• mammasmelvin

är lidl verkligen så billigt?

som rubriken lyder. är det så billigt? ta mjölk som tex, kostar den mindre än på ica och coop?? tacksam för alla svar. av er som storhandlar, hur mycket tjänar ni på det?? och av er som bara handlar lite ibland.

• Svar på tråden är lidl verkligen så billigt?
  • hundpuss
    Lajkie skrev 2009-11-30 14:47:19 följande:
    Varför köpa mjölk och mjölkprodukter från andra länder ? Det stör mig lite. Stödj de svenska mjölkgårdarna, för utländska kor har det INTE lika bra som i Sverige (trots att svensk kohållning också kan diskuteras. Men har nnågon sett en tysk standard mjölkgård, så köper ni inte tysk mjölk)
    Har också tänk på det du skriver,
    här hemma köper vi så mkt svenskt som det bara är möjligt.
  • Burberry
    Lajkie skrev 2009-11-30 14:47:19 följande:
    Varför köpa mjölk och mjölkprodukter från andra länder ? Det stör mig lite. Stödj de svenska mjölkgårdarna, för utländska kor har det INTE lika bra som i Sverige (trots att svensk kohållning också kan diskuteras. Men har nnågon sett en tysk standard mjölkgård, så köper ni inte tysk mjölk)
    Kopierar det jag skrev tidigare i tråden:

Lidls mjölk i Sverige görs numera av Skånemejeriet och Arla. I Finland tror jag det var Valio som tillverkade mjölk åt Lidl. Alltså samma mjölk men i Lidls Milbona förpackning.Så den lär nog inte smaka mera plast   

Citatet är ur ATL 29.10-09

"Skånemejerier och Arla gör Lidls egen mjölk. Det uppger Skånemejeriers vd Björn Sederblad. Sex år efter Lidls ankomst till Sverige har den tyska lågpriskedjan börjat hälla svensk mjölk i det egna varumärket Milbona.
    Lidl säljer även vanlig Arlamjölk, 36 öre dyrare än det egna varumärkets"

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • Marma
    Vision400 skrev 2009-11-30 13:37:40 följande:
    Jo vissa saker är säkert billigare, min poäng är att det lönar sig att vara prismedveten, oavsett var man handlar. Vi handlar en gång per vecka, efter erbjudanden i reklamblad. Det tjänar vi på.Det är säkert olika mellan städer också, kanske lokala erbjudanden/prisskillander?
    det där håller jag med. Men på vårat lidl e det mycket billigare än ica o grönsakerna ingen större skillnad på kvaliten. I princip allt grönt e dyrare på ica än lidl. ica håller nästan samma priser som våra lilla lokala butik här i samhället. Men håller med dig om att man ska jämföra priser. tex om man tar hos oss denna vecka på willy eldorados kycklingfile för ca 45kr/kg men i vårna lokala butik 33kr/kg (kupong vara då iofs). Däremot har ju inte lidl kankse allt grönt men det mesta inom basvaror o förväntar mig egentligen inte att de ska ha massa exotisk frukt o det, nån butik huvudtaget.
    o det om lidls billigare varor, vilka tänker ni på då? e det guldgrytan då, för vad jag fatta e det svenkst kött i de flesta varorna o mycket godare o kostar ungenfär samma som euroshoper vad jag vet (iallafall här).
  • Marma
    Burberry skrev 2009-11-30 15:05:42 följande:
    Kopierar det jag skrev tidigare i tråden:Lidls mjölk i Sverige görs numera av Skånemejeriet och Arla. I Finland tror jag det var Valio som tillverkade mjölk åt Lidl. Alltså samma mjölk men i Lidls Milbona förpackning.Så den lär nog inte smaka mera plast   Citatet är ur ATL 29.10-09
    "Skånemejerier och Arla gör Lidls egen mjölk. Det uppger Skånemejeriers vd Björn Sederblad. Sex år efter Lidls ankomst till Sverige har den tyska lågpriskedjan börjat hälla svensk mjölk i det egna varumärket Milbona.Lidl säljer även vanlig Arlamjölk, 36 öre dyrare än det egna varumärkets"
    jaha, det visst ejag int emen intressant hade iofs en tanke på att det var så men aldrig brytt mig om att forska i det...:-P men det e ju samma med deras kött om jag förstår det rätt....folk tror det e från tysklan men i själva verket e det svensk kött
  • Missvampiria
    Vision400 skrev 2009-11-30 13:29:05 följande:
    Lidls pasta är dyrare än Euroshoppers på Ica.Grönsakerna ligger många gånger i samma prisklass, och håller högre kvalite på ica.Däremot så kan jag handla på Lidl om det är ett speciellt erbjudande jag är ute efter, de har ett märke jag inte kommer ihåg nu, det är kycklingvingar, de är jättegoda och billiga.Många gånger handlar man nog bara för att det låter billigt, vissa kan vara riktigt dåliga på att jämföra priser.Samma gäller Willys, det "är billigt, för det är ju Willys", men det är inte så billigt egentligen.
    Fast sen är det ju skillnad på kvaliteten på pastan. Lidls pasta görs på durumvete som dom flesta andra mer kända pastamärken. Icas lågprispasta håller inte alls samma höga kvalitet och görs på mycket annat "skräp".

