• Smilla75

Språkstörningstråden fortsätter

Thessia skrev 2013-02-25 15:04:55 följande:
    Ny i gruppen I dag fick vi reda på att minsta sonen har diagnosen grav expressiv språkstörning
    Min son född 2008 har verbal dyspraxi (måttlig/medel). Vi misstänker samma för lillebror född 2010. Hur ska ni träna? vi går hos logoped 3-4 dagar i veckan.
  • Smilla75
    pippilirum skrev 2013-04-14 10:19:24 följande:
    Blev så ledsen igår. Min son fick en gliring av sin farfar, som sa att man får ha god fantasi för att förstå vad han säger. Det känns som att vi fastnat i ett mitt emellan läge. Ingen hjälp via logoped som tycker att han inte har behov av det än, men påtryckningar från omgivningen som inte tycker han kan prata. Vi var på utvecklingssamtal på dagis och de tyckte hans språkutveckling var bra. Jag blev lugnare för en stund men nu tycker jag att min son pratar sämre än någonsin. Han pratar helt tokigt grammatiskt, vilket han ändå kunnat relativt bra tidigare.
    Hur kan det plötsligt bara bli sämre? När jag läser om språkstörningar verkar det som att det nästan alltid hänger ihop med autism, adhd eller någon form av utvecklingsstörning. Är det så?
    Jag känner hur det här helt tar upp mina tankar och jag får panik. Kann inte sluta gråta och tänka på hur det ska gå för min pojke. Har jag gjort något fel?Gråter

Min far är lika klumpig han, vet hur irriterad man blir.
    Mina tre barn har alla språkstörning. Ingen av dem har autism, adhd el någon annan diagnos. De två äldsta är genomgångna av psykolog med alla tester det innebär, helt i onödan, men min man var orolig.
    Den äldsta hade generell språkstörning och blev friskförklarad vid 5,5 år, ingen märker av att hon haft en språkstörning. Min 5 åring har verbal dyspraxii och behandlas intensivt hos logoped, lillkillen 3 år, har nog detsamm och ska börja en gång i veckan nu.  
  • Smilla75
    pippilirum skrev 2013-04-14 18:54:10 följande:

Tack för ditt svar! Så skönt att det gått så bra för din flicka! Upplever du att dina barn lider av sina språkstörningar? Det är nästan det som är värst känner jag. Att sonen så uppenbart lider av det.

Min mellanson har lidit av det, svårt med lek med vänner när man inte blir förstådd. Fast nu blir han förstådd av alla och det är inte ett problem längre. Den yngste är det bara vi som förstår och han ägnar sig mest åt fysisk lek, svårt med rollekar när man ska prata. Fast han är duktig på att visa vad han vill i alla fall.
  • Smilla75
    jagochnois skrev 2013-12-26 20:06:08 följande:
    hej! är det någon förälder här som har ett barn med språkstörning och dyxpraxi?
    Min son som snart är 6 år har haft verbal dyspraxi och gått hos logoped 3 ggr i veckan. Han har faktiskt just blivit friskförklarad och avslutat behandlingen.
  • Smilla75
    jagochnois skrev 2013-12-26 22:31:00 följande:
    wow!!!! vad kul att höra!! :)
    tyvärr har vår logoped inte tid mer än 1 gång varannan vecka. :( (har sagt till henne vad jag tycker om det)
    hur gammal var din son när han fick diagnosen och hur länge gick ni 3 gånger i veckan?
    hade din son problem med oral motoriken? om ja, hade han även problem med övrig fin och grov motorik?
    Han fick remiss på 3 års kontrollen, började strax därefter. Vid 3,5 års ålder utreddes han på oralmotoriskt centrum och fick sin diagnos. Han utreddes även av psykolog men har inga andra problem, dock indicerat pga språkstörningen. Med verbal dyspraxi bör man gå 4 ggr i veckan så det var vad vi gjorde initialt. Sedan minskade vi till 3 ggr. Han gick så i knappt två år. I somras gjorde han alla tester med jättefint resultat och är nu klar. Men hon trodde initialt att han skulle få gå till 12 års ålder så det var ju en rejäl inhämtning.
    Något problem med finmotoriken, viss klumpighet tex med pennfattning har det anmärkts på, också det borta nu.
    Lycka till, ni måste få gå oftare.
Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter