• Lalalong

Sy sy sy!

Är vad jag vill göra nu!
    Köpte nämligen en symaskin igår
    Eftersom vi inte köpte något tyg eller mönster (väntar med det till vi är i Malmö så vi kan handla i den stoooora tygaffären) så har jag ännu så länge bara sytt en fin handduk av en gammal ful handduk. Klipte alltså sönder den till en mindre bit, utan de fula blommorna som var på den stora. Kastade kanterna och sydde sen ett band runt alla kanterna. Gjorde en fin liten öggla att hänga den i också av kantbandet! Skitsnygg blev den, precis lagom stor för bäbis att kräkas på när dne tiden kommer *s*

Funderar på att nu sätta mig och klippa sönder ett av våra lakan som ska kasseras och sy mindre lakan av den, som passar till spjälisen alltså. Senare vill jag dy påslakan och örngott och sånt själv också.

Men just nu har jag alltså inget mönster, och det tyg som finns att tillgå är just gamla lakan, påslakan, örngott, handdukar gamla t-shirts och sånt.
    Därför önskar jag mig tips av alla på vad man kan hitta på med det!! Inspire me!

• Svar på tråden Sy sy sy!
  • Dinturiel

hmmm... vanligtvis brukar kreativitetet fløda. Men ligger på lågvatten. Men det ær ju mycket man kan gøra. En væska av en gammal trøja tex. Bara fantasin sætter grænser.

Men visst ær det helt underbart kul

• Lalalong

Dinturiel
    *l*
    Det låter skojj! Fast jag har bara gamla avlagda bomulls t-shirts... blir kanske lite sladdrigt

• Dinturiel

Hmm... køp vliselin och stryk fast på avigsidan, och sen syr du fast ett foder, och kanske kantar med ett kantband. Tror det skulle bli rætt så tufft. Men ta ett vliselin som ger lite stadga, alltså lite kraftigare (men inte før tjockt), annars kommer den fortfarande vara sladrig.
    Ett litet tips bara

• desiderata

Jag har funderat på sy en trikåklänning av gammalt trikåtyg jag har liggande. Färga det sen (svart är väl säkrast om inte likadan grundfärg i tröjorna). Lite assymetrisk fåll, leka med knappar fram i ringning. Flippa ut med kul ärmar med rynk. Jag vågar göra mycket roligare grejor av gammalt spill

• Lalalong

Dintruel
    Kul idee! Får bli när jag varit i sy/tygaffären och köpt upp mig på vliselin och annat
    Idag tog jag helt enkelt en av mannens t-shirt och gjorde en "PAPPA" t-shirt av den.

desiderata
    Ojdå... det låter verkligen avancerat... Lycka till! Hoppas att jag en dag vågar mig på något sånt. Iofs skulle jag väl våga "poppa" till en klänning men jag måste ha mönster till själva grundklänningen då...

• Dinturiel

Desideranta: Jo, visst vågar man mer nær det ær nått gammalt som bara ligger. Det gør ju inte så mycket om det blir fel. Man blir ju lite lessen om man køpt tyg før ett par hundra också blir det bara helt tokigt.

Lycka till med klænningen. Mitt næsta projekt blir en kjol som jag ritat helt sjælv. Från modell till mønster. Hoppas verkligen den blir bra. Skulle ge en vældans kick iså fall

• MissBeccis

Varför inte sy en vetevärmare av dina gamla örngott? Sy i valfri storlek, o fyll med helt vete. Sy helst ett örngott till i fint tyg så man kan ta av o tvätta

• Lalalong

MissBeccis
    En riktigt bra idee! Tack! Var får man tag på vete som man fyller den med?... (för jag antar att det är vete i?... verkar korkad nu, men jag har faktiskt ingen aning )

• desiderata

Använd en klänning du har som grundmönster! Jag använder mest kläder jag gillar som "mönster" - ritar av dem på mönsterpapper. Då vet man att det blir i en modell man gillar. Använder jag köpemänster blir jag oftast missnöhd, knepigt snitt etc.

Ett till tips. Jag sydde fina kuddar av ett gammalt lakan. Köpte "batikmassa" (vax i flaska") på panduro. Skar ut en mall i en sån där platta de också säljer (moln), tryckte på tyget, lät det torka över natten. Färgade lakansbitarna och sydde sen kuddar som jag kantade med rosa spets med glitter. Very kitsch.