TS: Sen kan jag hålla med om att det kanske inte är så billigt att handla på Lidl om man bara köper dom kända svenska varorna, då skiljer det inte så mycket i pris jämnfört med tex ica även om det kanske är något billigare.
    Våga prova lidls egna märken så kommer du billigare undan

Lite OT så måste jag kommentera mjölkdiskutionen. När milbonamjölken blev "svensk" så har den kommit i fel förpackning, den gamla förpackningen med skruvkork ska återkomma på begäran av MÅNGA kunder.

Blöjorna är kanonbra! Och billiga!

Kanske ska tillägga att jag jobbar på Lidl så jag har lite insiderkoll
    ~Neo 16/1-07 och Bebis i magen med BF 26/12-09~
  • Stinky

Lidl är ingen favoritaffär, men det händer att vi slinker in där ibland och handlar smågrejer.
    Lidl är inte mycket billigare än de andra matkedjorna. De VAR det en gång i tiden, men sen de fått in sin fot rejält på den svenska marknaden har de passat på att höja priserna väldigt mycket. Speciellt de sista åren.
    Har varit på Lidl i Tyskland, och priserna skiljer sig nämnvärt. Där kan vi prata om låga priser! Kanske tar de igen det på den skandinaviska marknaden?
    Matpriserna i Sverige och resten av Europa skiljer sig mycket överlag, och det knappast till våran fördel. Men det skulle bli hiskeligt dyrt att åka och handla i Tyskland. Billig mat, men stora soppakostnader!

• mona83
    mammasmelvin skrev 2009-11-30 08:04:23 följande:
    vad kostar blöjorna och hur många e de i ett paket?
    Ett paket kostar starx över 70 kr och det är runt 50 st i dom, beror på vilket strl man köper
  • mammasmelvin

nu har ja vart och handlat där. vet inte om ja kommer bli storkund så men... fanns inte riktigt det sortimentet ja sökte, väldigt lite kött och köttfärsen va från holland eller liknande. har köpt en av deras mjölk, fil och cremfresh. ska kolla vad vi tycker om smaken. lite billigare va det ju., men ja kommer nog ta deras saker som e på erbjudande och sen ta resten på willys. de ligger ganska nära varann här såd et funkar ju.
    köpte ett paket blöjor oxå. har inte testat dem än dock.

• Marma
    Stinky skrev 2009-11-30 19:58:35 följande:
    Lidl är ingen favoritaffär, men det händer att vi slinker in där ibland och handlar smågrejer.Lidl är inte mycket billigare än de andra matkedjorna. De VAR det en gång i tiden, men sen de fått in sin fot rejält på den svenska marknaden har de passat på att höja priserna väldigt mycket. Speciellt de sista åren.Har varit på Lidl i Tyskland, och priserna skiljer sig nämnvärt. Där kan vi prata om låga priser! Kanske tar de igen det på den skandinaviska marknaden?Matpriserna i Sverige och resten av Europa skiljer sig mycket överlag, och det knappast till våran fördel. Men det skulle bli hiskeligt dyrt att åka och handla i Tyskland. Billig mat, men stora soppakostnader!
    men det har snarare med svenska markanden att göra. Det mesta e billigare i tyskland (vad jag vet) o vad jag förstår beror mycket av det på grund av skatten (momsen alltså) men visst lidl har höjt sina priser precis som alla andra affärer...
  • Stinky
    SmåläningsMamman skrev 2009-11-30 20:51:52 följande:
    men det har snarare med svenska markanden att göra. Det mesta e billigare i tyskland (vad jag vet) o vad jag förstår beror mycket av det på grund av skatten (momsen alltså) men visst lidl har höjt sina priser precis som alla andra affärer...
    Det har inte så mkt med momsen att göra - Lidl är ju trots allt ett företag som har ett syfte: att tjäna pengar. Och tjäna pengar gör de på de höga priserna i Skandinavien. De "smyghöjer" allt eftersom Lidl blir större. Varför ska de ta "för lite" betalt av varor när de trots allt verkar ha kunder som handlar hos dem? Kunderna har blivit hjärntvättade med att Lidl är billigt - alltså kör de med den taktiken men ser till att priserna inte skiljer sig nämnvärt från andra kedjor. Folk känner sig "duktiga" vare sig de tjänat två eller tio kronor på en vara och betalar mer för en annan. Allt handlar om enkel försäljningspsykologi.
Svar på tråden är lidl verkligen så billigt?