• Miisun

Namngivining = ingen konfirmation??

Om man skippar dopet (skulle verkligen inte orka ställa till med storkalas igen till alla) och har en liten namngivningsfest istället, enkelt å lätt bara, hur blir det sen vid konfirmations-åldern? Måste man "tas upp" i kyrkan då eller?? Typ döpas?? Hur funkar det? (Har liksom inga höga tankar om det kyrkliga mera... ) Men det hör väl till att bli konfirmerad?

• Svar på tråden Namngivining = ingen konfirmation??
  • lövet2

Nej, man kan inte konfirmeras om man inte är döpt. Men man behöver faktiskt inte ha storkalas bara för att man döper! De flesta jag känner har bara kaffe+tårta för den närmaste familjen (mor-far-föräldrar, moster/morbror, faster/farbror).

There can be only one ...
  • Mymlan80

Om barnet själv vill konfirmeras när den dagen kommer så kan ju han/hon döpa sig då.

Liten BF 091117
  • Spexig

Men man kan välja att döpas som en del av sin konfirmationsundervisning. Så det är verkligen inte kört alls. Man kan döpas vid vilken ålder om helst om man vill.

• Anaiah
    Spexig skrev 2009-11-29 07:13:41 följande:
    Men man kan välja att döpas som en del av sin konfirmationsundervisning. Så det är verkligen inte kört alls. Man kan döpas vid vilken ålder om helst om man vill.
    Jepp, jag döpte mig vid 11 års ålder (fast jag konfirmerade mig aldrig sedan ändå).
  • ploten

Finns väl inget som säger att ett dop måste vara ett stort kalas? Du behöver ju inte bjuda någon alls om du inte vill.

Ordet konfirmera betyder ju bekräfta, och det är ju dopet man bekräftar vid konfirmationen. Inget dop, inget att konfirmera.

Barnets namn har ju inget med dopet att göra, så ett namngivningskalas kan aldrig ersätta dopet. Däremot kan man ha både och.

• Dixie

men bara för det är ett dop behöver det ju inte vara ett stort kalas - vi har bara bjudit, våra föräldrar, syskon och deras respektive på barnens dop - det räcker!!

• Taggtroden

Håller med ovanstående om att ett dop inte alls innebär ett stort kalas! Det gör man ju precis som man vill.
    Och som tidigare nämnts har dopet inget med namnet att göra.
    Dopet är ett inträde i kyrkan och i den kristna gemenskapen. Detta bekräftar man senare när man konfirmerar sig. Som litet barn vet man ju inte vad man tas upp i, detta får man lära sig i sin konfirmantionsundervisning och gillar man idén om den kristna gemenskapen efter undervisningen så bekräftar man detta genom att konfirmera sig. Alltså måste man döpas innan man konfirmerar sig.

Jag jobbar själv med konfirmand- undervisning i församlingen och varje år har vi minst ett par stycken ungdomar som inte är döpta som barn utan vill döpas innan konfirmantionen. Vissa gör det privat med familjen någon vecka innan själva konfirmations- gudstjänsten och ifjol hade vi två killar som döpte sig som en del av konfirmations- gudstjänsten. Det var riktigt coolt faktiskt.
    Det är nog vanligare än man tror med vuxendop. Många frikyrkor praktiskerar inte barndop alls utan de måste vara minst åtta år innan de får döpa sig, och därmed har de ingen konfirmation heller.

Sedan går vissa ungdomar som inte är döpta konfirmand- undervisningen men döper sig inte alls då de inser att de heller inte vill konfirmera sig, oftast för att de kom fram till under tiden att de helt enkelt inte tror...

Svar på tråden Namngivining = ingen konfirmation??