• Pymsan

Börja dagis vid 1 eller 1,5 år???

Hoppas ni kan hjälpa mig med lite input. Jag är tidigt ute då min son Theo bara är fyra månader men frågan kom upp häromdagen då vi insåg att det nog börjar bli dags att ställa honom i kö till dagis.
    Han är född 29 juli och min sambo tycker han ska börja på dagis efter nästa sommar. Han har två stora barn sen innan och menar att Theo kommer ha mycket roligare på dagis med massa kompisar än hemma med nån av oss, då vi dessutom bor på landet med inga jämnåriga barn omkring. Den kontakten han kan få med andra småttingar blir via öppna förskolan och en grupp mammor jag umgås med som har jämnåriga barn. Dessutom menar han att man behöver de dyrbara föräldradagarna under lång tid framöver, när det är stängt på dagis, i samband med sommarsemester kanske, vid studiedagar och lov i skolan och så vidare.

Jag köper allt detta och håller med om det. En till fördel är att om han börjar på dagis i augusti eller september nästa år skulle jag kunna ge honom en mjukstart genom att jobba halvtid och ta ut föräldrapenning på halvtid året ut för att sedan gå upp i tid och jobba 6 timmar om dagen. Om han är hemma på heltid hela 2010 så har man ju förbrukat många fler dagar och då får jag nog börja jobba 75% på en gång.

Men frågan kvarstår - är det bättre för honom att börja vid 1,5? En ettåring känns så hjärtskärande liten........ Förstår han att vi inte lämnar honom för all evighet? Är han mogen nog att vara borta från mamma/pappa flera timmar varje dag? Kommer personalen ha tid med honom eller kommer han sitta i ett hörn och gråta övergivet, ramla och slå sig utan att någon ens noterar det? Har han det bättre hemma några månader till, även om inga kompisar finns i närheten och det kanske blir svårare o svårare att som förälder stimulera honom? Ja som ni hör är det en nojjig förstagångsmamma som skriver.......

• Svar på tråden Börja dagis vid 1 eller 1,5 år???
  • carolinae

Min flicka började dagis när hon var 1 år. Iof bara 15 timmar/vecka. Det har fungerat superbra, hon är en självständig liten tjej (det var hon redan innan också). Hon älskar dagis, hon springer in på avdelningen varje gång vi lämnar, kramar om sina fröknar och blir arg när vi hämtar, hon sover bra där och äter bättre än hemma. De andra barnen kallar henne bebisen och hjälper henne och kramar på henne. Det anser jag vara ett gott betyg eftersom hon inte kan säga något själv. Men så beter sig inte ett barn och det inte har det bra!! Så jag tycker ditt förslag om att börja med halvtid är ett bra förslag! Lycka till!!

Ställ frågor om du undrar över något!!!

• drömhus

Fördelen med att börja på hösten är ju att det är lättare att få förskoleplats. I januari kan det vara knepigt för många att få plats där de vill osv. Och idén om att jobba halvtid och trappa upp låter ju trevligt för er båda. Då kan ni ju ta det lugnt precis som du skriver. Men att vara hemma på heltid är ju också värdefullt och självklart kommer du kunna stimulera honom tillräckligt. En del ettåringar som börjar i förskola är ju verkligen små bebisar som har väldigt tuffa inskolningar med mycket separationsgråt och så. Och en del trivs vid dag ett och tycker det är roligt och vill inte gå hem! Alla barn är olika. Alla förskolor är skyldiga att göra sitt yttersta för att barnens ska vara trygga och är det något barn som tillåts sitta ensamt och gråta i ett hörn så begår förskolepersonalen tjänstefel så det bara skriker om det.

Beslutet är ju upp till dig, jag kan inte säga hur du ska göra. Jag vet vad jag hade gjort, men jag är inte du.

• Pymsan

Tack för era synpunkter!

carolinae - hur var inskolningen med din dotter? Var det många andra barn som var runt året gamla? Hur länge gick hon 15 timmar per vecka innan hon började lite längre dagar? Antar att du var föräldraledig med ett yngre syskon?

Jag tycker det är jättesvårt att bestämma hur man ska göra. Han är ju så liten än så länge också så man har svårt att se honom som ettåring och hur han kommer vara då. Om man kunde få en glimt in i framtiden, hur "liten" eller tuff och utåtriktad han är så vore det ju enklare...