• Fabians mamma

Jag har sytt "dra på lakan" till spjälsängen av gamla lakan. Sydde av hörnen och gjorde en kanal där jag trädde i resår och vips var det klart (Kan beskriva bättre om du vill) Sydde också påslakan av gamla lakan med infälld spets och brodyr, jättegulligt. Om du inte har madrass o täcke o sånt hemma o mäta på kan du gå in på tex ikeas eller babylands hemsida och kolla standardmått för sånt.

Ett aningen tråkigt men praktisk förslag är att sy påsar för olika förvaring, tex skopåsar eller kanske en tvättsäck?

Om du har flera olika tyger kan du ju göra ett lapptäcke till barnvagn eller barnsäng.

Ibland tror jag att jag är handarbetsmissbrukare så jag vet precis hur det känns när jag-måste-sy/sticka-känslan anfaller

• Jossebell

vete kan man köpa på granngården i större förpackning som inte är så dyr (kanske kan du då sy en hel bunt och ge bort i julklapp.

• MissBeccis

Jag köpte vete i en matbutik, hade inte vägarna förbi granngården. Blir ju lite dyrare, men ok om man bara ska göra nån enstaka. Vetet ska vara helt. Dock kan man lika gärna använda ris, det är ju enklare att få tag på dessutom.

• Lalalong

Tack så jätte mycket för alla tips!!!!!
    Det blir en rolig pysselhelg!!!

• Pius

har man fina kökshanddukar med monogram så kan man göra en fin "lapp-duk" där man återanvänder monogramdelarna av handdukarna...
    annars har jag också sytt egna barnpåslakan och kuddar av gamla linnelakan som blivit lite slitna och fällt in spets. blir jättesnyggt om man tar och färgar täcket tex vinrött och så syns det igenom där spetsen är.

lycka till!

• Ung kvinna

Får man fråga vilken symaskin du köpte? *nyfiken*

Tips på vad man kan göra av handdukar mm:

*Handdukar kan klippas ner till tvättlappar för bebis. Zickzacka runt kanterna. Använd olika färger för stjärt och ansikte.

*Sy en liten badrock till bebisen av en handduk.

*Sy en dusch-handske av frotte.

*Sy en "turban" som man kan ha håret i efter att man duschat.

• Lalalong

Ung kvinna
    Det var inte alls någon avancerad sak, men jag tycker inte jag behöver det heller
    Den heter Yamata FY780a. Köpt på Siba för under 1000 lappen.

Jätte bra tips! Tvättlappar har jag sytt, blev skit bra!
    Badrock har jag funderat på också faktiskt.
    Turban låter coolt för jag gör alltid det av en handduk runt håret när jag duschat.... men hur syr man en sån??

• Bissa

Sy dregelhaklappar! Det går åt Jag gjorde om ett haklappsmönster. Plastad frotté och 2 cm breda snedremsor (kantband) är allt som behövs. Det finns en bild i mitt galleri på en

Andra bra sytips:

*ringsjal (beskrivning finns inne på sjalbarn.se)

*mkt kräktrasor!! Jag har nog 30 st Gör i lite olika storlekar..

*gosedjuor, skallror (kalikåböcker med mönster finns att låna på bibblan) Gör annars egna mönster. Velour är ju ett trevligt tyg, brukar finnas stuvbitar i tygaffärerna. Kopparbjällror finns på pandurohobby.se 20-25mm brukar vara lagomstora

Nu blev jag sugen på att sy..

• Lalalong

Bissa
    Kräktrasor är typ det enda jag hjort hitills Har så dålig fantasti på att konstruera saker själv. Alltså jag vet inte hur jag ska klippa för att det ska bli rätt... är otroligt okonstnärlig egentligen

Men i helgen var vi i stora tygaffären och köpte massor med tyg och mönster. Har precis sytt en sparkdräkt till Bäbis
    Har även mönster till bad-cape och badvante med en ko på =) och till påslakan och örngott till spjälisen! Så nu syr jag för glatta livet

Svar på tråden Sy sy sy!