Börja dagis vid 1 eller 1,5 år???
Hoppas ni kan hjälpa mig med lite input. Jag är tidigt ute då min son Theo bara är fyra månader men frågan kom upp häromdagen då vi insåg att det nog börjar bli dags att ställa honom i kö till dagis.
Han är född 29 juli och min sambo tycker han ska börja på dagis efter nästa sommar. Han har två stora barn sen innan och menar att Theo kommer ha mycket roligare på dagis med massa kompisar än hemma med nån av oss, då vi dessutom bor på landet med inga jämnåriga barn omkring. Den kontakten han kan få med andra småttingar blir via öppna förskolan och en grupp mammor jag umgås med som har jämnåriga barn. Dessutom menar han att man behöver de dyrbara föräldradagarna under lång tid framöver, när det är stängt på dagis, i samband med sommarsemester kanske, vid studiedagar och lov i skolan och så vidare.
Jag köper allt detta och håller med om det. En till fördel är att om han börjar på dagis i augusti eller september nästa år skulle jag kunna ge honom en mjukstart genom att jobba halvtid och ta ut föräldrapenning på halvtid året ut för att sedan gå upp i tid och jobba 6 timmar om dagen. Om han är hemma på heltid hela 2010 så har man ju förbrukat många fler dagar och då får jag nog börja jobba 75% på en gång.
Men frågan kvarstår - är det bättre för honom att börja vid 1,5? En ettåring känns så hjärtskärande liten........ Förstår han att vi inte lämnar honom för all evighet? Är han mogen nog att vara borta från mamma/pappa flera timmar varje dag? Kommer personalen ha tid med honom eller kommer han sitta i ett hörn och gråta övergivet, ramla och slå sig utan att någon ens noterar det? Har han det bättre hemma några månader till, även om inga kompisar finns i närheten och det kanske blir svårare o svårare att som förälder stimulera honom? Ja som ni hör är det en nojjig förstagångsmamma som skriver.......