• emme 86

Snabb hjälp om Tigerbalsam tack. :-)

Har jobbar lite för mycket nu sista dygnet och min rygg säger ifrån.
    Har en gammal muskelskada sedan länge o det är den som spökar nu. Innan jag blev gravid använde jag tigerbalsam på ryggen, får jag använda det nu?
    Är gravid i v.21.

• Svar på tråden Snabb hjälp om Tigerbalsam tack. :-)
  • maddan86

jag har för mig att jag läst i ngn annan tråd att man ej ska göra det men vet ej...

• emme 86

Puff...

Någon annan som vet helt säkert?
    Vågade inte använda det igår o idag är ryggen ännu värre, måste ha något som hjälper snart...

• Mandragora

Ta en vetekudde. Det är helt ofarligt åtminstone.

shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • Eofrysina

Vad i hela friden skulle kunna vara fel med tigerbalsam? Den innehåller visserligen lite kamfer men jag kan inte föreställa mig att den påverkar nämnvärt. Kanfer påverkar så vitt jag vet cirkulationen men tigerbalsam innehåller ingen större mängd

• Eofrysina

Föresten... jag hade muskelinflammation för ett tag sedan och då rekommenderades jag voltaren gel, den kan man tydligen ta fram till tredje trimestern.

• emme 86
    Eofrysina skrev 2009-11-29 13:27:40 följande:
    Vad i hela friden skulle kunna vara fel med tigerbalsam? Den innehåller visserligen lite kamfer men jag kan inte föreställa mig att den påverkar nämnvärt. Kanfer påverkar så vitt jag vet cirkulationen men tigerbalsam innehåller ingen större mängd
    Har hittat bipacksedel för tiger balsam på nätet o dom rekomenderar inte gravida och ammande att använda det då det inte är forskat på hur det påverkar en gravid så ja vågar inte använda det.
    Skulle åkt förbi apoteket förut men kom försent så ja får förbi imorgon o fråga om dom vet något bra som ja får använda.
  • Eofrysina

Jag kollade på voltaren Gel på Fass www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Där står att man ska ordineras av läkare om man är gravid och att man inte ska ta den när man kommit till tredje trimestern. Jag blev själv tipsad om den av min läkare och hon sade att i undantagsfall kan även kvinnor som passerat tredje trimestern behöva använda den. Tror detta gäller alla liknande salvor.

• Felice

Jag tror att anledningen till att tigerbalsam inte rekomenderas till gravida är för att det inte finns några studier om hurvida det kan påverka. Och om de inte vet så är det ju bättre att avråda!

• Felice

Äsch....Missade visst att läsa de sista inläggen! Blev lite upprepning....

• Eofrysina

Fast kamfer vet man ju en hel del om visserligen. Så krasst uttryckt är det kamfer med pepparmynta och kanel som de inte forskat på Hursomhelst vill man inte använda det kan jag väl förstå det och att kladda ner hela sig kanske inte är rekommenderbart vad vet jag... men överlag har jag extremt svårt att tro att tigerbalsam skulle kunna skada ....

skulle vara intressant om en läkare kunde hoppa in här i tråden och ge sin synpunkt

Hursomhelst TS så är det ju bra att fråga på apoteket, men jag är inte säker på att du får så bra råd där heller. Bästa är nog att ringa vårdcentralen och fråga vad de rekommmenderar.

• droppan

använde tigerbalsam när jag blev gravid och frågade min barnmorska om det kunde va skadligt.Är nu i v 15

Hon sa bara att det som sagt inte finns studier på om det påverkar fostret men hon avrådde mig till att använda det.
    Äter panodil vid behov för jag har en reumatisk sjukdom och det får man äta hela graviditeten.
    Tips ta varma bad om du har möjlighet det hjälper mig..

• 82nyfiken

Nu är det här kanske en inaktuell tråd, men jag hamnade här när jag själv sökte information om kamfer och graviditet. Kamfer kan ha fosterskadande effekter så man bör undvika produkter som innehåller detta. Finns som sagt andra sätt att lindra sin smärta på.

Svar på tråden Snabb hjälp om Tigerbalsam tack. :-)