• Jessa med 3

Våra barn har börjat då de varit 13-14 månader och det har gått jättebra, men jag hade gärna varit hemma lite längre om jag ska vara ärlig... MEN jag tänkte som ni: bättre att kunna mjukstarta - och jag tänker mig att jobba deltid i några år till (vår yngsta är 16 månader nu), helst tills hon börjar skolan... Livet är ju längre än de första åren och barnen behöver sina föräldrar hela uppväxten!

Mitt tips är att ha en plan, men att vara beredd att ändra sig när ni hunnit se vilket slags barn ni har fått. Vi har haft ganska kavata 1-åringar som även om de inte pratat så mycket har varit väldigt tydliga och kommunikativa. "Vår" förskola är dessutom fantastisk och jag känner att jag får stöd i mitt föräldraskap i diskussionerna med personalen, som är underbara människor!

• carolinae

Anledningen till att Vera började dagis, var att jag hade slut dagar och min sambo var arb.lös. Hon går fortfarande 15 timmar bara, det är 3 månader sen hon började.

Veras inskolning gick jättebra, inget gråt, inget skrik. Hon är yngst på sin avdelning, närmast i ålder är en pojke som är 5 månader äldre. Mycket på inskolningen beror ju på personalens lyhördhet och även förälderns inställning. Tror man att det ska vara hemskt och läskigt och otäckt, så känner barnet av det och blir osäker själv.

Flera vana förskolelärare har sagt att det är lättare att skola in en 1-åring än en 1,5-åring... Vet ju inte men det är vad jag har hört från flera håll...

• Pymsan

Jessa - ja lite så tänker jag. Det är nog lite för egen del jag gärna skulle vara hemma till 1,5 - i ärlighetens namn lär det väl vara roligast för honom med halvdag på dagis och halvdag hemma med mamma? Känns som en rätt bra kombo iaf. Och som du säger - de är ju små ett bra tag till och man vill inte jobba heltid på kanske rätt många år.

carolinae - jag har hört detsamma från min kompis mamma som är förskollärare, att det brukar vara lättare att skola in ettåringar. Kanske är de vid 18 månader mycket mer medvetna och har svårare att släppa mamma och pappa?

• Kya

njäe, jag skulle aldrig kunna sätta min pojke på dagis nu, han är 13 månader. många i den åldern kan inte ens gå, än mindre kunna meddela vad de vill. vi som föräldrar har lärt oss att tyda barnen på ett sätt dagislärarna inte kan.
    jag anser att ju längre man kan vänta med dagis, desto bättre. barnet måste ju åtminstone kunna meddela vad de vill, och hänga med i det höga tempo som finns på dagis. det går inte om de inte ens kan gå.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • sirisdotter
    Kya skrev 2009-11-29 11:46:16 följande:
    njäe, jag skulle aldrig kunna sätta min pojke på dagis nu, han är 13 månader. många i den åldern kan inte ens gå, än mindre kunna meddela vad de vill. vi som föräldrar har lärt oss att tyda barnen på ett sätt dagislärarna inte kan. jag anser att ju längre man kan vänta med dagis, desto bättre. barnet måste ju åtminstone kunna meddela vad de vill, och hänga med i det höga tempo som finns på dagis. det går inte om de inte ens kan gå.
    Jag tyckte också det var bra att mitt barn kunde uttrycka vad det ville, när det började på dagis. Och det är svårt att veta i förväg när det inträffar, förstås, är individuellt.
  • Kya
    sirisdotter skrev 2009-11-29 11:52:23 följande:
    Jag tyckte också det var bra att mitt barn kunde uttrycka vad det ville, när det började på dagis. Och det är svårt att veta i förväg när det inträffar, förstås, är individuellt.
    jo precis, det är ju svårt att veta om en 12-månaders kan det. men de allra flesta kan inte göra det, åtminstone inte på ett bra vis. en 18-månaders ska ju kunna säga runt 10 ord och kunna gå iaf. då är man garanterad att det går lite bättre på dagis.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Zelmilainen

har bara läst ts...
    många gånger är det lättare att skola in ett barn som är 1 år istället för 1,5. för vid 1,5 börjar många barn komma på det här med separationen och kan få det jobbigt. har man då skolat in barnet redan vid ett år hinner ofta förskolepersonalen bli trygga vuxna för barnet och när det sen kommer in i separationsfasen är de tryggare på förskolan. inte sagt att det gäller alla barn, men ofta är det så. om du dessutom har möjlighet att bara jobba halvtid och sen sakta gå upp i tid är det en stor fördel tror jag. det blir en mjukstart. mycket tid på förskolan där barnet kan utvecklas och mycket tid med dig/er som föräldrar.

Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden Börja dagis vid 1 eller 1,5 år???