det ska va hyffsat "enkel" mat men ändå kännas lite speciell!

Alla gillar inte fisk och skaldjur tyvärr så om ni har nåt recept på det föreslå gärna vad man kan göra till dem som inte gillar nåt från vattnet!

• Svar på tråden förrätt och efterrätt!?
  • xoxonathalie

plockmat som förätt kanske tapas? =) finns miljarder recept på tapas om man googlar

• Maria K

Krustader fyllda med, smörstekta champinjoner och mögelost, är en av mina favoriter. Men de går ju att fylla med vad som hellst.
    Jag brukar vara lat och köpa Hattings smördegskrustader men det går även ganska lätt att göra egna så att de behöver inte vara så stora heller.

Efterrätt till nyår brukar bli glassbomb, med maräng (funkar bra med köpta maräng tårtbottnar) Eller Glace au four

• Theorese

En god soppa kanske? Creme ninon eller en jordärtskockssoppa brukar alltid gå hem.

• EliLeoMa

En mycket god efterätt är:

Jordgubbar(går bra med frysta från affären), kiwi och banan i en ugnsform. På detta river man vit choklad. In i ugnen tills chokladen smält och frukterna är varma. Servera till vaniljglass.
    Superhärlig kontrast med sött, syrligt, kallt och varmt!

• MajaLarsson

tack för bra tips!

krustader hade vi förra året så i år får det bli nåt annat..

tapas; vilka rätter föreslår ni i såfall?

soppa var ju en toppenidé! har du något recept?

Glass buffé åt vi förra nyår så jag vill hitta på nåt annorlunda i år, men vad? Gino är så vanligt så det hoppar vi nog, men det är ett bra tips iaf!

Ös gärna på med mer tips!

Funderar på att göra prins charles bakelse till förrätt men med skinkfyllning istället för kaviar etc....

• LaFontaine

Förra nyår gjorde jag en förrätt på örtmarinerad chèvre som bakades på bröd i ugn och serverades på en bädd av sallad. Det var jättegott och uppskattat!

• Nicke Nyfiken

Förra nyår hade vi en melontzatsiki med kingcrab, jättegott och fräsht. Man borde kunna ha någon god skinka till dom som inte äter skaldjur.
    Åt för ett tag sen en jättegod "kaka" som var en blandning av cheesecake och pannacotta med hallon i. Det var en digistivebotten sen hade man en fyllning av philadelphia, grädde, mosade hallon och gelatin. Den blev inte så mastig som ren cheesecake eller pannacotta kan bli dessutom va den rödrosa och snygg

Svar på tråden förrätt och efterrätt!?