-
Ni måste göra något roligt av det. Gillar hon djur? Kanske köra en massa djurtecken (finns en jättebra sång). Busa och prata genom fönsterrutor? Har ni någon DVD med teckensånger? Tycker hon om att sitta vid dator, då finns det DVD och massor på internet. Kan göra en lek: Hon får teckna "Jag vill ha xxx", då kan hon få det, t.ex ett russin, en godis eller lite glass. Finns KUL grejjer.Vickan skrev 2009-12-01 10:37:38 följande:Men hon vill inte titta på varken fröken el mig när vi tecknar hur ska vi få henne till det?? -
www.landskronavision.se
Tror jag den heter som har DVD med Alfons, Mamma Mu och 2 st sång DVD med Ika Nord. TAKK-tavlorna de har, har jag gjort likadana som Pdf (hojta om ni vill ha).
www.hattenforlag.se
Tror de har DVD "Kom Igång med teckensång", samt "Kom Igång med teckensång 2". Hatten förlag har massor, massor med saker anpassade främst för barn med downs syndrom, som då har behov av språkträning. DVD Sång och hopphatten. CD-skivor med teckenbilder. Programmet Ebba editor med massor av tecken-bilder i JPG-format. Ebba-bockerna med teckenstöd i texten. Babblarböckerna med hjälp till att läsa med teckenstöd (som text i boken och fim på www.babblarna.se)
Ett seriöst tips är att låna på biblioteket, böcker och DVD som går hem kan man sedan köpa!
Specialpedagogiska institutet har en hel del de säljer. -
mammalollo, vill tipsa dig om en rolig sida, som du kanske sett, www.ingelaslekstuga.se/ en underbar idésida om pyssel och språkutveckling av en inspirerande förälder med språkstörda barn.
-
kutiom, medan du väntar på hjälp kan du träna lite själv om du känner att du orkar och vill. Inboxa om du vill veta mer. Finns roliga lottomaterial att skriva ut från böcker du kan låna på biblioteket (eller köpa färdiga) samt en bra hemsida är BLOM, barnlogopedmottagningen i Borås med lite enkla träningsövningar: http://www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm
-
Vad sägs om ordlotto http://www.hattenforlag.se/index.asp?mainId=104&prodcat=19&prodcat2=1903&label=Talträning eller är det för lätt? Kanske stavelsekort? De har mycket fint på Hatten Förlag som passar även barn utan utvecklingsstörning. Kanske något av spelen där man skall säga namn på figurer?
-
I den här tråden www.familjeliv.se/Forum-11-309/m50102148.html kan de där med micro array. Som jag fattar det kan vi alla ha borta små delar i våra kromosomer, men många delar är inte viktiga. Läkarna har kanske hittat en liten microdeletion på dottern din och vill kolla om du eller din man har den, för har ni den och ni 'funkar bra' så är det inte den som är 'orsaken' till hennes språkproblem. Märk väl att jag bara spekulerar här!Vickan skrev 2010-02-18 10:56:53 följande:Någon här som känner till microarray dottern (5 år) har tagit ett sånt test och nu ska vi (mamma o pappa) lämna in vårat blodprov så dom har något att jämföra med.. Vadå har dom hittat nått fel eller???Någon som vet vad det kan handla om (vad hittar dom med ett sånt test?).. Inboxa om ni inte vill ta det i tråden..Jätte tacksam för svar hur litet det än ärVickan -
Finns massor där ute, många bra appar idag också till telefon och platta. Jag har en gammal sammanställning på min profil, om inte nedanstående länkar funkar så funkar det kanske där. När det gäller TAKK så är det olika hur barnen är intresserade, min dotter lärde sig bäst första åren utifrån sånger, finns flertalet DVD skivor med sånger med TAKK.lattelower01 skrev 2013-06-13 13:58:32 följande:hejjag hoppas jag har hittat rätt tråd nu. Vår son är snart 2 och pratar inte mer än mamma och pappa och ibland kaka. Han ska nu få hjälp att lära sig Takk. heter det så och är det någon som har erfarenhet av stödtecken. Han har full språkförståelse men kan inte själv säga det han vill utan blir arg när vi inte förstår.
Lite länktips nedan: www.teckna.se har många bra länkar www.karlstadmodellen.se/sprak.html om språkutveckling www.hattenforlag.se säljer allt du behöver och lite till. www.babblarna.se egen hemsida, produkter säljs av hatten förlag. Här tecknar en person till alla fyra böckerna om Babblarna, verb, framför, bakom, först, sen, under. Till böckerna om Babblarna medföljer kort så man leker böckerna och pratar om de, vems halsband var det? Jaa, Babbas och så får barnet kombinera bilder. Bra och rolig minnes och kommunikationsträning. Barnen fattar faktiskt inte att vi tränar dem!
www.svenskadownforeningen.nu/ har otroligt mycket bra länkar. www.ling.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=10567&a... massor av teckenlänkar www.ur.se/Teckensprakswebben/Startsida/ UR om tecken, jättebra sida www.spreadthesign.com/country/se/ BLOM www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm Barnlogopedmottagningen i Borås, bra sida med boktips och språkövningarna när man behöver jobba lite mer. Enkelt program att rita ordramar finns hos Äppelklyftig www.appelklyftig.com/produkter/Datorprogram/o... bra för att göra orden mer lik bilder, rekommenderas för språkstörda barn. Finns annat bra också på hemsidan.
Sen en underbar idésida om pyssel och språkutveckling av en inspirerande förälder med språkstörda barn: www.ingelaslekstuga.se/