• Dompans mamma

HJÄLP! räkneordning

Vet inte vart jag ska plasera denna tråden så hojta till om ni hittat något matematik forum att slänga in detta i.

Jag MÅSTE få hjälp med ett mattematik tal...

13-3X2+6
    alltså: 13 minus 3 gånger 2 pluss 6
    Hur löser jag detta? Har gjort massa liknande tal och fått rätt hela tiden men detta går inte... Enligt fasit ska svaret bli 13, men jag får inte till det... är det fel i fasit eller får jag IG- i mattematik? :)

Köppt mig en mattematik bok för att öva lite. är kass på matte men det börjar klarna nu. men detta satans talet förstörde det roliga! Så snälla Hjälp mig!

Sen undrar jag om någon kan förklara för mig vad ett naturligt tal är för någonting? Står nogot på wikipedia med fattar noll vad som står där...
    Tack på förhand och trevlig 1 advent!

• Svar på tråden HJÄLP! räkneordning
  • Danitra

Först ska du räkna * och delat med. Sen ska du räkna + och -.

Alltså blir det först:
    13-3X2+6 =
    13-6+6=
    13
  • Dompans mamma

Men! Det var ju busenkelt...
    Jag vet att man ska räkna gånger först men måste ha räknat fel någonstans för jag fick inte 13 som mitt svar. Tack så mycket.
    Nu skäms jag :)

• Dilong

1. Först beräknas alla parenteser.
    2. Sedan utföres alla multiplikationer och divisioner.
    3. Till sist utföres addition och subtraktion.

13 - (3 * 2) + 6 = 13

Tips. Skriv in talet på Google.

• Danitra
    Dompans mamma skrev 2009-11-29 13:55:23 följande:
    Men! Det var ju busenkelt... Jag vet att man ska räkna gånger först men måste ha räknat fel någonstans för jag fick inte 13 som mitt svar. Tack så mycket. Nu skäms jag :)
    Det är lätt att man fastnar i ett feltänk trots att man vet hur det ska vara!
    Trevlig helg och fortsatt räkning!
  • Gaytjej
    Dompans mamma skrev 2009-11-29 13:49:00 följande:
    Sen undrar jag om någon kan förklara för mig vad ett naturligt tal är för någonting? Står nogot på wikipedia med fattar noll vad som står där...Tack på förhand och trevlig 1 advent!
    Man brukar benämna olika tal som som reella, hela, naturliga, rationella, irrationella, imaginära osv.

De reella talen innefattar alla tal i vårt talsystem.

Heltalen är de tal som inte har några decimaler; t ex -12, 3 och 98 osv.

Decimaltalen hittar du istället bl a hos de rationella talen. De är tal som du kan beskriva som ett bråk av två heltal - som t ex 3/4 (dvs 0,75).

Just de naturliga talen är alla de heltal som är positiva; alltså 1, 2, 3, 4 osv. En del har med talet 0 bland de naturliga talen, andra inte.

Irrationella tal är tal som inte kan beskrivas som ett bråk av två heltal. Talet pi (3,14.... med oändligt antal decimaler) är ett exempel på ett irrationellt tal.

Exempel på ett imaginärt tal är roten ur -1 (ett tal som eg inte finns).

Svar på tråden HJÄLP! räkneordning